جایگاه شورای فقهی بانک مرکزی متفاوت از وضعیت کنونی خواهد شد
کد خبر: 3652132
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

جایگاه شورای فقهی بانک مرکزی متفاوت از وضعیت کنونی خواهد شد

گروه اقتصاد: آقاپورعلیشاهی درباره بررسی جایگاه شورای فقهی بانک مرکزی در طرح بانکداری اسلامی گفت: این موضوع فعلا در دستور کار کمیسیون نیست ولی جایگاه شورای فقهی متفاوت از وضعیت کنونی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کمیسیون اقتصادی مجلس در هفته‌های اخیر در جلسات خود بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران که عمدتا با عنوان طرح بانکداری اسلامی شناخته می‌شود را در دستور کار خود دارد تا پس از نهایی شدن به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارسال شود. تاکنون موادی از این طرح مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و تا تصویب نهایی آن راه درازی در پیش است.
«معصومه آقاپور علیشاهی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره وضعیت بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در هفته گذشته بررسی موادی از این طرح در جلسه کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و بنا داریم اصلاح ساختار بانک مرکزی را در اولویت قرار دهیم و در این جلسه هم در همین رابطه بحث و بررسی شد.
وی در رابطه با تفاوت‌های جایگاه بانک مرکزی در طرح مذکور با شرایط کنونی بانک مرکزی عنوان کرد: در رابطه با جایگاه شورای پول و اعتبار، اختیارات نظارت بانک مرکزی، هیات نظارتی که از طرف بانک مرکزی مأمور می‌شود، مجوزهایی که بانک مرکزی خواهد داد، اساسنامه بانک‌ها و مواردی از این قبیل، تغییراتی در قانون جدید بانکداری کشور ایجاد خواهد شد.

جمعه///جایگاه شورای فقهی بانک مرکزی متفاوت از وضعیت کنونی خواهد شد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: قانون پولی و بانکی کشور مصوب 1351 و قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب 1362 هستند که تاکنون تغییراتی در آنها اعمال نشده و لازم است تغییراتی در ساختار آنها ایجاد شود و به همین دلیل مجلس درصدد اصلاح قوانین پولی و بانکی کشور است.
نماینده شبستر در خانه ملت در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی در قانون جدید بانکداری، مستقل‌تر و قدرتمندتر خواهد شد اظهار کرد: به شدت این موضوع را پیگیری می‌کنیم و بنده به شخصه معتقد به استقلال بانک مرکزی هستم اما باید شرایط خاص آن هم اعمال شود و بنده تأکید زیادی بر نظارت بانک مرکزی، تغییر در نحوه صدور مجوز بانک‌ها و همچنین ورود به شبکه بانکی جهانی دارم.
آقاپورعلیشاهی درباره بررسی جایگاه شورای فقهی بانک مرکزی در طرح بانکداری اسلامی نیز گفت: این موضوع فعلا در دستور کار نیست ولی جایگاه آن متفاوت از وضعیت کنونی خواهد بود و این وضعیت کنونی شورای فقهی بانک مرکزی ادامه پیدا نخواهد کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره جلسات آینده این کمیسیون نیز گفت: هفته آینده از روز یکشنبه تا چهارشنبه به صورت فوق العاده و در دو نوبت صبح و عصر، این موضوعات را در دستور کار قرار خواهیم داد.
captcha