فصلنامه «سَنجه کتاب»؛ خبری خوب برای خوانندگان ادبیات دینی و مذهبی
کد خبر: 3652313
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

فصلنامه «سَنجه کتاب»؛ خبری خوب برای خوانندگان ادبیات دینی و مذهبی

گروه فرهنگی: «سَنجه کتاب» فصلنامه‌ای کم حجم است که علی‌رغم صفحات محدود آن رسالت بزرگ معرفی و نقد کتاب‌های دینی عمومی را بر دوش می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اولین شماره فصلنامه «سَنجه کتاب» بهار امسال منتشر شد، اگرچه دو پیش‌شماره از این فصلنامه پیش از آن به انتشار رسید و در پایگاه اینترنتی دارالحدیث در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.


«سَنجه کتاب» فصلنامه‌ای کم حجم است که علی‌رغم صفحات محدود آن رسالتی بزرگ چنانکه روی جلد آن نوشته شده است، «فصلنامه معرفی و نقد کتاب‌های دینی عمومی» را بر دوش می‌کشد.

معرفی و نقد کتاب دینی عمومی یکی از موضوعاتی است که شاید خیلی‌ها که دغدغه تربیت دینی جامعه به ویژه کودک و نوجوان را داشته باشند به آن فکر کرده و بارها درباره ضرورت آن سخن گفته‌اند. همچنین چه بسا دغدغه خیلی از پدران و مادران و یا مربیان کودک و نوجوان باشد که از طریق کتاب به تربیت دینی کودک خود اقدام کنند؛ اما در انتخاب کتاب سالم و تأثیرگذار در این زمینه سردرگم هستند.


به نظر می‌رسد معاونت فرهنگی هنری مؤسسه دارالحدیث در اهتمام به نشر چنین فصلنامه‌ای، هوشمندانه این فضای مغفول را رصد کرده و در مقام پاسخگویی و تأمین آن برآمده است. خوبی دیگر فصلنامه «سنجه کتاب» که نامی با معنا و متناسب با رسالت خود برگزیده است، این است که علاوه بر بررسی تازه‌های نشر کودک و نوجوان به معرفی و نقد کتاب‌های دینی برای بزرگسالان نیز می‌پردازد.

خوب است این فصلنامه در شماره‌های بعدی، علاوه بر تازه‌های نشر این حوزه به آثاری که در سال‌های گذشته منتشر شده‌اند نیز نگاهی داشته باشد و آثار موفق و ماندگار این حوزه را به جامعه معرفی کند.

حوزه آثار دینی و عمومی برای مخاطب کودک، نوجوان و بزرگسال،‌ حوزه‌ای است که متأسفانه کمتر مورد توجه حوزه و دانشگاه ما قرار گرفته و بزرگان این دو مجموعه علمی در زمینه تولید آثار دینی کمتر کوشیده‌اند زبان خود را به زبان مردم نزدیک کنند و بیشتر در پی پاسخگویی به نیازهای جامعه علمی دانشگاه و حوزه برآمده و کمتر نیازهای مردم را در تهیه و تولید عرصه دینی قابل فهم و تأثیرگذار تأمین کرده‌اند.


با وجود این، ما آثاری در این زمینه داریم که توسط نویسندگان دغدغه‌مند به منظور انتقال مفاهیم دینی به جامعه نوشته شده است و ایجاد فضایی برای نقد و بررسی این آثار اتفاقی بسیار خوب است که ایجاد حساسیت نویسندگان در تولید چنین آثاری، افزایش دقت و مطالعه آنها در این حوزه، آگاه‌سازی والدین و جامعه از آثار خوب دینی، خوانده شدن آثار خوب، تولید آثار دینی سالم و مؤثر و به طور کلی به رشد فضای دینی جامعه منجر می‌شود.

باید به دست‌اندرکاران تهیه و تدوین فصلنامه «سَنجه کتاب» در برداشتن این گام بجا و شایسته تبریک گفت و امیدواریم این فصلنامه قدم‌های بعدی خود را نیز با همین دلسوزی و اهتمام به حوزه تربیت دینی جامعه با موفقیت بردارد.

