تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای 300 هزار کودک استان خراسان رضوی
کد خبر: 3652589
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴

تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای 300 هزار کودک استان خراسان رضوی

گروه اجتماعی: مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر 522 هزار کودک زیر 5 سال در استان دارای پرونده سلامت هستند، گفت: برای 300 هزار کودک زیر 5 سال پرونده الکترونیک تشکیل داده شده تا به مشکلات تغذیه‌ای رسیدگی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، فهیمه ناظران‌پور، کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری «هر کودک نشانی از خداست»  که 22 مهرماه در محل معاونت بهداشت و درمان استان خراسان رضوی برگزار شد، گفت: دانستی‌های تغذیه یکی از مباحث مورد استقبال همه خانواده‌ها است و با توجه به دسترسی آسان به شبکه‌های اجتماعی درست یا نادرست در اختیار آنان قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: تغذیه کودکان حتی قبل از تولد و بر اساس تغذیه مادر در دوران بارداری تأثیر بسزایی دارد، لذا برنامه لازم در خصوص تغذیه مادران باردار از سوی بهداشت استان در حال انجام است.
ناظران‌پور افزود: بحث‌هایی چون تغذیه تکمیلی، غربالگری، مشاوره تغذیه برای مادران به منظور جلوگیری از ابتلای کودک به سوء تغذیه نیز از جمله برنامه‌ها در حوزه سلامت است.
وی اظهار کرد: از طریق پرونده بهداشت، کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند شناسایی و با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) مورد حمایت قرار گرفته‌اند که این کودکان پس از شش ماه که وضعیت مناسبی یافتند، از طرح حمایتی خارج و کودک دیگری جایگزین آنان خواهد شد.
کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تغذیه در سلامت روانی کودکان نقش موثری دارد، ابراز کرد: هم اکنون 2200 کودک با هزینه‌ای بالغ بر 130 تا 140 میلیون تومان مورد حمایت هستند به شکلی که یک کودک ماهانه 60 هزار تومان در سراسر استان هزینه می‌شود.
ناظران‌پور ادامه داد: همچنین برای 10هزار کودک در مهدهای روستایی به مدت شش ماه تهیه یک وعده غذای گرم در نظر گرفته شده که تأمین هزینه‌های آن از سوی بهزیستی و نظارت گروه تغذیه بهداشت استان است.
وی گفت: همچنین این طرح در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هزینه‌ای ماهانه 60 هزارتومان در حال انجام است.
کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تغذیه مناسب باعث کاهش آمار کوتاه قدی کودکان می‌شود، اظهار کرد: شاخص سوء تغذیه در استان نسبت به سال 79 از 19 درصد به کمتر از پنج درصد رسیده است.
ناظران پور بیان کرد: بررسی کوتاه قدی نیز به عنوان یک شاخص تخصصی تغذیه به شمار می‌رود که در 20 سال گذشته نیز در برخی از استان‌های کشور بالای 25 درصد بوده، اما امروز با تلاش همکاران در بخش بهداشت و تغذیه این رقم به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: در بحث تغذیه کودکان آموزش لازم برای مادران داده شده که در این خصوص استفاده از مواد مقوی و مغزی مدنظر بوده است.
در ادامه حامد قضاوی، مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در حال حاضر 522 هزار کودک زیر 5 سال در استان از خدمات بهداشت و درمان بهره‌مند هستند که برای 300 هزار نفر پرونده الکترونیکی تشکیل داده شده است.
وی بیان کرد: برای کودکان زیر 5 سال معاینه کامل در دو سطح پزشک و غیر پزشک انجام و در صورت وجود عارضه در کودک، به متخصص ارجاع داده می‌شوند.
قضاوی افزود: همچنین 100 هزار کودک زیر یک سال تحت مراقبت خاص بوده که به لحاظ جسمی، روانی، بهداشت دهان و دندان مورد معاینه قرار می‌گیرند.
مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: غربالگری کودکان برای تشخیص به ظاهر سالم از واقعا سالم نیز از دیگر خدمات بهداشت در مورد کودکان است.
captcha