قریب 3 سال هیچ حمایت دولتی از مؤسسات قرآنی نشد
کد خبر: 3652301
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
كوششی:

قریب 3 سال هیچ حمایت دولتی از مؤسسات قرآنی نشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی كشور یادآور شد كه آخرین بودجه‌ای كه به مؤسسات قرآنی اختصاص یافت مربوط به سال 93 است و قریب 3 سال است كه هیچ حمایتی از سوی دولت برای فعالیت‌های قرآنی مؤسسات مردمی انجام نشده است.

حجت‌الاسلام حسین كوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی كشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، با انتقاد از عدم حمایت دولت نسبت به مباحث قرآنی است، گفت: آخرین بودجه‌ای كه به مؤسسات قرآنی اختصاص یافت مربوط به سال 93 است و قریب 3 سال است كه هیچ حمایتی از سوی دولت برای فعالیت‌های قرآنی مؤسسات مردمی انجام نشده است.

90 درصد كارهای قرآنی كشور توسط مؤسسات مردمی انجام می‌شود

وی با تصریح اینكه در این مدت حتی یك ریال به اتحادیه مؤسسات قرآنی اختصاص داده نشده است و این اتحادیه با تزریق بودجه قطره‌چكانی اداره می‌شود، گفت: اگر ما مؤسسات قرآنی را از مسیر خارج کنیم، 90 درصد كارهای قرآنی كشور تعطیل خواهند شد ولی در عین حال متأسفانه در این مدت اگر اعتباری برای فعالیت‌های قرآنی آمده، میان دستگاه‌های دولتی تقسیم شده است.

با تزریق به موقع اعتبارات قرآنی نیازی به ازدیاد ساختارهای قرآنی دولتی نداریم

كوششی در ادامه در پاسخ به اینكه چه پیشنهادی برای رفع این مشكل دارد و آیا ایجاد یك سازمان و یا وزارت قرآنی در این زمینه مؤثر است، گفت: اگر كسانی كه بودجه و اعتبار دستشان است، واقعاً انگیزه حمایت داشته باشند، نیاز نداریم كه ساختارهای قرآنی را در دولتی زیاد كنیم.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی كشور تأكید كرد كه ما به خاطر بحث‌های مالی نباید فعالیت‌های مردمی قرآنی را كاهش دهیم چرا كه اگر كار قرآن از دست مردم گرفته شده و به دولت سپرده شد یقیناً این مقدار كار قرآنی كه با دست خالی توسط موسسات انجام می‌گیرد آن زمان با پول صد برابر هم این مقدار كار هم انجام نخواهد شد.

200 میلیارد تومان اعتبار قرآنی تخصیص داده نشد

وی یادآور شد: اعتباری كه مجلس سال گذشته در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی تصویب و به دولت ابلاغ كرد 200 میلیارد بود كه این مبلغ جذب و تخصیص داده نشد و اگر هم این مبلغ را پرداخت می‌كردند، حداقل 20 برابر این مبلغ را مؤسسات مردمی دارند به‌صورت خودجوش و با مشاركت مردم هزینه می‌کنند و اگر فرضاً این مبلغ را صد در صد می‌دادند باز هم نمی‌توانست با هزینه‌ای كه مردم برای كارهای قرآنی صرف می‌کنند، برابری كند.

فعالیت 4 هزار مؤسسه قرآنی

كوششی با یادآوری اینكه هم‌اكنون 4 هزار مؤسسه و بیش از 20 هزار نیرو در آن‌ها در كشور فعالیت می‌كنند، گفت: اگر تمام فعالیت‌هایی كه مؤسسات قرآنی را انجام می‌دهند، به ریال كنیم، مسلماً هزینه بیشتر می‌شود لذا اگر حتی وزارت قرآن تشكیل دهیم و 200 میلیارد تومان اعتبار قرآنی به 1000 میلیارد تومان تبدیل شود، باز نمی‌تواند به اندازه مؤسسات مردمی هزینه داشته باشد.

اگر از ظرفیت مؤسسات استفاده نشود، ضرر خواهیم كرد

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی كشور با تأكید بر اینكه باید مؤسسات را تقویت و حمایت كرده و از توانمندی‌های آنان خوب استفاده شود، گفت: مؤسسات قرآنی ظرفیت بزرگی در میان مردم دارند و اگر از این ظرفیت استفاده و حفظ نكنیم، ضرر بسیار زیادی خواهیم كرد.

وی در پایان این نكته را یادآور شد كه مؤسسات قرآنی افسران جبهه قرآنی و در خط مقدم جنگ نرم قرار دارند و اگر این‌ها مورد توجه قرار نگیرند، دچار آسیب‌های جدی خواهیم شد.

captcha