حافظ؛ نماد روح ایرانی/ سرمشق خواجه راز در فصاحت‌پروری قرآن مجید است
کد خبر: 3652015
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۷
تبادار مطرح كرد:

حافظ؛ نماد روح ایرانی/ سرمشق خواجه راز در فصاحت‌پروری قرآن مجید است

گروه فرهنگی: استاندار فارس با بیان اینكه حافظ نمونه تمام عیار یك ایرانی هنرمند، هوشمند و فصیح است، او را نماد روح ایرانی دانست كه لسان‌الغیب لقبش داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس،‌ اسماعیل تبادار، استاندار فارس شامگاه چهارشنبه، 19 مهرماه در مراسم بیست و یکمین بزرگداشت یادروز حافظ در شیراز، حافظ را بزرگ‌ترین غزلسرای زبان فارسی فشرده فرهنگ ما و نماد روح ایرانی دانست که لسان‌الغیب لقبش داده‌اند.

وی با بیان اینكه حافظ نمونه تمام عیار یک ایرانی هنرمند، هوشمند، فصیح است، افزود: او و فصاحت آفرین، آثار بلاغت نویسان سرمشق او نیست بلکه او سرمشق بلاغت نویسان است.

تبادار با تصریح اینکه سرمشق حافظ در فصاحت‌پروری قرآن مجید است، گفت: حافظ سبک خود و شعر خود را نظم پریشان می‌نامد، دیوانش دل نامه روح نامه و آئینه جان بینی ایران و حافظه ما است. حافظ مسلمانی پاک اعتقاد است. آنچه از شعرش تجلی می‌کند عمق فرهنگ ایران است. او در جست‌وجوی رازهای کلام خداوند بوده است.

استاندار فارس با اشاره به اینکه تصویر انسان در شعر حافظ به تصویر انسان در قرآن شبیه است، مقام او را در قرآن‌شناسی شامخ دانست و با اشاره به روزگار سخت حافظ گفت: دوران حافظ دوران درد و عصر انحطاط و فاجعه بود.

وی با بیان اینکه تعبیر شعر حافظ خودشناسی و انسان‌شناسی ‌و دیوانش تصویر سرگذشت پر ماجرای روح انسان ایرانی است، گفت: شخصیت حافظ بیش از هر صفتی نسبت به ریا حساس است.

استاندار فارس حافظ را اخلاص‌ورزی دانست که بندگی عاشقانه از خلق عیب‌جویی نکردن، قدر وقت دانستن و لحظه‌های قبض را به بسط بدل کردن در شعرش دیده می‌شود و ادامه داد: حافظ هم مقبول و هم محسوس است؛ او مصلح اجتماعی است که با دردها،‌ آسیب‌ها و فشارهای عمیق اجتماعی آشناست و به مانند جراحی با نیشتر انتقاد آنها را می‌شکافد و با مهربانی مرهم می‌نهد.

تبادار یادآور شد: ما ملتی هستیم که کشورمان به دلیل سوق‌الجیشی و نگرش کانون توجه بوده، قرار گرفتن بین شرق و غرب، حتی یک روز از عمر تاریخی را بدون دشواری نگذرانده، در تمام دوران‌ها انقلاب‌های فرهنگی،‌ سیاسی،‌ اقتصادی را از سرگذرانده‌ایم و بیداری دائمی جزئی از هر ایرانی است.

تبادار با بیان اینکه مردم جهان واقعیت ایران را به‌عنوان یک گرانیگاه بزرگ فرهنگی، ‌اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پذیرفته‌اند، گفت: فارس مهد تمدن ایران همواره در بردارنده بیشترین آثار مادی و معنوی تاریخ و ایران بوده است. بزرگترین مرکز تمدن و فرهنگ ایران که با ورود آریایی‌ها از سه هزار سال قبل به این نام شناخته شده و نخستین امپراطوری را پارسیان ایجاد کرده‌اند.

استاندار فارس گفت: از آنجا که تاریخ فرهنگ، ‌تمدن و ادبیات و دگرگونی‌های پارس یا فارس نقش تاثیرگذار بوده و از مراکز نوزایی فرهنگی در شکل‌گیری فرهنگ ایران نقش آفرین بوده است. زاید بر این وصف، فارس با چشم‌اندازهای بدیع و اقلیم‌های متنوع هزاران جلوه از طبیعت بکر را به نمایش گذاشته است.

وی با بیان اینکه در قیاسی نه چندان جامع به نظر می‌رسد که زمانه ما از منظری به روزگار حافظ شبیه است،‌ گفت: جفاها و رنج‌هایی که حافظ برده در اشعارش نمایان است. جهان آرمانی شیخ اجل در بوستان،‌ همان است که منظر نظر حافظ است

استاندار فارس، حافظ را ناقد اجتماعی دانست که با زبانی سمبلیک پلیدی‌های جامعه را به مردم می‌شناساند و تازمانی باقی است، شعرش و کلامش بر دل می‌نشیند.

تبادار گفت: حافظ امروزی است،‌ آنچه به کرات در دیوان و افعال حافظ آمده بیان گناهانی است که نادیده می‌ماند، اما حافظ با چشم تیزبین آن را دیده و گفته، حافظ متفکری است با زبانی هنرمندانه، با معاینه می‌بیند که زمانه‌اش همچون اکثر زمانه‌های امروز تباه شده اما با اعتقاد به بی‌ثباتی روزگار نوید تغییر مثبت را می‌دهد.

captcha