تبیین تفاوت رسانه اسلامی و غیراسلامی/ هم‌سطح سازی اخبار و افراد منجر به حاكم شدن پوچ‌گرایی می‌شود
کد خبر: 3652405
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
رحیم‌ پورازغدی تشریح كرد:

تبیین تفاوت رسانه اسلامی و غیراسلامی/ هم‌سطح سازی اخبار و افراد منجر به حاكم شدن پوچ‌گرایی می‌شود

گروه اجتماعی: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبیین تفاوت رسانه اسلامی و غیراسلامی، ورود به حوزه‌ها، نحوه انتشار اخبار و توجه به آبرو و هویت انسانی افراد را از جمله این تفاوت‌ها برشمرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز، 22 مهرماه در نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه فارس كه در مشهد مقدس در حال برگزاری است، با یادآوری سخنان روز گذشته آمریكا و بدعهدی‌های او در قضیه برجام گفت: به آمریكا نمی‌توان اعتماد كرد و همیشه دروغ می‌گوید و بارها این مسئله را تجربه كرده‌ایم.

وی افزود: اكنون با گذشت قریب دو سال از برجام، افرادی كه به شعار مرگ بر آمریكا خرده می‌گرفتند به خوبی فهمیدند كه چرا ما 40 سال است این شعار را سر می‌دهیم.

پورازغدی با بیان اینكه آمریكا ایران را به تروریسم منطقه تهدید می‌كند، گفت: اینان سی سال است كه ما را به تروریسم متهم می‌كنند و بهانه اخیر آمریكا این بود كه ما در منطقه زیاد نفوذ پیدا كرده‌ایم و این بار نام سپاه را به میان آوردند و دو اشكال را برای ما مطرح كردند؛ یكی اینكه چرا موشك‌های دوربرد قوی برای دفاع از خود داریم و دوم اینكه چرا در منطقه آنقدر زیاد نفوذ پیدا كرده‌ایم.

این استاد دانشگاه اظهار كرد: درد آمریكا این است كه در عراق، سوریه،‌ یمن و افغانستان سرمایه‌گذاری زیادی كرده است اما می‌گوید چرا ایران قدرت اول منطقه است لذا با زبان رسانه‌ای می‌گوید چرا ایران در منطقه دخالت می‌كند؛ در حالی كه خودش در افغانستان دخالت می‌كند و نیروهایش در آنجا به سر می برند این دخالت نیست و به خودش حق می‌دهد كه اگر در جایی احساس خطر كرد، حضور پیدا كند اما برای دیگران چنین حقی را قائل نیست.

وی با بیان اینكه آنان قوانین بین‌المللی را برای همه می‌نویسند به جز برای خودشان و اگر كسی این كار را انجام دهد، می‌شود تروریسم، گفت: آنان به وسیله رسانه‌های خود جای حق و باطل و شهید و جلا را عوض می‌كنند و اصلاً به واقعیت كاری ندارند و برای دیگران انتخاب می‌كنند.

پورازغدی، جنایات آمریكا را در عراق و سوریه یادآور شد و گفت: حتی عراق و سوریه را بمباران اتمی كمتر غنی كرده‌اند اما رسانه فریبكار این مسائل را بیان نمی‌كند و رسانه‌های فریبكار آخرالزمان همین كمپانی‌های رسانه‌ای و سینماهای آن‌هاست كه جای حق و باطل را عوض می‌كنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه آنان بزرگترین تروریسم وحشتی مذهبی را در منطقه سامان دادند در حالی كه 30 سال ایران را متهم به تروریسم می‌كردند، به تبیین تفاوت‌های رسانه مشروع و غیرمشروع و اسلامی و غیراسلامی پرداخت و گفت: نخستین تفاوت، ورود به حوزه‌هاست؛ رسانه غیراسلامی سعی می‌كند وارد حریم خصوصی دیگران شود در حالی كه رسانه اسلامی معنی حریم خصوصی می‌فهمد.

وی ادامه داد: رسانه غیراسلامی شایعه را به اندازه خبر و بلكه مهم‌تر از خبر تلقی می‌كند اما رسانه اسلامی شایعه را پخش نمی‌كند و كار آن در حقیقت خبرر سانی است نه شایعه پراكنی و این‌ها با هم فرق می‌كند. برای رسانه غیراسلامی آبرو و هویت انسان‌ها و حقوق معنوی و كرامت كسی مهم نیست و مهم جذب مشتری و تیراژ بالاست اما برای رسانه اسلامی این‌ها خط قرمز است.

