شهروندان کُرد بزرگترین بازندگان قمار سیاسی بارزانی
کد خبر: 3652428
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
حقیقت‌پور عنوان کرد:

شهروندان کُرد بزرگترین بازندگان قمار سیاسی بارزانی

گروه سیاسی: کارشناس مسائل سیاسی درباره روی آوردن مسعود بارزانی به مذاکره با دولت مرکزی عراق گفت: او به این موضوع مهم پی برده که همه‌پرسی هیچ نفعی برای ملت کُرد ندارد، چون با راه انداختن این همه‌پرسی دست به قمار بزرگی زد که امروز به بازنده این قمار تبدیل شده است.

به گزراش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان سبب بوجود آوردن تنش‌های فراوانی میان دولت اربیل با دولت مرکزی شده و علاوه بر آن، کشورهای منطقه موضعی سخت‌گیرانه‌ای را نسبت به این همه‌پرسی اتخاذ کردند که هرگونه ادامه خواسته‌ استقلال‌طلبی از سوی مقامات اقلیم کردستان به ویژه مسعود بارزانی را اشتباه سیاسی می‌توان دانست که تمامی این دلایل باعث شده تا بارزانی پیشنهاد مذاکره با دولت حیدرالعبادی را در جهت چگونگی تعلیق این همه‌پرسی مطرح کند.

اشتباه استرانژیک بارزانی در راه‌اندازی بازی همه‌پرسی

«منصور حقیقت‌پور» مشاور رئیس مجلس شوری اسلامی در گفتگو با ایکنا درباره دلایل مطرح شدن پیشنهاد مذاکره و در صورت لزوم، تعلیق همه‌پرسی گفت: بارزانی یک اشتباه استراتژیک مرتکب شده که اگر ایشان اصراری بر ادامه این سیاست داشته باشد، مردم کردستان عراق، هزینه سنگینی را بابت این اشباه خواهند پرداخت.                         
وی ضمن اشاره به آثار منفی این همه‌پرسی بر سرنوشت مردم کُرد بیان کرد: خودخواهی و لجاجت بارزانی باعث شد توسعه متوازن و معقول کردستان، فدای استقلال بادکنکی شود و امروز هم صدای ترکیدن این بادکنک به گوش همه افراد برسد. یک ماه دیگر مردم آثار این قصه را خواهند فهمید که وقتی راه، سوخت، آب، پول، هویت و مرز نداشته باشند چه اتفاقات مصیبت‌باری پیش‌روی آن‌ها خواهند بود.         
کارشناس مسائل سیاسی افزود: بارزانی فکر می‌کرد اگر یک کاسه ماست خود را در آن دریا بریزد و هم بزند و آن تبدیل به دوغ شود چه چیزی خواهد شد، بنابراین ما مشاهده می‌کنیم که به غیر از عنصر فاسد سیاسی در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی، هیچ دولتی از این اقدام بارزانی حمایت نکرده است.

شهروندان کُرد به جایگاه فعلی خود قانع باشند

حقیقت‌پور با تاکید بر موضع صریح و صحیح دولت مرکزی عراق در رابطه با این همه‌پرسی گفت: احساس می‌کنم مدیران لایقی که در دولت مرکزی عراق حاکم هستند، این قصه را به نحو معقول و منطقی حل‌وفصل خواهند کرد، چون اقلیم کردستان باید خوشحال باشد که در کل عراق دارای قدرت است و از وجود نمایندگان در پارلمان عراق و همچنین رئیس‌جمهور و چندین وزیر بهره می‌برند و این اشتباه است که بارزانی این همه مزیت‌های سیاسی را با چیز پوچی که هیچگونه آینده‌ای ندارد معامله ‌کند.                              

بارازانی بازنده بزرگ قمار سیاسی

وی در پایان افزود:  اگر هم ما امروز می‌بینیم که مسعود بارزانی در تلاش برای بازگشت به سمت مذاکره با دولت مرکزی است کاملا به این موضوع مهم پی برده که هییچ نفعی این همه‌پرسی برای ملت کرُد نخواهد داشت و اگر اعتراف کند که اشتباه کرده، از جایگاه بالاتری در بین مردم برخوردار خواهد بود، چون او با راه انداختن این همه‌پرسی دست به قمار بزرگی زد و نهایتاً امروز به بازنده این قمار تبدیل شد.                                             
captcha