«فصلنامه سنجه» با توجه به اینکه اولین شماره خود را به تازگی منتشر کرده، سازوکار توزیع کشوری آن هنوز تعریف نشده است؛ انتظار می‌رود این نشریه که جای آن در میان نشریات کشور طی مدت زیادی خالی بود، خیلی زود همگانی شده و به دست همه علاقه‌مندان و دغدمندان این حوزه برسد.

محمدتقی سبحانی‌نیا مدیر مسئول فصلنامه در یادداشتی در آغاز آن ضرورت نشر این فصلنامه را نوشته است: «... محیط‌های مسموم در فضای مجازی نیز به صورت قارچ گونه‌ای توسعه یافته‌اند و غفلت از وجود خوراک فرهنگی نامناسب و مسموم در فضای مجازی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به فرهنگ جامعه وارد ساخته‌اند و در آینده نیز ادامه خواهد یافت، حجم بالای متن ترجمه‌ای و نیز ضعف بنیادی در آثار تولیدی، مزید به علت شده است، اینجاست که اهمیت جریان‌سازی در جهت تولید آثار فاخر از نظر محتوایی و شکلی آشکار می‌گردد؛ جریانی که بتوان برای این نویسندگان و نوقلم و ناشران دغدغه‌مند و متعهد به دین و وطن باشد و کمکی در جهت پاسداری و نیز احیای فرهنگ دینی و ملی به شمار آید.

نگارنده این سطور اطمینان دارد که در فضای فرهنگی جامعه امروز، عده‌ای باید با فداکاری از هویت ملی و دینی جامعه مراقبت کنند و و برای ترویج آن از هیچ کوششی دریع ننمایند؛ زیرا بدون پاسداری از وجوه تمایز فرهنگی و ملی، هویت یک ملت به مخاطره خواهد افتاد؛ خودباختگی فرهنگی بر جامعه سایه‌گستر می‌شود و دیری نخواهد نپایید که از آن ملت متمایز و برخوردار از هویت مستقل، جز یاد و خاطره، چیزی باقی نخواهد ماند. به نظر می رسد تبیین ملاک‌ها و معیارهای آثار مکتوب عمومی یکی از اقدامات مهم در جهت تحقق این هدف خواهد بود.»

در این شماره کتاب‌هایی که مضامین اخلاقی، تربیتی و دینی دارند و در پاییز و زمستان 95 به نشر رسیده‌اند معرفی شده و مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند.

آقای خیلی مهربان، اثر محمود پوروهاب، احمدآقا اثر عاطفه ملکی‌جو، آزادی اسیران اثر سعید رزاقی، 10 قصه از امام هادی(ع) اثر جعفر ابراهیمی، خدای ما چه جوریه اثر سید محمد مهاجرانی، یک نفر تو را دوست دارد اثر علی باباجانی، به زبان آدم اثر عبدالله مقدمی، مجموعه کتاب‌های شکوفه‌های دانایی اثر غلامرضا حیدری ابهری، از دوازده انگشت نکبتی‌اش اثر اعظم مهدوی، مادر ما زمین اثر عبدالله مقدمی، بفرمایید داخل دم در بد است اثر حمیده سادات لطیفی، کتاب‌هایی هستند که در بخش کودک و نوجوان در شماره اول فصلنامه «سنجه کتاب» نقد و بررسی شده‌اند.

در بخش کتاب‌های بزرگسال نیز؛ «شعر توحیدی» به کوشش محمد علی مجاهدی طی چند مطلب بررسی شده است. با عزیزجان در عزیزیه اثر فرخنده آقایی، سنگی که نیفتاد اثر محمد علی رکنی، همه دلایل متحیر اثر لیدا طرزی مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند. پرونده ویژه اولین شماره فصلنامه «سنجه کتاب» با موضوع ترجمه قرآن است.

گردآوری و تنظیم: کامله بوعذار

captcha