پورازغدی با بیان اینكه رسانه غیر اسلامی جعل خبر كرده و خبر دروغ منتشر می‌كند، در حالی كه رسانه اسلامی تنها به حقایق می‌پردازد، گفت: هر دو نوع رسانه به لحاظ تكنیكی یكسان عمل می‌كنند اما در مباحث اخلاقی متفاوت هستند یعنی آن بخشی كه تكنیكی است هم رسانه اسلامی و هم غیراسلامی از آن‌ها استفاده می‌كنند اما رسانه اسلامی وارد حریم خصوصی افراد نمی‌شود.

این استاد دانشگاه، تفاوت دیگر رسانه‌های اسلامی و غیراسلامی را در اولویت‌دهی به اخبار دانست و گفت: در رسانه اسلامی كمیت و كیفیت اخبار و همچنین تأثیرگذاری آن در سرنوشت مهم است و بر اساس این مقوله اولویت‌گذاری انجام می‌دهد در حالی كه در رسانه غیراسلامی منافع فردی، باندی و قبیله‌ای حرف اول را می‌زند.

وی با یادآوری اینكه عدالت یعنی هر چیزی را به جای خود و هر خبری را به اندازه وزن واقعی آن پرداختن است، گفت: قرآن، تجسس در حریم خصوصی افراد را گناه بزرگ می‌شمارد در حالی كه اینان چنین كاری را افتخار می‌دانند.

پورازغدی به شبه دموكراسی غرب اشاره كرد و گفت: شبه دموكراسی غرب به خصوص آمریكا اینگونه است كه ادعا می‌كنند جلوی انتشار هیچ خبری را نمی‌گرفتند در حالی كه سانسور و كنترل ایمیل‌ها و پیام‌ها را به صورت گسترده انجام می‌دهد.

وی اسرائیل را پدر جد جنایت در جهان برشمرد و گفت: فریبكاری غرب به حدی می‌رسد كه حتی اسرائیل جنایتكار هم می‌آید درباره وقایع ایران ابراز نگرانی می‌كند!

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: كار آمریكا این است كه به ظاهر هزاران پخش كننده خبر و هزاران بلندگو قرار می‌دهند و مردم گمان می‌كنند كه واقعاً آزادی بیان است اما تمام این بلندگوها به یكی دو میكروفون وصل هستند یعنی بلندگو زیاد است اما گوینده تنها چند نفر هستند؛ هزاران روزنامه و كمپانی سینما وجود دارد اما پشت صحنه كل هالیوود 50 نفرند كه خط قرمز آن‌ها صهیونیست‌ها هستند.

وی ادامه داد: در حقیقت دیكتاتوری كامل رسانه‌ای برقرار است و فرق آن‌ها با كمونیست‌ها این است كه كمونیست‌ها رو باز می‌كردند و می‌گفتند تنها یك موج رادیو در جهان كافی است اما این‌ها می‌گفتند چرا یك موج، هزار موج وجود داشته باشد اما فرستنده و همه حرف‌ها یكی است.

پورازغدی ضمن برشمردن جنایات آمریكا در طول تاریخ اعم از بمباران اتمی هیروشیما، كودتای ایران و غیره گفت: همه گمان می‌كنند كه اطلاعات یعنی آگاهی در حالی كه امروز كلمات ابزار كاسبی برای غرب است و اتفاقاً ناآگاهی به نحوی تئوریزه می‌شود كه همه دچار توهم آگاهی می‌شوند در حالی كه آگاه نیستند، ظاهراً همه چیز را می‌دانند اما هیچی نمی‌دانند و در كنار آن حرف آن‌قدر سر و صدا می‌كنند كه دیگر شنیده نمی‌شوند.

این استاد دانشگاه گفت: در حوزه فلسفه رسانه گاهی اطلاعات بیشتر منتشر می‌شود اما آگاهی بیشتری داده نمی‌شود یعنی ظاهراً همه چیز را می‌دانیم اما هیچی نمی‌دانیم، از همه چیز چیزی می‌دانیم و او در حكم هیچ چیز است، دانای كلی كه نادان كل است، نه می‌تواند تشخیص دهد كه كدام خبر درست و یا راست و دروغ است و نمی‌تواند تشخیص دهد كه كدامیك را وارد زندگی كرده و زندگی را بر اساس آن شكل دهد.

