استاد «مروت»؛ مؤثرترین فرد در جریان جدید تلاوت قرآن
کد خبر: 3652265
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
صلحجو بیان کرد:

استاد «مروت»؛ مؤثرترین فرد در جریان جدید تلاوت قرآن

گروه جلسات و محافل: محمدرضا صلحجو، شاگرد استاد مروت گفت: مرحوم مروت از روی رفع تکلیف کاری نمی‌کرد و واقعا عاشق قرآن بود و در جریان جدید تلاوت قرآن از مؤثرترین افراد بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم گرامیداشت اولین سالروز مرحوم محمد تقی مروت، استادالاساتید قرآن کریم روز جمعه، 21 مهر با حضور اساتید و پیشکسوتان و قاریان بین‌المللی و ممتاز به همت سازمان دارالقرآن الکریم و مؤسسه قرآنی احسن‌الحدیث، برگزار شد.

این مراسم که با حضور خانواده مرحوم استاد مروت همراه بود با برنامه‌های مختلفی همچون تلاوت قرآن و مداحی توسط مادحین اهل بیت(ع) عصمت و طهارت برگزار شد. اولین سخنران این مراسم، محمدرضا صلحجو از شاگردان مرحوم استاد محمدتقی مروت بود که دقایقی با نگاه تاریخی به جریان قرائت قرآن در کشور و تاثیر استاد مروت در این جریان، سخنرانی کرد.

صلحجو با بیان اینکه ما باید با تأسی به سخن پیامبر(ص) متمسک به قرآن و اهل بیت شویم گفت: از گذشته‌های دور به خصوص بعد از صفویه به بعد تاکنون به دو ثقل قرآن و اهل بیت توجه ویژه شده است. اما واقع مساله این است که چون ما یک روش‌‌شناسی خوبی برای تعلیم قرآن کریم نداشتیم، جریان قرائت قرآن کریم در کشور ما به صورت سنتی و غیر فنی بوده است. سبک قرائت قرآن ما، یک سبک سنتی بود که هیچ جاذبه‌ای برای جوانان ما نداشت. برای اینکه فنی و علمی نبود، چون جلسات قرآن فنی و علمی وجود نداشت. اما اتفاقی که افتاد و تاریخ قرائت قرآن را در کشور دگرگون کرد و به شیعه عظمت بخشید و بسیاری از شبهاتی که در مورد شیعه وجود داشت از بین برد، جریان جدید قرائت قرآن در کشور بود که حداقل یکی از موثرترین افراد در این جریان، مرحوم استاد مروت بود.

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: همین الان هم اگر جریان قرائت سنتی را ببینید، مثل برخی مراسم ترحیم، آیا جذابیتی برای جوانان دارد؟ اما استاد مروت، با علاقه و کشش درونی خودش، بدون عامل جذاب بیرونی یا معلم مستقیم، آمد و قرائت قرآن جدید را آموخت. ایشان یافت که جریان قرائت زیباتری وجود دارد و آن تلاوت‌های قراء مصری است. با شنیدن تلاوت قاریان مصری که به سختی از طریق رادیوها و همچنین گردآوری کتاب‌های عربی و خواندن آنها، یافت که چنین جریانی وجود دارد. این اتفاقات همزمان شد با شرکت ایشان در مسابقات مالزی که از این طریق وقتی به مالزی رفت، با اساتید و قراء مصری رابطه برقرار کرد و از طریق آنها جریان قرائت مصری را آموخت و در کشور پخش کرد.

صلحجو تصریح کرد: ما البته نمی‌گوییم که هیچکس غیر از ایشان با این مسائل آشنا نبود. اشخاص دیگری هم بودند که با این جریان آشنا بودند، اما هیچ‌کدامشان نتوانستند این جریان را در دست بگیرند و مدیریت کنند. استاد مروت با گذاشتن جلسات متعدد، برخی شب‌ها در دو مکان مختلف، جلسه برپا می‌کرد. ویژگی مهم ایشان این بود که عاشق قرآن بود. واقعا با عشق و از خودگذشتگی کار می‌کرد و از روی رفع تکلیف کاری نمی‌کرد. با اینکه وضع مالی خوبی نداشت، به همه کمک می‌کرد.

محمدرضا صلحجو با اشاره به اینکه شخصیت ایشان واقع بی‌نظیر بود، تاکید کرد: تاثیری که ایشان در جریان جدید تلاوت داشت، بیشترین تاثیر بود. این جریان جدید بود که جاذبه ایجاد کرد و قرائت قرآن را از حالت سنتی غیر جذاب، تبدیل به جلسه قرآن جذاب کرد. من وقتی برای اولین بار در سال 1346 شنیدم که یک آقایی آمده در امامزاده حسن(ع) و قرآن می‌خواند و آنقدر زیبا می‌خواند که همه مردم برای شنیدن تلاوتش می‌آیند و کسی هست که مالزی رفته، جذب جلسات قرآنی‌اش شدم. اولین مرتبه‌ای بود که من احساس می‌کردم که جلسه قرآن جذابیت دارد و از آنجا شروع شد که شاگردان زیادی تربیت کردند و همه آن شاگردان جلسات متعددی در سطوح مختلف گذاشتند.

captcha