استقبال قابل توجه اصفهانی‌ها از نمایش «اسب‌ها»
کد خبر: 3652498
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵

استقبال قابل توجه اصفهانی‌ها از نمایش «اسب‌ها»

گروه فرهنگی: طراح و کارگردان نمایش اسب‌ها از مراحل به ثمر رسیدن نمایشی در مورد عاشورا می‌گوید و صحبت‌های جالبی درباره اجرای آن بر زبان می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، نمایش اسب‌ها که همزمان با ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) اکران آن آغاز شد، یکی از خلاقانه‌ترین نمایش‌هایی است که به موضوع عاشورا می‌پردازد، این تئاتر از اولین روزهای اکران در تالار هنر با استقبال مخاطبان روبرو شد.
طراحی صحنه مفهومی و ساده، اجرای موسیقی زنده و آیینی در هنگام اجرا، همخوانی بازیگران با نقش‌ها همه و همه سبب شده تا این نمایش در زمره اجراهایی قرار بگیرد که بازدیدکنندگان در پی معرفی آن به دیگران باشند.

چند سال پیگیر اجرای این نمایش بودیم

محسن عرب زاده طراح و کارگردان این تئاتر در مورد متن این نمایشنامه اظهار داشت: اسب‌ها نوشته محمد رحمانیان است که در سال 1382 نوشته و در تهران به اجرا درآمد.
وی ادامه داد: چند سال پیگیر این امر بودم که نمایشی با موضوع عاشورا در شهر خودم اصفهان اجرا کنم، از این‌رو  این نمایشنامه را انتخاب کردم.

این کارگردان در مورد دلیل انتخاب این متن گفت: نمایشنامه اسب‌های یکی از برترین، باکیفیت‌ترین و خلاقانه‌ترین نمایشنامه‌ها در مورد عاشورا است.
وی ادامه داد: شاید تعداد نمایشنامه‌های خوب در این زمینه از تعداد انگشتان هر دو دست کمتر باشد، این نمایشنامه روایت خاصی از زبان اسب‌ها دارد که بسیار برای من جذاب بود و با شناختی که مخاطبان اصفهانی دارم به نظرم رسید که برای آن‌ها نیز جذاب خواهد بود.

مشکلات برگزاری نمایش‌های پرهزینه در اصفهان

عرب زاده به مشکلات برگزاری نمایشنامه‌های پرهزینه و سنگین در اصفهان اشاره کرد و افزود: چند سال این نمایشنامه را به تالار هنر ارائه کردم اما با استقبال روبرو نشد، پرهزینه بودن و تعداد زیاد بازیگران برای تئاتر اصفهان مشکل‌ساز است، اما با حمایت تالار هنر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان این اتفاق بالاخره در اصفهان به ثمر نشست.
وی بار دیگر به روایت خلاق این نمایشنامه اشاره کرد و گفت: روایت از زبان حیوانات و به‌خصوص از زبان اسب‌ها کمتر در نمایشنامه‌های ایرانی دیده می‌شود و نمونه‌های حماسی مشابه آن تنها در متن‌های خارجی به چشم می‌خورد، این نمایشنامه ایرانی بسیار خوب نوشته شده و از جذابیت لازم برخوردار است.
در نمایش اسب‌ها نام بازیگرانی ازجمله احمدرضا رافعی بروجنی، مژگان نوایی، حسن محمدی، حسین نصر اصفهانی، بهزاد سیفی، حسن جویره، احسان جانمی و لیلا قربانی که هر یک از هنرمندان سرشناس تئاتر اصفهان هستند.
عرب زاده در مورد انتخاب این بازیگران گفت: انتخاب بازیگر از نظر من مهم‌ترین بخش کارگردانی می‌باشد و اگر کارگردانی این کار درست انجام دهد نیمی از راه را طی کرده است.
وی در ادامه به روال انتخاب بازیگران اشاره کرد و بیان داشت: برای بازیگرانی که انتخاب کردم گزینه دومی در اصفهان در نظر نداشتم و اگر هر یک از آن‌ها نقش خود را نمی‌پذیرفتند جایگزینی برای او نمی‌شناختم، بازیگران باید سر جای خود انتخاب شوند، هنرمندان زیادی را بررسی کردم تا به این گزینه‌ها رسیدم و خوشبختانه کسی جواب رد نداد و همه پذیرفتند.
کارگردان اسب‌ها در مورد نقش‌های دیگر این نمایش که اسب‌ها هستند گفت: بازی در نقش اسب در این نمایش کار بسیار دشواری است، این بازیگران علاوه بر کلام باید حرکات بدنی خوبی هم داشته باشند، ترکیب زبان بدن، حرکات بدنی و دیالوگ‌ها، بازی در این نقش‌ها را به کاری سخت بدل ساخته است.

استقبال قابل توجه اصفهانی‌ها از اسب‌ها

وی در مورد استقبال از این نمایش گفت: در روزهای اول بازدید کنندگان از این نمایش استقبال کرد و بازخورد خوبی هم از این نمایش به وجود آمد، نمایش را باید دید تا در مورد آن صحبت کرد، بیشترین کمک به تئاتر دیدن آن است.
گفتنی است، این نمایش با حمایت دفتر تخصصی تئاتر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان از 12 مهرماه ساعت 19.30 در تالار هنر به روی صحنه رفت و اکران آن به‌جز شنبه‌ها تا 12 آبان ادامه خواهد داشت.
captcha