جهاد دانشگاهی؛ نهاد مورد علاقه ویژه رهبر معظم انقلاب/ نخبگان نباید دغدغه اقتصادی داشته باشند
کد خبر: 3652006
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۴
حجت‌الاسلام صابری اراکی:

جهاد دانشگاهی؛ نهاد مورد علاقه ویژه رهبر معظم انقلاب/ نخبگان نباید دغدغه اقتصادی داشته باشند

گروه فرهنگی: استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که جهاددانشگاهی نهادی بابرکت و مورد علاقه ویژه رهبر معظم انقلاب است اظهار کرد: متاسفانه در معرفی نهادهای علمی مانند جهاد دانشگاهی ضعیف عمل شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین صابری اراکی، استاد حوزه و دانشگاه  ظهر امروز 19 مهرماه در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری،جهاد دانشگاهی را نماد تولید علم و فناوری دانست و افزود: تاسیس چنین نهادهایی از اهداف مهم انقلاب بوده است اما بسیاری از افراد هیچ آشنایی با فعالیت های علمی جهاددانشگاهی مانند سلول های بنیادین و نانو تکنولوژی ندارند و فقط اسمی از آن ها شنیده اند.
وی با تاکید بر این که رویکرد جهاددانشگاهی باید شناسایی و حمایت نخبگان باشد، یکی از دردهای جامعه را فرار مغزها دانست و با تاکید بر این که نخبگان ما نباید دغدغه مسائل اقتصادی داشته باشند، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی می تواند با شناسایی خواسته های نخبگان کشور، جلوی رفتن آن ها به کشورهای دیگر را بگیرد.
حجت الاسلام صابری اراکی با اشاره به این که تاریخ تمدن کشور ما پر از اندیشمندان بزرگ بوده همچون شیخ بهایی و بوعلی سینا بوده است، راهکار  احیای این تمدن را برطرف کردن دغدغه های معیشتی جوانان نخبه کشور  و باور کردن نقاط ضعف خود در مقایسه با سایر کشورها، دانست. 
استاد حوزه و دانشگاه بزرگ کردن نقاط ضعف در جامعه علمی، نبود انگیزه و سرخوردگی را از عوامل مهم در مهاجرت نخبگان کشور خواند و افزود: اکثر قریب به اتفاق افرادی که به خارج مهاجرت می کنند دچار مشکل می شوند و موفق نیستند و پیشنهاد کرد جهاددانشگاهی مستندهایی در مورد وضعیت افراد نخبه که به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند تهیه کند. 
کارشناس مذهبی رسانه ملی، بر ارتباط جهاددانشگاهی با حوزه در کنار سایر فعالیت ها، تاکید نمود و با نقد شیوه تبلیغ دستوری دین در جامعه، افزود: برای مبارزه با مظاهر فساد از جمله ماهواره باید فلسفه تشریع حرمت برخی از مسائل از جمله مسائل منافی عفت و عواقب اجتماعی آن را تبیین کنیم تا جوانان در عمل به احکام اسلامی ترغیب شوند.
وی در همین زمینه به تاثیر شبکه های خارجی در افزایش تعداد طلاق و کاهش آمار ازدواج در کشور اشاره کرد و افزود: ترویج این محتواهای غیرارزشی باعث کاهش سن بلوغ از یک طرف و افزایش سن ازدواج از طرف دیگر شده است که نتیجه آن تن دادن و رواج روابط نامشروع در فاصله طولانی بین بلوغ تا ازدواج است.
این فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی و در رسانه های تبلیغی بسیاری از واقعیت ها ذکر نمی شود اضافه کرد: منبرها قابلیت زیادی برای بیان این واقعیت ها دارند و اگر کلام اهل بیت در منابر، به روز گفته شود بسیار کارساز است.
در این دیدار، رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری با ابراز خرسندی از این دیدار و استقبال از پیشنهادهای ارزشمند حجت الاسلام صابری اراکی،  گزارشی از فعالیت های جهاددانشگاهی در سه سال اخیر بیان کرد و افزود: جهاد دانشگاهی استان، جایگاه خوبی پیدا کرده است و این مرهون تلاش جهادگران استان در حوزه های مختلف است.
وی به حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی استان اشاره و تقویت خبرگزاری های ایکنا و ایسنا، تقویت مرکز افکارسنجی، راه اندازی انتشارات جهاد دانشگاهی، تشکیل کانون های مختلف فرهنگی، برگزاری مناظرات دانشجویی و مسابقه کتابخوانی با محوریت مباحث طرح تقویت مبانی اعتقادی و انجام فعالیت های قرآنی را از فعالیت های شاخص این حوزه دانست.
رئیس جهاد دانشگاهی استان، افزایش آمار آموزش به کارکنان دولت، افزایش تعداد فراگیران آموزش های کوتاه مدت به 16 هزار نفر و افزایش تعداد دانشجویان مرکز علمی کاربردی از شاخص ترین اقدامات در این حوزه دانست.
خلیلی از کسب رتبه نهم کشوری در رشد شتاب توسعه توسط جهاد دانشگاهی استان خبر داد و افزود: راه اندازی مرکز تخصصی جوش و برگزاری استارت آپ گردشگری برای نخستین بار در استان از مهم ترین فعالیت های حوزه پژوهش و فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی است.
وی نداشتن فضای فیزیکی مناسب را یکی از دو دغدغه و چالش مهم جهاد در استان دانست که با احداث مجتمع آموزشی تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در استان برطرف شد و افزود: دغدغه دیگر، عدم شناخت مردم و مسئولین از جهاد دانشگاهی و ماموریت های آن بوده است که خوشبختانه با فعالیت های صورت گرفته، جهاد دانشگاهی به تدریج جایگاه خود را در استان پیدا می کند.

captcha