مجموعه شعر عاشورایی «با ردیف آب» منتشر شد
کد خبر: 3652300
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
نذر یک کتاب برای زائران اربعین

مجموعه شعر عاشورایی «با ردیف آب» منتشر شد

گروه ادب: مجموعه شعرهای عاشورایی «با ردیف آب» اثر سیدحبیب نظاری منتشر شد.

سیدحبیب نظاری، شاعر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره اثر تازه منتشر شده خود با عنوان «با ردیف آب» گفت: این کتاب مجموعه شعرهای عاشورایی است و در چهار فصل با عناوین «هزاران چشم تر باران»، «دوبیتی با ردیف آب»، «سرمشق‌ها» و «از این دست» سروده شده است.
وی با بیان اینکه عنوان «با ردیف آب» از یک دوبیتی گرفته شده است، افزود: این مجموعه عاشورایی حاوی ۱۰۳ دوبیتی است و در ۸۸ صفحه چاپ شده است. دوبیتی‌های این کتاب از نظر محتوایی در حال و هوای امروزی و با نگاهی جدید به مسئله محرم و عاشورا پرداخته است، یکی از این دوبیتی‌ها به این صورت است؛ «اگر چه سوارم و بی‌قرارم/محرم در محرم شرمسارم/لبان کودکان خشکیده و من/دوبیتی با ردیف آب دارم».
نظاری ادامه داد: نگاه شاعر در این دوبیتی‌ها نگاه مصیبتی و مرثیه‌ای صرف نیست، بلکه بیشتر به شکوه عاشورا و زیبایی‌های آن پرداخته و با زبانی ساده، امروزی و با بیانی صمیمی که از ویژگی‌های ذاتی دوبیتی هستند، به روایت کربلا پرداخته است.
وی در ادامه بیان کرد: طراحی جلد کتاب و صفحه‌آرایی و طرح گرافیکی آن توسط خودم و متناسب با حال و هوای شعرها انجام شده است. طراحی صفحات با سه نقطه کلمه عاشورا و با الهام از شعر یکی از دوستان شاعر انجام شده است.
نظاری گفت: این کتاب از سوی «نشر جهاد اندیشه» چاپ شده و برای توزیع آن با مشکلاتی مواجهیم، اما تصمیم دارم با همکاری ستاد اربعین این کتاب را به صورت نذری و بسته‌های فرهنگی ارائه کنم تا به زائران اربعین اهدا شود.
وی با اشاره به کتاب «از این دست» گفت: پیش از این کتاب «از این دست» را توسط حوزه هنری قم چاپ کردم که ویژگی آن کتاب این بود که در تمام دوبیتی‌های آن کلمه «دست» تکرار شده و نذر دست‌های علمدار کربلا شده و ۱۳۳ دوبیتی دارد که عدد حروف ابجد حضرت عباس(ع) است که متأسفانه تجدید چاپ نشد.
این شاعر یادآور شد: کتاب «از این دست» سال گذشته در جشنواره کتیبه از سوی نهاد کتابخانه‌ها به عنوان یکی از 10 کتاب برتر شعر عاشورایی شناخته شد و پیش از آن هم مقام اول بخش کتاب جشنواره شعر طلاب(اشراق) را کسب کرده بود.

این شاعر آیینی همچنین از اثر جدیدی خبر داد و گفت: دوبیتی‌های زیادی دارم که در آنها کلمه «گنجشک» وجود دارد و به واسطه آنها به «شاعر گنجشک‌ها» شناخته شده‌ام. یک کتاب به عنوان «خدا تسبیحی از گنجشک دارد» قبلا از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ شد که مجموعه‌ای از ۴۰ دوبیتی بود.
وی افزود: اکنون نیز مجموعه دیگری از این دوبیتی‌ها در حال چاپ است که عنوان آن «کمی انسانم و بسیار گنجشک» بوده و از این دوبیتی «تو می‌خواهی مرا انگار گنجشک/صدایم می‌کنی هر بار: گنجشک/ چه احساس عجیبی با تو دارم/کمی انسانم و بسیار گنجشک» گرفته شده است.
نظاری در ادامه عنوان کرد: این کتاب آماده انتشار است و به‌زودی به دست نشر سپرده می‌شود.
کتاب‌هایی چون «بگو تا صبح»، «بیست‌وپنج دقیقه پیاده‌روی»، «رنگ‌ها پشت در» و «از این دست» مجموعه عاشورایی از این شاعر به چاپ رسیده است.

captcha