شبکه‌های اجتماعی و شکل‌گیری ناهنجاری‌ها/ نبود سواد رسانه‌ای به مسجد و بانک آسیب‌ رساند
کد خبر: 3652139
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸

شبکه‌های اجتماعی و شکل‌گیری ناهنجاری‌ها/ نبود سواد رسانه‌ای به مسجد و بانک آسیب‌ رساند

گروه فناوری اطلاعات: یک پژوهشگر رسانه‌های اجتماعی با اشاره به حمله بانک‌ها و خدشه به ساحت دو مسجد در اقدام گروهی به نام ری‌استارت، نبود سواد رسانه‌ای را دلیل فعالیت‌های خرابکارانه این‌ گروه‌ها دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،چند روزی است که گروهی به نام ری استارت که عمده فعالیت‌های آنها در فضای مجازی بود با تحریک فردی فعالیت‌ خود را به دنیای واقعی منتقل کرده و اقدام به خرابکاری و حمله به برخی بانک‌ها و دو مسجد کردند، در ابتدا این گروه را منتسب به جریان‌های شیطان پرستی کردند، که پس از شناسایی و دستگیری، سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ اظهار کرد: این افراد شیطان پرست نیستند و تحت تاثیر یک شبکه ماهواره‌ای و فضای مجازی دست به اینگونه اقدامات زده بودند که به صورت کامل شناسایی و دستگیر شدند. 
با توجه به استفاده این گروه از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و تأثیری که عنوان می‌شود موجب این فعالیت‌های خرابکارانه شده است نیاز است که به بررسی ساز و کار این شبکه‌ها و تأثیر آن بر روی این‌گروه‌ها پرداخته شود.
حسین کرمانی، پژوهشگر فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: باید دو موضوع را از هم تمییز داد، نخست اینکه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آیا ابزاری برای ایجاد این گروه‌ها و تولد آنها است، یا اینکه صرفا گروه‌های مختلف از آن برای سازماندهی استفاده می‌کنند.
وی افزود: تقریبا بیشتر گروه‌هایی که عنوان می‌شوند تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی این کار را انجام می‌دهند، شروع به این کار می‌کند و ابتدا در فضای واقعی شکل گرفته‌اند و در واقع شبکه اجتماعی نمی‌تواند گروه‌ ایجاد کند.
این پژوهشگر حوزه رسانه‌های اجتماعی تصریح کرد: فضای مجازی این پتانسیل را دارد که افراد بتواند به گروه‌های ناراضی و خرابکار بپیوندند، فردی وجود دارد حتی اگر چیزی درباره آن گروه‌ها ندانند، اما با یک درخواستی مواجه می‌شود و به این گروه می‌پیوندند، اگر این رسانه نبود، شاید این اتفاق رخ نمی‌داد، چرا که ارتباط برقرار کردن با آنها سخت است شبکه‌های اجتماعی در اینگونه موارد نقش ابزاری دارند و عامل نیستند و فقط نقش تسهیل‌گری دارند.
کرمانی گفت: از سوی دیگر وقتی گروهی تحت هر عنوان کاری می‌کند و خبر آن کار منتشر می‌شود، به صورت گلوله برفی آنهایی را که تمایلاتی نسبت به این گروه دارند جذب می‌کند، لذا می‌توان گفت در این حالت رسانه اجتماعی هم نقش بسیج کننده و هم نقش افزایش دهنده را برای آنها ایفا می‌کند.

 اهمیت سواد رسانه‌ای به عنوان مانعی در برابر خواست‌ این گروه‌ها 
وی با اشاره به اهمیت سواد رسانه‌ای به عنوان مانعی در برابر خواست‌های این گروه‌ها در فضای مجازی عنوان کرد: میزان سواد رسانه‌ای نیز در این حرکت‌ها تأثیر دارد اما باید یک چیزی را هم در نظر گرفت وقتی یک گروهی در فضای مجازی وجود دارد و فردی عضو این گروه می‌شود پدیده‌ای به نام انبوه خلق به وجود می‌آید که افراد فاقد سواد رسانه‌ای مدام تهییج شده و ممکن است تحریک شده و مانند این افرادی که مسجد و بانک‌ها حمله کرده باشند عمل کنند چرا که قدرت تعقل از او سلب شده و صرفا بر اساس احساسات ناشی از تهییج دیگر عوامل گروه عمل می‌کند.
وی یادآور شد: ما باید دقت کنیم که نسل هم فرق کرده است الان وقتی می‌خواهیم بگوییم دهه هفتادی ها و دهه هشتادی ها بیشتر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند باید دقت کنیم که جهانبینی آنها همه روی این موارد تأثیر دارد که تحقیق روی همه این موارد لازم است تا بتوان بر اساس آن سواد استفاده از رسانه را به آنان آموزش داد. 

captcha