برای 50 سال آینده خانواده در کشور برنامه وجود دارد
کد خبر: 3652399
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
اسحاقی:

برای 50 سال آینده خانواده در کشور برنامه وجود دارد

گروه جامعه: معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی از اجرای طرح تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده خبر داد و گفت: برای 50 سال آینده خانواده در کشور برنامه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، محمد اسحاقی، معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز 22مهرماه، با حضور در اولین دوره طرح ملی آموزش‌های هنگام ازدواج به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: رصد تحولات فرهنگی و اجتماعی برای برنامه ریزی از اهمیت بسزایی برخوردار است. به نحوی که طی سال‌های اخیر می‌توان از شهرنشین شدن مردم و تغییر آداب و رسوم و سبک زندگی، گسترده شدن وسایل ارتباطی، کاهش سن آسیب پذیری، ایجاد کلان شهرها و بالا رفتن سن مسئولیت پذیری به عنوان مهمترین تحولات ایجاد شده نام برد که باید در برنامه ریز‌ی‌ها لحاظ شود.

وی مشکلات اساسی حوزه خانواده را افزایش سن ازدواج، افزایش ناسازگاری زوجین، افزایش دعوای خانوادگی، افزایش طلاق، کاهش نرخ شیوع ازدواج و تمایل کمتر به داشتن ازدواج برشمرد و گفت: میانگین سن ازدواج در کلان شهرها روبه افزایش است و در حال حاضر در کشور ما 11 میلیون نفر در سن ازدواج وجود دارد.

وی به موضوع دوام ازدواج اشاره و عنوان کرد: 50 درصد ازدواج‌ها در پنج سال اول و 13 درصد ازدواج‌ها در همان سال‌های اول به طلاق ختم می‌شود.

اسحاقی با بیان اینکه در نقشه مهندسی فرهنگی راهبردها و اقدامات مربوط به خانواده نیز لحاظ شده است گفت: برنامه جامع تشکیل، تحکیم و تعالی نهاد خانواده در پنج بخش: نظام ساختاری و برنامه ریزی، حقوقی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تدوین شده است.

اسحاقی با تاکید بر اینکه نهادهای حاکمیتی باید نقش تسهیل‌گری در ازدواج را بر عهده داشته باشند تصریح کرد: امروزه خانواده کارکردهای خود را به نهادی حاکمیتی واگذار کرده است. این در حالی است که خانواده‌ها باید در کنار نهادهای حاکمیتی قرار گیرند و هر یک به وظایف خود عمل کنند.

رئیس کارگروه کنترل و کاهش طلاق با بیان اینکه طی 50 سال آینده خانواده در کشور برنامه وجود دارد عنوان کرد: ستاد ملی زن و خانواده باید این برنامه را به سمت اجرایی شدن پیش ببرد.

وی با بیان اینکه در حوزه خانواده باید اولویت گزینی صورت گیرد اظهار کرد: برای حل معضل طلاق باید به بررسی علل و ریشه‌های آن پرداخت در حال حاضر کاستی‌ها و ضعف آگاه بخشی و دانش افزایی اقشار مختلف جامعه، کاستی‌های حوزه پشتیبانی و حمایت‌های اجتماعی، کاستی‌های حوزه‌های قضایی و انتظامی، سلامت فردی و اجتماعی در حوزه برنامه و بودجه از مهمترین علل طلاق محسوب می‌شود.

وی به محورهای برنامه تشکیل، تحکیم و تعالی نهاد خانواده اشاره و عنوان کرد: آموزش، مشاوره، فرهنگسازی، اقدامات قضایی و انتظامی، حمایت‌های اجتماعی، سلامت فردی و اجتماعی، برنامه و بودجه و فعالیت‌های مردمی از محورهای این طرح است.

وی دستگاه‌های همکار در اجرای برنامه تعالی خانواده را قوه قضائیه، آموزش و پرورش، بهزیستی، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، کمیته امداد، صدا و سیما و سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواند و گفت: به تفکیک برای هر یک از این نهادها وظایف و برنامه‌های تدوین شده است.

اسحاقی استان‌هایی که در اجرای این طرح از اولویت برخوردار هستند به ترتیب تهران، البرز، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، قم، گیلان، مازندران، کرمانشاه و مرکزی معرفی و عنوان کرد: در گذشته در میان خانواده‌ها فرهنگ حکمیت وجود داشت اما امروزه یا خانواده‌ها در امور زوج‌های جوان دخالت نمی‌کنند و یا از روی ناآگاهی و با دخالت‌های بی جا سبب ایجاد مشکلات بیشتر می‌شوند.

captcha