روش اصلاحی قرآن الگوبخش مصلحان اجتماعی است
کد خبر: 3652767
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲

روش اصلاحی قرآن الگوبخش مصلحان اجتماعی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: امام‌جمعه سراب اظهار کرد: روش اصلاحی قرآن همان گونه كه در قالب و فرم ويژگی‌هايی داشت، از نظر محتوا و درون مايه نيز ويژگی‌ها و خصوصياتی دارد كه الگوبخش مصلحان اجتماعی است.

حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام‌جمعه سراب در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: روش اصلاحی قرآن همان گونه كه در قالب و فرم ويژگی‌هايی داشت، از نظر محتوا و درون مايه نيز ويژگی‌ها و خصوصياتی دارد كه الگوبخش مصلحان اجتماعی است.

وی، افزود: در اسلام منابع عمومی را متعلق به همه مي‌داند و كسی حق تصاحب آنها را ندارد و موازنی لازم الرعايه وجود دارد كه همان عدالت است كه در اين بحث عدالت نقش هويت جمعی افراد لحاظ می‌شود كه ابتدا افراد را دارای هويت مي‌نمايد و سپس به جمع هويت می بخشد.

وی با استناد به آیه ۱۶۴سوره آل عمران بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: به يقين، خدا بر مؤمنان منت نهاد كه پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت، تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاكشان سازد و كتاب و حكمت به آنان بياموزد، به طور قطع پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند.

حجت‌الاسلام اکرمی ادامه داد: قرآن به مثابه مظهر و منبع اسلام، همان گونه كه درون مايه و محتوای آن را به نمايش گذاشته است، اصول و قواعدی را كه در فرآيند تطبيق و درونی سازی به كار رفته يا بايد به كار می رفت، نيز به خوبی بيان كرده و نمايانده است.

امام جمعه سراب با اشاره به فرموده امام رضا(ع) یادآور شد: ثامن الحجج امام رضا(ع) می فرمایند: قرآن، ريسمان و رشته محكم و قابل اعتماد خداوند است، بزرگ راهی است كه انسان‌ها را بسوی بهشت رهنمون و از آتش جهنم دور می‌سازد با گذشت زمان از اعتبار اين كتاب كاسته نمی‌شود و خاصيت خود را از دست نمی‌دهد، زيرا برای زمان خاصی نازل نشده است بلكه راهنما و پايه هر دليل و برهان است و همه انسان‌ها می‌توانند به آن استدلال كنند و از آن بهره گيرند؛ كتابيست كه سستی و ضعف در آن راه نداشته و در آينده هم راه نخواهد داشت.

وی، از روش قرآن برای مواجهه با چالش‌های فرهنگی گفت و تاکید کرد: روش قرآن در مواجهه با چالش‌های فرهنگی، روش انگيزش از درون بر پايه آگاهی و انتخاب است، امری كه يكی از لوازم جدايی ناپذيرش، اهميت دادن به نيروی عقلی انسان است.
captcha