اجرای طرح شناسایی اکوتیپ‌های برتر عناب در جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3652523
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷

اجرای طرح شناسایی اکوتیپ‌های برتر عناب در جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی

گروه اجتماعی: عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: طرح شناسایی اکوتیپ‌های برتر عناب در دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، سکینه کهنسال واجارگاه، عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی امروز، 22 مهرماه در جمع خبرنگاران گفت: استان خراسان جنوبی مهمترین مرکز کشت و پرورش عناب دارویی است و بسیاری از باغ‌داران جنوب خراسان از راه پرورش این گیاه امرار معاش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عناب گیاهی کم‌توقع است که علاوه بر خاصیت دارویی، چوب درخت آن نیز بسیار محکم و زیباست که برای ساختن اشیاء زینتی و ساختن میز و صندلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دانش کافی از تنوع ژنتیکی در جمعیت‌های گیاهی و چگونگی  استفاده بهینه از آن، از منافع بنیادین برای علوم پایه و برنامه‌های کاربردی مانند مدیریت مؤثر منابع ژنتیکی محصولات گیاهی است، گفت: بهبود منابع ژنتیکی گیاهی، وابسته به تزریق مدام نمونه‌های وحشی، گونه‌های سنتی و استفاده از روش‌های اصلاحی مدرن است، این فرایند تماماً نیاز به ارزیابی تنوع دارد تا واریته‌های با عملکرد بالا و مقاوم انتخاب شوند.

کهنسال با بیان اینکه تاکنون در خصوص تنوع موجود در نمونه‌های عناب اقدام چندان زیادی صورت نگرفته است، عنوان کرد: با این حال نتایج اولیه روی نمونه‌های جمع‌آوری شده اکوتیپ‌های موجود و ایجاد کلکسیون از برخی انواع عناب در ایران نشان می دهد که تنوع مورفولوژیکی زیادی در عناب وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه جهت تعیین تنوع ژنتیکی و دسته‌بندی مواد ژنتیکی، بهترین روش استفاده از نشانگرهای مولکولی است، بیان کرد: تعیین تنوع بر اساس نشانگرهای مورفولوژیکی با توجه به اثرات متقابل محیط و ژنوتیپ بر فنوتیپ گیاهان، کارایی لازم را نخواهد داشت.

عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: با عنايت به اهمیت اقتصادی و دارویی اين گياه، اولين قدم برای برنامه‌های اصلاحی روی عناب، اطلاع از تنوع ژنتیکی و روابط خويشاوندی بين اکوتیپ‌های مختلف آن در مناطق مختلف است و از آنجایی که نشانگر ISSR برای تعیین تنوع ژنتیکی در گیاهان کارایی بالایی دارد، فرض بر این است که بتوان از آن در بررسی تنوع و گروه‌بندی ژرم پلاسم موجود عناب در کشور استفاده کرد.

کهنسال با اشاره به اینکه انجام تحقیقات گسترده پیرامون مسائل مربوط به عناب، تحقیقات چندانی در زمینه شناسایی اکوتیپ ها و نشاندار کردن عناب خراسان جنوبی صورت نگرفته است، گفت: ازاین‌رو انجام چنین تحقیقاتی به ویژه برای خراسان جنوبی که اقلیم به شدت خشک دارد و عناب به عنوان محصول استراتژیک منطقه به شمار می رود و امروزه مورد تاکید و توجه خاص جهت توصیه به کشت و کار می‌باشد، بسیار ضروری می‌رسد.

وی اظهار کرد: گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در راستای رسالت خود در زمینه عناب دارویی و پس از احداث کلکسیون گیاهان دارویی اکنون درصدد انجام طرح های مختلف در زمینه گیاه دارویی عناب و تبدیل شدن به قطب گیاهان دارویی است.

عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی یادآور شد: طرح حاضر در جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، با هدف بررسی تنوع ژنتیکی و شناسایی ارتباط اکوتیپ‌های جمع آوری شده عناب از مناطق مختلف خراسان جنوبی در کلکسیون عناب جهاددانشگاهی استان با کمک نشانگر ISSR، به عنوان یکی ازکارآمدترین نشانگرهای مولکولی به اجرا گذارده می‌شود.

captcha