سنجش میزان انزوای جهانی آمریکا با تحلیل صف موافقان و مخالفان سخنان ترامپ
کد خبر: 3652410
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
شیخ‌الاسلام عنوان کرد:

سنجش میزان انزوای جهانی آمریکا با تحلیل صف موافقان و مخالفان سخنان ترامپ

گروه سیاسی: مشاور وزیر خارجه با بیان اینکه سخنان ترامپ مجموعه‌ای از فحاشی، دروغ و تهمت علیه ملت ایران بود، گفت: نکته جالب این است که تنها دو، سه حکومت مرتجع منطقه و اسرائیل از سخنان ترامپ پشتیبانی کرده و اکثر کشورهای دنیا علیه ترامپ موضع‌گیری کردند و این نشانه انزوای جهانی آمریکاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در سخنانی، سیاست‌های جدید کشورش علیه ایران را اعلام کرد، سخنانی که به تعبیر حسن روحانی، «جز فحاشی و مشتی از اتهامات واهی علیه ملت ایران حرف دیگری نداشت».
دونالد ترامپ در این سخنان با بیان ادعاهای تکراری، ایران را به حمایت از تروریسم در منطقه و تجهیز و آموزش گروه‌‌های تروریستی مانند القاعده، طالبان و حزب‌الله لبنان متهم کرد و همچنین با دیکتاتور اعلام کردن حکومت ایران، مدعی شد: ایران باعث جنگ در یمن و سوریه شده و در عراق نیز با دخالت‌هایش باعث ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در این منطقه شده است.                     
ترامپ همچون گذشته، برجام را یکی از بدترین توافقات عنوان کرد و ادعا کرد: این یک توافق یک جانبه است. برجام به ایران اجازه می‌دهد که برخی از برنامه‌های هسته‌ای خود را ادامه دهد و تا چند سال آینده محدودیت‌های اعمال شده علیه ایران به پایان می‌رسد.              
رئیس‌جمهور آمریکا افزود: ما تنها توانسته‌ایم تأخیر کوچکی در مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ایجاد کنیم و من این موضوع را نمی‌پذیرم. در کشورهای دیگر برای یک توافق به مقاطع 100 ساله فکر می‌کند.                      
وی سپس در تشریح سیاست‌های جدید خود علیه ایران اظهار کرد: من بعد از مشورت با متحدان خود، استراتژی خود علیه ایران را اعلام می‌کنم. ما کاری خواهیم کرد تا با اقدامات ایران مقابله کنیم و تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کنیم و جلوی تولید سلاح علیه ایران را می‌گیریم. ما این رژیم را محدود می‌کنیم تا به هیچ وجه به سلاح دست نیابد.
ترامپ با تروریستی خواندن سپاه گفت: سپاه از رژیم سرکوبگر اسد حمایت می‌کند، من همچنین از وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌خواهم که تمام بخش‌های سپاه را و همچنین ماموران و وابستگان به این نهاد را مورد تحریم قرار دهد. همچنین برنامه موشکی ایران را نیز به شدت تحریم خواهیم کرد.
وی در پایان سخنانش گفت: پایبندی ایران به برجام را تایید نمی‌کنیم و نخواهیم کرد و ما قدم در راه تروریسم نمی‌گذاریم. با کنگره همکاری می‌کنیم تا نواقص برجام برطرف شود.

صحبت‌های ترامپ مانند لات‌های سر گذر بود

«حسین شیخ‌الاسلام» مشاور وزیر  خارجه کشورمان در گفت‌وگو با ایکنا، در تحلیل و ارزیابی سخنان ترامپ گفت: صحبت‌های ترامپ سخنرانی نبود، بلکه فحاشی و مجموعه دروغ و تهمت علیه ایران بود که با زبان لات‌های خیابانی بیان شده بود.
وی با بیان اینکه اینگونه سخن گفتن شایسته ترامپ است، گفت: فردی که زندگی و سرمایه‌اش را با اداره خانه‌های فساد شروع کرده، سخنان و سیاست‌هایش بهتر از این نمی‌شود و واقعا جای تأسف است که چنین فردی به این موقعیت دست یافته است. تمدن غرب باید به این مسئله فکر کند که چرا بدترین و فاسدترین انسان‌ها به کلیدی‌ترین سمت‌ها دست پیدا می‌کنند.