وی با بیان اینكه این‌ها تفاوت آگاهی واقعی و كاذب است، گفت: امروز رسانه ابزاری برای ایدئولوژی‌سازی شده است همه می‌دانیم چه راه‌هایی جلویمان باز است اما هیچكداممان نمی‌توانیم هیچ راهی باز كنیم و این هنر كار با رسانه است.

پورازغدی بیان كرد: می‌خواهند از طریق رسانه جهان را مدیریت كنند و نمی‌خواهند به جهان قدرت تشخیص دهند و آزادی را سلب می‌كنند، منتهی به شیوه نرم‌افزاری و زنجیرهای نامرئی آزادی را سلب می‌كنند و اگر نتوانست نوبت به بمب اتم و اشغال و بمباران می‌رسد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار كرد: غرب به چیزی تحت عنوان افكار و سلیقه عمومی، احترام نمی‌گذارند و در واقع افكار عمومی را می‌سازند كه همان عوام‌الناس سابق است و این‌ها می‌خواهند عوام سواری كنند و اسمش را عوام سالاری می‌گذارند و به آن‌ها یاد می‌دهند كه از این به بعد چه می‌خواهند و برای افراد سلیقه می‌سازند و افكار عمومی را درست می‌كنند.

وی گفت: ما فكر می‌كنیم رسانه برای انتشار اطلاعات درست و انتقال افكار عمومی و احترام به دیدگاه و نظر مردم است اما در حقیقت همه این‌ها بازی و عكس است و بزرگ‌ترین شیوه برای تخریب افكار عمومی و دیكتاتوری حساب شده و نرم‌افزاری است و در آن غربی‌ها به انسان‌ها سبك زندگی می‌خواهند یاد دهند و برای آنان قهرمان و ضد قهرمان تعریف می‌كنند و نمونه قضیه توافق هسته‌ای است كه دو سال پیش روزنامه‌ها چه‌ها كردند و كاری انجام دادند كه كسی جرأت نمی‌كرد حرفی بزنی و می‌گفتند آن ها طرفداران تحریم هستند.

پورازغدی با طرح این سئوال كه رسانه مكتبی و انقلابی و طراز انقلاب اسلامی چه وظایف مهمی دارد، رسالت آنان را بسیار حساس سخت توصیف كرد و گفت: همه می‌دانیم چه راه‌هایی پیش رویمان باز است اما هیچكدام نمی‌توانیم انتخاب كنیم و برای ما انتخاب می‌كنند؛ هیچكس نمی‌خواهد دست به عمل بزند و هیچكس مسئولیت هیچ حرفی را نمی‌پذیرد و فضای رسانه تبدیل می‌شود به جایی كه انسان‌ها در كوتاهترین زمان ممكن با ارزان‌ترین قیمت ممكن و در وسیع‌ترین مقیاس ممكن، حرف مفت می‌زنند و از اخلاق تهی می‌شوند یعنی در وسیع‌ترین افق می‌توانی حرف مفت بزنی و كلاً اخلاق را كنار بگذاری و مسئولیت هیچ چیز را نپذیری.

این استاد دانشگاه در ادامه یكی از اتفاقات بدی كه توسط رسانه‌ها به خصوص در فضای مجازی در حال رخ داده است را هم سطح كردن همه با هم و همه مسائل با هم دانست و گفت: هم‌سطح سازی اخبار و هم سطح سازی افراد از جمله راهكارهای غرب است؛ همه، همه چیز می‌گویند و در نهایت به نوعی پوچ گرایی حاكم شده و ذهن‌ها كرخت می‌شود.

وی گفت: عوام را می‌سازند و به اسم آنان شروع به هم سطح‌سازی همه كس می‌كند و یك نوع نیهیلیسم در فرهنگ عامه به وجود می‌آورند و همه چیز برای مردم پوچ می‌شود و دیگر مهم نیست و وقتی همه چیز برای ما مساوی شد، دیگر به هیچ چیز متعهد نیستیم و هیچ چیزی مهم نیست و این می‌شود همان سبك زندگی فردگرای غربی.

captcha