دوره «آشنایی با زندگی امام کاظم» با محوریت «مبارزه با مهدویت دروغین» برگزار می‌شود
کد خبر: 3652414
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

دوره «آشنایی با زندگی امام کاظم» با محوریت «مبارزه با مهدویت دروغین» برگزار می‌شود

گروه اندیشه: سلسله جلسات «آشنایی و تحلیلی از دوران زندگی امام کاظم(ع)» با محوریت «مبارزه با مهدویت دروغین» در دفتر نمایندگی مسجد مقدس جمکران در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران با همکاری کانون‌های مهدویت دانشجویی سلسله جلسات «آشنایی و تحلیلی از دوران زندگی امام کاظم(ع)» را با محوریت «مبارزه با مهدویت دروغین» برگزار می‌کند. این سلسله نشست‌ها از روزهای یکشنبه 23 و سه شنبه 25 مهرماه از ساعت 15 تا 17 به مدت دوازده جلسه در دفتر نمایندگی مسجد مقدس جمکران در تهران واقع در خیابان پیروزی، بالاتر از متروی پیروزی، روبروی نیروی هوایی، جنب تالار مهدی، دفتر نمایندگی مسجد مقدس جمکران برگزار خواهد شد.

محمدحسن حیدری، ارائه‌دهنده این سلسله مباحث اظهار کرد: فتنه‎ای که در زمان امام کاظم(ع) اتفاق افتاده بود و در حدیث لوح جابر پیشگویی و یا پیش‎سازی شده بود، مربوط به «مهدویت دروغین» است نه به آن صورت که عموم مورخین و دانشمندان معتقد هستند. چرا که عموم دانشمندان موضوع «انشعابات و ایجاد فرق» را مهم می‎دانند. اما روایتی از امام صادق(ع) وجود دارد که مؤید کلام ماست، یعنی اهمیت فتنه بنی‎عباس در رابطه با مهدویت و قائم را بسیار مهم معرفی می‎کند.

وی درباره این حدیث شریف گفت: امام صادق (علیه‌السلام) در روایتی به جابر فرمود: «ای جابر از لوحی که آن را در دست مادرم فاطمه دیدی مرا خبر بده. جابر گفت خدا را شاهد می‌گیرم بر مادرت فاطمه(س) در زمان حیات رسول‎الله(ص) وارد شدم .. در دستان فاطمه(س) لوحی سبزرنگ دیدم. ایشان فرمود این لوح را خداوند به رسول‎الله (صلی الله علیه و آله و سلم) هدیه کرده است و در آن اسم پدرم و اسم همسرم و اسم دو فرزندم و اسم اوصیای از فرزندم حسین است. 

حیدری افزود: در ادامه این حدیث شریف نام یکایک ائمه(ع) را نام می‎برد تا اینکه به امام جعفر صادق(ع) می‎رسند و می‌فرمایند به زودی شک‎کنندگان در او هلاک می‌شوند «وَ بَعْدَهُ‏ مُوسَى‏ فِتْنَةٌ عَمْیَاءُ حِنْدِسٌ، پس از او موسى است که (در زمان او) فتنه‎ای کور و گیج‌‏کننده فرا گیرد» زیرا رشته وجوب اطاعت من منقطع نشود و حجت من پنهان نشود و همانا اولیای من با جامی سرشار سیر آب شوند. هر کس یکى از آنها را انکار کند، نعمت مرا انکار کرده و آنکه یک آیه از کتاب مرا تغییر دهد، بر من دروغ بسته است... این فتنه کور و تاریک «فتنة عمیاً» چیست؟ چه فتنه تاریکی در آن دوران شکل گرفته و از طرفی آن فتنه به نتیجه نرسیده است، چون واژه «کور» به معنای «به نتیجه نرسیدن» آمده است. لذا باید در گزاره‌های تاریخی و حدیثی در جستجوی ماجرایی با چنین مشخصاتی باشیم. در این سلسله نشست‌ها با ذکر مقدماتی از شرایط سیاسی و تاریخی دوران امام کاظم (علیه‌السلام) به این مباحث خواهیم پرداخت. 

captcha