مشکل ایران با آمریکا از برجام شروع نشده/ ترامپ تاریخ را بخواند

شیخ‌الاسلام اظهار کرد: همانطور که رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد، ترامپ باید ابتدا تاریخ و جغرافیا را فرابگیرد. مشکل ملت ایران با آمریکا از برجام شروع نمی‌شود بلکه از کودتای 28 مرداد آغاز می‌شود که آمریکایی‌ها دولت قانونی دکتر مصدق را ساقط کردند و شاه فراری را مجددا بازگرداندند تا به 25 سال جنایت، فساد، شکنجه و چپاول کشور دست بزند.  
مشاور وزیر خارجه افزود: ترامپ مشکل آمریکا با ایران را مربوط به اشغال و تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان خط امام دانست، اما واقع امر این نیست بلکه اشتباه از سوی آمریکایی‌ها بود که دوباره شاه فراری را به آمریکا راه دادند و دانشجویان و مردم همان تصور کودتای 28 مرداد را از این اقدام دریافت کردند و برای اینکه احمق تصور نشده و از یک سوراخ دو بار گزیده نشوند این تدبیر را اندیشیدند.             
وی با اشاره به اینکه از دیگر دروغ‌های مضحک ترامپ نسبت دادن تروریسم در منطقه به ایران بود، عنوان کرد: ترامپ برای اینکه تمام شکست‌های آمریکا در منطقه را که به خاطر نفرت مردم کشورهای اسلامی از آنها رخ داده توجیه کند، دخالت ایران در کشورهای منطقه را عامل آن بیان کرد. جای تأسف دارد که چنین شخصی فرصت پیدا می‌کند که در این جایگاه کلیدی قرار بگیرد و این میزان تهمت و دروغ را به عنوان نماینده آمریکا به رسانه‌های جهان بیان کند.

برجام؛ همه یا هیچ
 
شیخ‌الاسلام با تأکید بر اینکه ترامپ در مورد برجام نیز باید تصمیم قطعی خودش را بگیرد که یا در آن بماند یا برود، گفت: البته فعلا آمریکایی‌ها تصمیم ندارند که از برجام خارج شوند، اما آنها باید به یاد داشته باشند که یا همه در برجام می‌مانند یا هیچکس در آن نمی‌ماند و این موضع قطعی جمهوری اسلامی ایران است.
وی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها افزایش فشارها به ایران را با بیان چنین اتهاماتی در دستور کار قرار دارند، گفت: در عین حال مشخص شد که آنها جرات خروج از برجام را ندارند، زیرا فشارهای بین‌المللی بر روی ترامپ بسیار زیاد است.

حامیان سخنان ترامپ، بازتاب‌دهنده انزوای آمریکا/ ادعاها علیه سپاه توخالی بود

مشاور وزیر امور خارجه یادآور شد: نکته جالب این است که تنها دو، سه رژیم مرتجع شاهنشاهی منطقه و رژیم صهیونیستی از سخنان ترامپ پشتیبانی کردند و اکثر قریب به اتفاق کشورهای دنیا علیه ترامپ موضع‌گیری کردند و این نشان می‌دهد که تا چه میزان جایگاه آمریکا در سطح بین‌المللی تنزل پیدا کرده، در حالی که قبلا تا آمریکا حرفی می‌زد همه کشورهای جهان به خط می‌شدند.                              
شیخ‌الاسلام درباره سخنان ترامپ علیه سپاه پاسداران و تروریست‌ خطاب کردن این نهاد انقلابی از یک‌ سو و از طرفی قرار ندادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی گفت: ما باید این را درک کنیم که آمریکا امروز در سطح جهان منزوی است و نمی‌تواند هر کاری را انجام دهد با وجود آنکه ادعاهای زیادی می‌کند.                 
وی عنوان کرد: بدتر اینکه آمریکا امروز گرفتار آدم کم‌عقلی شده که قبل از آنکه بداند در چه مواردی می‌تواند به موفقیت برسد شعار آن را می‌دهد. شاید اینگونه حرف زدن در دوران مبارزات انتخاباتی قابل پذیرش باشد اما پس از گذشت حدود 9 ماه از ریاست جمهوری، اینکه چنین اشتباهی را انجام دهد و ابتدا ادعایی را مطرح کند و بعد بر اثر فشارها عقب‌نشینی کند نشانه ناپختگی خودش و تیم همراهش است.     
شیخ‌الاسلام اظهار کرد: ترامپ این اشتباه را هم در ادعا علیه سپاه و هم قبل از آن در مورد خود برجام نیز مرتکب شد، آن زمان که ادعا کرد آن را پاره می‌کند. ترامپ تصور می‌کرد شاید مثل قبل که تا آمریکا دستوری را صادر می‌کرد دنیا هم آن را اجرا می‌کرد اکنون نیز چنین اتفاقی می‌افتد ولی دیدیم که مجبور به عقب‌نشینی در مقابل ایران شد و دنیا نیز از وی حمایت نکرد.                          
captcha