دانشگاه‌ها در توسعه فرهنگ ادبیات عاشورایی در جامعه تلاش کنند
کد خبر: 3652559
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹

دانشگاه‌ها در توسعه فرهنگ ادبیات عاشورایی در جامعه تلاش کنند

گروه اجتماعی: رئیس دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه‌ها باید به حوزه ادبیات، به‌ویژه ادبیات عاشورایی بیشتر توجه کنند؛ چرا که این حوزه، ادبیاتی غنی همراه با فرهنگ ناب زندگی برای جوامع بشری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، محمدرضا پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز امروز در همایش پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان اظهار کرد: از عمده ترین اهداف برپایی چنین همایش هایی؛ اشاعه فرهنگ حسینی در منطقه و تبیین راه و رسم سیدالشهداء در قالب ادبیات و هنر و گردهمایی شاعران، سخنوران و ادیبان در جغرافیایی فراتر از ایران است.
وی در بخش دیگر سخنان خود همچنین با اشاره به پیشینه غنی فرهنگ حسنی در آذربایجان و شاعران و مرثیه سرایان بزرگ در این خطه  افزود: دانشگاه‌ها باید به حوزه ادبیات، بویژه ادبیات عاشورایی بیشتر توجه کنند. چرا که این حوزه، ادبیاتی غنی همراه با فرهنگ ناب زندگی برای جوامع بشری است.
حجت‌الاسلام عبدالحمید بنابی، استاد حوزه و دانشگاه نیز به عنوان سخنران تخصصی این همایش به جایگاه محرم و کربلا اشاره کرد و گفت: در سوره فجر که به سوره امام حسین(ع) مشهور است، به ده شب قسم خورده شده است که بر اساس نظر عالمان دینی، سه روایت مشهور در خصوص این ده شب مطرح است. برخی آن را دهه اول ذی الحجه، برخی دهه آخر رمضان و برخی دیگر، این ده شب را، دهه اول محرم می دانند که این دیدگاه از جایگاه رفیع محرم و عاشورا حکایت دارد.
این خطیب تبریزی در ادامه با اشاره به فلسفه قیام امام حسین(ع) افزود: باید به این نکته مهم دقت شود که امام حسین (ع) با آگاهی کامل به کربلا آمد. لذا ایشان نه برای برپایی حکومت که برای احیای دین ناب محمدی قدم در این عرصه نهاد و این موضوع را در سخنان امام (ع) در هنگام خروج از مکه می‌توان مشاهده کرد که فرمودند: چه بسیار مشتاق دیدار گذشتگان خویشم، مثل شوق یعقوب به یوسف. برای من شهادتگاهی برگزیده شده که حتماً آن را دیدار می‌کنم. گویا می‌بینم گرگ‌های گرسنه‌ دشت‌های نواویس و کربلا بند بند مرا از هم می‌درند.
وی همچنین به اهمیت برگزاری مراسم مختلف عاشورایی پرداخت و گفت: مجالس عزاداری، نوحه خوانی‌ها، همایش‌های خیابانی، سرایش شعر عاشورایی و ... در راستای احیای نهضت عاشورا و قیام خونین امام حسین(ع) است و چه بسا، اگر این محافل و مجالس نبودند، بعد از گذشت  سالها، دیگر نشانی از عاشورا و کربلا نمانده بود.
یادآور میشود در این همایش از ۱۹ شاعر و مداح داخلی و خارجی تجلیل شد.
captcha