بسیاری از کتب مرتبط با علائم ظهور در دوره معاصر معتبر نیست
کد خبر: 3651942
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
حجت‎الاسلام آیتی:

بسیاری از کتب مرتبط با علائم ظهور در دوره معاصر معتبر نیست

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی موسسه آینده روشن گفت: نباید به بهانه اینکه در کتب دوره معاصر درباره مهدویت، تعداد روایات نشانه‌های ظهور افزایش داشته است مردم را نسبت مجموعه روایات نشانه‌های ظهور بدبین کنیم زیرا بسیاری از این آثار معتبر نیستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) نصرت‌الله آیتی 19 مهر در کرسی «واکاوی روند افزایش روایات نشانه‌های ظهور در منابع روایی» گفت: بحث نشانه‌های ظهور موضعی برای شکل‌گیری جریانات انحرافی و بسیار حساس و مورد توجه در جامعه است.

وی افزود: اینکه در کتب معاصر که نویسندگان نه چندان معروفی دارد و حجم وسیعی از نشانه‌های ظهور را بر شمرده‌اند این کتب عمدتا غیرقابل اطمینان هستند و روایات نقل شده در این کتب، در کتب اولیه وجود ندارد.

آیتی بیان کرد: اما اینکه فربه شدن روایات نشانه‌های ظهور در دوره معاصر را دلیلی برای فربه شدن و افزایش روایات نشانه‌های ظهور از ابتدای تدوین روایات بدانیم درست نیست زیرا در جوامع اولیه حدیثی شیعه آمار وجود روایات نشان دهنده کاهش این روایات است.

این محقق تصریح کرد: در کتاب نعمانی حدود 90 روایت در مورد نشانه‌های ظهور است و هرقدر جلوتر می‌آئیم تعداد روایات کم می شود لذا شاهد روند افزایشی نیستیم البته کتبی که در دوره معاصر نوشته شده است این روایات افزوده شده ولی این ها کتب معتبری نیستند.

آیتی بیان کرد: آسیب‌های زیادی در زمنیه نشانه‌های ظهور ایجاد شده است لذا تحقیق در این زمینه هرقدر باشد جای کار دارد.

آیتی با بیان اینکه برخی نپرداختن تفصیلی کلینی به روایات نشانه‌ها را دلیل بر افزایش روند روایات در دوره بعدی می‌داند اظهار کرد: کلینی شان بیان تفصیلی روایات نشانه‌های ظهور را نداشته است و در بررسی بقیه آثار از نعمانی به بعد نیز شاهد کاهش روایات در آثار منتشره هستیم.

این محقق و پژوهشگر بیان کرد: برخی مدعی می شوند که احادیث سفیانی آشفته است و این نشانه جعلی بودن این روایات است در حالی که در بررسی روایات مربوط به این مسئله پی می بریم که افراد مدعی این نظر به روایاتی استناد کرده اند که اعتبار ندارد.

آیتی گفت: انگیزه بسیار خوبی است که در  درستی روایات مداقه کنیم ولی اینکه به علت وجود آسیب‌ها بخواهیم با هر زوری مسئله نادرستی را اثبات کنیم فایده ای ندارد.

وی تاکید کرد: امروز باید بیش از هر چیز به ارایه راه حل برای آسیب‌های مهدوی بدهیم نه اینکه اعتماد مخاطبان را بدون جهت به روایات از بین ببریم و در ذهن آنان بی ارزش کنیم از این رو باید به تبیین ملاک‌ها و هندسه تطبیق برای مخاطب بپردازیم تا مخاطب در برابر آسیب ها مصون بماند.

captcha