جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان و چند تغییر
کد خبر: 3651934
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴

جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان و چند تغییر

گروه مسابقات: سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور امسال بستر تغییرات مهمی است که از جمله آنها می‌توان به اضافه شدن بخش اساتید اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور همیشه یکی از رقابت‌های قرآنی مهم در سطح کشور بوده و سطح کیفی آن در اغلب رشته‌ها نسبت به بسیاری از رقابت‌های دیگر بالاتر بوده است، به گونه‌ای که بسیاری از صاحب‌نظران سطح کیفی این جشنواره را بعد از مسابقات سراسری اوقاف، در بالاترین سطح دانسته و اعتقاد دارند که این جشنواره معتبرترین رقابت قرآنی کشور بعد از مسابقات اوقاف است که آوردگاه نخبگان قرآنی جوان است. 

با این تفاسیر جشنواره فوق که تجربه 31 دوره برگزاری را در سابقه خود دارد، در سی و دومین دوره شاهد تغییراتی اگر چه نه بنیادی اما اثرگذار خواهد بود. 

سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور طی روزهای ششم تا دهم آذرماه در مشهد مقدس و البته به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی - وزارت بهداشت – برگزار می‌شود. در این دوره شاهد برخی تغییرات هستیم که اجرای آنها در جشنواره ملی اگر نگوئیم بی‌سابقه، اما کم‌سابقه بوده است. در ادامه نگاهی به این تغییرات شده است. 

اولین تغییر مربوط به جابجایی زمان برگزاری جشنواره است. بر اساس رسمی معمول و نانوشته این جشنواره در مرحله ملی - به خصوص بعد از اینکه در تقویم دانشگاه‌ها هفته‌ای به نام هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها به ثبت رسید - در آبان‌ماه و حد فاصل روزهای 18 تا 24 این ماه یا روزهایی نزدیک به این ایام برگزار می‌شد اما در دوره سی و دوم این رسم نانوشته بر هم زده شده و زمان برگزاری جشنواره به آذرماه موکول شده است.

تا قبل از امسال، جشنواره ملی قرآن و عترت تنها در بخش دانشجویی برگزار می‌شد، اما امسال بخش اساتید نیز به آن اضافه شده است، با اینکه احتمال می‌رود بخش اساتید نیز همزمان با بخش دانشجویی برگزار شود اما هنوز در مورد جزئیات آن صحبتی نشده است؛ بنابراین دومین تغییر جشنواره ملی قرآن و عترت – در صورت همزمانی دو رقابت – اضافه شدن بخش اساتید به این مسابقات است. 

در صورتی که بخش اساتید به این مسابقات اضافه شود، عنوان این جشنواره که «جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان» است، باید دچار تغییر شود. اضافه شدن عنوان اساتید به عنوان قبلی یا جایگزینی «دانشگاهیان» به جای «دانشجویان» می‌تواند دو گزینه برای این تغییر باشد. در این مورد نیز تا کنون هیچ اظهار نظری از سوی مسئولان برگزاری جشنواره صورت نگرفته است.

موضوع دیگری که وجود دارد، برگزاری مسابقات قرآن برای کارکنان دانشگاه‌ها است، در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های دانشگاهی در بخش کارکنان و در جشنواره داخلی خود رقابت قرآنی در رشته‌های مختلف برگزار می‌کنند، اما این رقابت تنها در سطح داخلی دانشگاه‌ها باقی‌مانده و به سطح جشنواره ملی نرسیده است. پیش‌بینی می‌شود در دوره‌های آینده نیز شاهد برگزاری رقابت در این بخش نیز باشیم، در آن صورت اطلاق عنوان «جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان» به این جشنواره زیبنده‌تر خواهد بود.

میزبانی مشهد از دوره سی و دوم جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان را اگرچه نباید در زمره تغییرات این دوره از مسابقات دسته‌بندی کرد، اما برگزاری دو دوره متوالی از یک جشنواره در یک شهر را باید از نکات جالبی دانست که کمتر شاهد رخ دادن آن در طول برگزاری بیش از 30 دوره این جشنواره هستیم.

سال گذشته که دانشگاه فرهنگیان برگزارکننده جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان بود، این مسابقات را در مشهد مقدس برگزار کرد و امسال نیز دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت شهر مشهد را به عنوان میزبان این رقابت‌ها معرفی کرده‌اند تا به این ترتیب، شاهد برگزاری دو دوره متوالی این جشنواره در شهر مشهد باشیم.

موضوع دیگر تعیین تکلیف نشدن وضعیت دو دانشگاه در زمینه برگزاری جشنواره داخلی خود و معرفی نفرات برتر برای حضور در جشنواره ملی است. تا کنون از هشت دستگاه دانشگاهی شش دستگاه جشنواره خود را برگزار کرده و دو دانشگاه دیگر آن را برگزار نکرده‌اند.

دانشگاه پیام نور و دانشگاه فنی و حرفه‌ای دو دانشگاهی هستند که مسابقات مرحله نهایی در سطح دانشگاه خود را برگزار نکرده‌اند. دانشگاه پیام نور البته اعلام کرده است که مرحله کشوری جشنواره خود را طی روزهای آینده در مشهد مقدس برگزار خواهد کرد، اما از جشنواره قرآنی دانشگاه فنی و حرفه‌ای هیچ اطلاعی در دست نبوده و آخرین اطلاعات از ابهام در برگزاری این جشنواره به دلایل بودجه‌ای حکایت دارد.

وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، دانشگاه علوم و معارف اسلامی، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه پیام نور هشت دستگاه دانشگاهی هستند که هر ساله اقدام به برگزاری جشنواره قرآن و عترت می‌کنند و نفرات برتر این دانشگاه‌ها به مرحله ملی جشنواره قرآن و عترت راه پیدا می‌کنند. میزبان هر دوره از این جشنواره بر اساس انتخاب شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها بر عهده یکی از دانشگاه‌ها گذاشته می‌شود. 

captcha