به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، بدون تردید نزدیکترین و بهترین راه شناخت و بهره برداری از قرآن، رهنمودهای روشنگرانه خودِ این کتاب بزرگ است؛ چرا که در آیاتی بی شمار ضمن اشاره به حقیقت قرآن کریم و اهداف بزرگ آن، راه و شیوههای صحیح استفاده از این کتاب آسمانی هم تبیین گردیده است. همچنین به موانع بهرهبرداری از آموزههای آن و علل محروم ماندن افراد از زلال معارف حیاتبخش این اقیانوس بیکران الهی اشاره شده است.
انسان در نوع زندگيش نیازمند راهنمایی است
حجتالاسلام شیخ مصطفی باقری بنابی، امام جمعه بناب، در گفتوگو با ایکنا، اظهار کرد: انسان در نوع زندگيش نیازمند راهنمايى است و عقل او، بدون كمک راهنمايان آسمانى و كتب الهى، براى اين امر كفايت نمیكند، عقل بشر چون در مقام علم و نظر اشتباه میكند و در مقام عمل، اسير شهوت و غضب میشود، نيازمند وحى است.
وی افزود: هر کدام از اسم ها و صفات قرآن، به ابعاد ویژهای از عظمت وجودی معجزۀ ابدی خاتم پیامبران دلالت دارد.
وی با استناد به آیه 8 سوره ملک خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: گـويـى از شـدت غـضـب مـىخـواهـد مـتـلاشـى شـود هـر فـوجـى كـه داخل آن مىشود خازنان آتش مىپرسند مگر پيامبرى بيم رسان برايتان نيامد؟
حجتالاسلام باقری بنابی ادامه داد: قرآن کریم، هم ضعفها و مرضهايى را كه مربوط به حكمت نظرى است با برهان شفا میدهد و هم مرضهايى كه مربوط به حكمت عملى است را با تهذیب و تصفيه دل بهبود میبخشد، همه بيماريهاى اعتقادى و اخلاقى انسان را درمان میكند.
امامجمعه بناب، با اشاره به فرموده مولی الموحدین علی(ع) یادآور شد: مولای متقیّان علی(ع) می فرمنایند: قرآن را فرا گيريد كه آن نيكوترين سخن است و به فهم عميق آن دست يابيد كه آن مايه خرمي و خوشي دلهاست و از نور آن شفا بجوييد كه آن شفاي بيماريهاي روحي است و آن را نيكو تلاوت كنيد كه سودمندترين قصههاست و كسي كه به علم خويش عمل نكند، همانند نادان سرگرداني است كه به هوش نميگرايد و چون عالم است، حجت بر او گرانتر و حسرت او بيشتر و ملامت و سرزنش او در پيشگاه خداي سبحان بيشتر است.
وی افزود: اگر عقل به تنهایی نمیتوانست انسان را به سعادت برساند، ضرورتى براى ارسال رسل و انزال كتب نبود و خداوند تبهكاران را در قیامت به جهنم میفرستاد.
حجتالاسلام باقری بنابی از جهت دار بودن صفات قرآن گفت و تاکید کرد: هر یک از نامها و صفاتی که قرآن مجید بدان نامیده شده بدون جهت و بدون تناسب نبوده، بلکه هر یک بنابر مناسبتی و به لحاظ خصوصیتی از خصوصیات قرآن نامگذاری شده است. به دیگر سخن؛ قرآن یگانه حقیقتی است دارای مراتب بسیار و این نامها و وصفهای گوناگون به مراتب مختلف قرآن دلالت میکنند و در تنافی و تضاد با یکدیگر نیستند.
كتاب خدا از نظر فصاحت يک معجزه واقعى است
حجتالاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجبشیر در گفت وگو با ایکنا اظهار کرد: كتاب خدا از نظر فصاحت، بلاغت، استعمال الفاظ، كلمات، تركيب جملات، آيات، تعداد سورهها و نظامبندى، يک معجزه واقعى است.
وی افزود: اين شكل و ترتيب قرآن نشان دهنده اين معناست كه معمار و بناى اين ساختمان فقط و فقط خداست، و در اين بناى محكم حتى يک نقطه كم و زياد نيست و آنچه امروز در دست جهانيان است، همان است كه در طول بيست و سه سال، به رسول بزرگوار اسلام، براى آزادى انسان، از اسارت هوا و هواپرستان و فرهنگهاى تحميلى نازل شده است و به همين صورتى كه امروز در دست ماست، در زمان حيات پيامبر به دستور مستقيم حق تدوين شده و تنها كارى كه پس از رسول خدا انجام گرفته است اعراب گذارى آن بوده و بس.
وی با استناد به آیه 52 سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه میخوانیم: و براى آنان كتابى عظيم و با ارزش آورديم كه آن را از روى دانشى گسترده و دقيق بيان كرديم، در حالى كه براى گروهى كه ايمان آوردند، سراسر هدايت و رحمت است
حجتالاسلام شربیانی از نخستین گام ورود به سرچشمه جوشان الهی گفت و ادامه داد: نخستین گام ورود به سرچشمه جوشان رهنمودهای نورانی و نجاتبخش این کتاب بزرگ هدایت و انسانسازی، گوش جان سپردن به بیانات صادقانه خود قرآن درباره قرآن است.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: حضرت محمد(ص) می فرمایند: كسي كه قرآن تلاوت كند و آنگاه بپندارد بهره ديگران از او بيشتر است، او آنچه را خدا بزرگ شمرده قرآن حقير پنداشته و آنچه را خدا حقير دانسته دنيا او بزرگ پنداشته است.
امام جمعه عجبشیر یادآور شد: قرآن گرچه از نظر تعداد حروف، كلمات، نقطهها، زير و زبرها، آيات و سورهها داراى حد معينى است و به شماره تمام برنامههاى صورى كتاب در بعضى از تفاسير اشاره رفته؛ ولى از نظر معنا، دريايى است كه ساحل ندارد و جهانى است كه براى آن حدّى متصور نيست.
حجتالاسلام شربیانی تاکید کرد: براى معانى و مفاهيم قرآن مرزى نيست، به همين خاطر است كه تاكنون دست توانا و پرقدرت علم، نتوانسته تفسيرى جامع و كامل براى اين كتاب بياورد، كه هر تفسيرى محدود به حدود علمى مفسر و تمام تفسيرهايى كه تاكنون نوشته شده و شايد از چند هزار متجاوز باشد، به طور مجموعى نتوانستهاند معانى بلند و ملكوتى قرآن را به نحو جامع بيان كنند.