اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی و هنری نماز در زنجان برگزار شد
کد خبر: 3652068
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
با معرفی برگزیدگان؛

اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی و هنری نماز در زنجان برگزار شد

گروه فرهنگی: صبح امروز آیین اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی و هنری نماز شهدا، رزمندگان و ایثارگران به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد اقامه نماز استان زنجان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، صبح امروز 5شنبه 20 مهرماه، آیین اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی و هنری نماز شهدا، رزمندگان و ایثارگران که به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد اقامه نماز استان در سالن شهید پرویز عطایی زنجان برگزار شده بود، با معرفی برگزیدگان، به کار خود پایان داد.

نماز عاملی برای بازدارندگی افراد از گناه است

در این مراسم آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه نماز عاملی برای بازدارندگی افراد از گناه است، اظهار کرد: روح انسان برای حفظ شادابی و نشاط خود نیاز به غذای معنوی دارد و اگر به نیازهای روح توجه نشود این بعد انسان دچار نابودی می‌شود.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه فردی که لذت نماز را بچشد، نمی‌تواند از این شعف دل بکند، تصریح کرد: اگر کسی نتواند با نماز ارتباط برقرار کند، نمی‌تواند در این وادی که سفارش همه پیامبران بوده، وارد شود.

تاکید شهدا بر اقامه نماز

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی‌راد، معاون فرهنگی و آموزشی بنیادشهید و امور ایثارگران اظهار کرد: شهید محصول یک پیوستار و ترکیب است و مجموعه‌ای از ابعاد زیستی، روانی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شناختی، هیجانی و رفتاری، شهید را تولید می‌کند و ما امروز نیاز داریم تا این مجموعه و مولفه‌ها را برای فرزندان خودمان رقم بزنیم.

حجت‌الاسلام کاویانی‌‎راد گفت: مجموعه شناخت، رفتار و هیجان سه عرصه ورود دین است که اگر این موارد مدیریت شده همدیگر را تکمیل کنند، محصول شیرینی به نام مومن و شهید و نماگزار را تولید می‌کند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیادشهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه اینکه ما وامدار اقامه نماز از شهید عاشورا هستیم، تصریح کرد: تمام توصیه شهدا به اقامه نماز نه به عنوان یک منسک دینی بلکه به عنوان یک عمل تربیتی است و در بسیاری از وصیت‌نامه شهدا، به طور مستقیم به اقامه نماز تاکید شده است.

اقامه نماز اثر خود را در دستگاه‌های اجرایی نشان دهد

همچنین در این مراسم سیدبیوک موسوی، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار زنجان اظهار کرد: همانگونه که در ماه مبارک رمضان، شاهد کاهش جرائم در جامعه هستیم، اقامه نماز نیز باید اثرات خود را در دستگاه‌های اجرایی نشان دهد.

موسوی با قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره فرهنگی و هنری نماز در زنجان، تاکید کرد: برای تقویت اثرات اقامه نماز در جامعه باید بیش از پیش کار کنیم.

دریافت ۴۵۰ اثر در جشنواره فرهنگی و هنری نماز زنجان

همچنین در ادامه این مراسم علی کاظمی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان اظهار کرد: 450 اثر از استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، زنجان، اراک، خراسان رضوی، لرستان، یزد، تهران، گیلان، مازندران، خراسان جنوبی، خوزستان و اردبیل به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

کاظمی تصریح کرد: جشنواره فرهنگی و هنری نماز با هدف توسعه و ترویج نماز و ارائه تصویری از نماز رزمندگان برگزار شد که از جمله محورهای این جشنواره جلوه‌های نماز رزمندگان، صبر، مقاومت، احترام به حقوق دیگران و نماز در مناطق عملیاتی بود.

وی با اشاره به اینکه وصیت‌نامه شهدا هم از دیگر محورهای این جشنواره بود، تاکید کرد: فرهنگ ایثار و شهادت ناگفته‌‎های بسیاری دارد که لازم است به نسل آینده منتقل شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان گفت: جمع‌آوری آثار شهدا در رابطه با نماز و تبدیل آن به مجموعه یا کتاب، مطالعه آثار و همچنین تولید آثار هنری در باب نماز در آئینه ایثار و شهادت از دیگر اهداف این جشنواره بود.

برگزیدگان جشنواره فرهنگی و هنری نماز در زنجان معرفی شدند

در این جشنواره در بخش داستان عبدالرزاق پورعاطف با اثر شاخ بازی از خوزستان نفر اول، پریسا نوروز با اثر مکبر دوست داشتنی و سیده رقیه غائبی با اثر برای دیدن تو به بهشت می‌آیم از زنجان به ترتیب نفرات دوم تا سوم شدند.

در بخش گزیده وصیت‌نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران اردبیل با اثر سجاده‌های خونین عنوان اول، فریبا رسولی با اثر نماز در وصیت شهیدان از زنجان نفر دوم و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان آذربایجان غربی با اثر وصیتنامه شهیدان درباره نماز عنوان سوم را کسب کردند.

در بخش خاطره مجتبی صفدری با اثر بازی با ستاره‌ها از گیلان، سیده رقیه غائبی با اثر مزه تلخ کنجد از زنجان و تهمینه طوسی با اثر امر به معروف حاج‌خانم از زنجان رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.

در بخش وبلاگ‌نویسی سیده مریم حسینی با اثر وصیت شهدا در باب نماز از زنجان نفر اول، فاطمه رحمانی با اثر وبلاگ کجایید ای شهیدان خدایی از خراسان رضوی نفر دوم و مجید بابائی با اثر سجده‌گاه در محضر شهدا از زنجان نفر به عنوان نفر سوم معرفی شدند.

در بخش شعر هم به ترتبیب امیر رسولی با یک قطعه شعر از زنجان نفر اول، رضا اسمخانی با اثر نماز عشق از زنجان نفر دوم و حسین احدی قورتولموش از اردبیل با شعری در وصف نماز شهدای اسلام در مناطق عملیاتی سوم شدند.

گفتنی است ستاد اقامه نماز از استان آذربایجان غربی در بخش فیلم کوتاه با اثر زمان از دست رفته عنوان اول را کسب کرد.

captcha