جذب سرمایه‌گذاری خارجی؛ از دستاوردهای بزرگ آذربایجان غربی
کد خبر: 3652811
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
سعادت تاکید کرد:

جذب سرمایه‌گذاری خارجی؛ از دستاوردهای بزرگ آذربایجان غربی

گروه اجتماعی: استاندار سابق آذربایجان غربی گفت: كسب مقام هفتم كشور در جذب سرمايه گذاري خارجي از دستاوردهاي بزرگي بود كه در تاريخ استان مثال زدني است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان غربی ، قربانعلی سعادت استاندار روز گذشته 22 مهرماه در مراسم تودیع و معارفه استاندار آذربایجان غربی که با حضور وزیر کشور برگزار شد ، گفت : اینجانب در شرایطی مسئولیت استان را برعهده گرفتم که شرایط سختی در سراسر کشور مستولی بود و حتی با 5 ماه تأخیر پس از شروع بکار دولت یازدهم به استانداری منصوب شدم و در همین جا از اعتماد وزیر کشور تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی استاندار شدم که واگرایی در همه حوزه ها در استان زیاد بود ، افزود: در دوره اي مديريت استان را بر عهده گرفتم كه دولت با مشكلات متعددي مواجه بود از جمله بدهي ٣٠٠ ميليارد توماني به پيمانكاران كه با اتخاذ سياست مديريت بدون پول فضاي مناسبي براي فعاليت پيمانكاران به وجود آمد كه پارسال توانستيم مقام اول كشور در جذب إسناد واگذاري پيمانها را كسب كنيم .

سعادت گفت: ما از آذر ماه 92 شروع کردیم، اما عدم تحقق درآمدهای دولت، مطالبات تجمیع شده از قبل، صدها میلیارد تومان بدهی و حتی میلیاردها تومان بدهی به بازنشستگان در استان شرایط سختی را بوجود آورده بود .

استاندار سابق آذربایجان غربی افزود: ما ابتدا به ساکن سیستم مدیریت بدون پول را در این استان اجرا کردیم و به این ترتیب پیمانکاران آمدند و با استفاده از اسناد هزینه‌ای کار را ادامه دادند تا جایی که سال گذشته رتبه نخست کشور در اعطای اسناد خزانه به آذربایجان غربی تعلق گرفت.

سعادت ، یکی از معضلات اصلی استان را شاخص‌های توسعه ای عنوان نمود و اظهار کرد: شاخص‌های توسعه انسانی در آذربایجان غربی سطح پایینی داشته و در آمد سرانه 40 در صد پایین‌تر از متوسط کشوری است و علت آن‌هم معیشت بر مبنای کشاورزی است که سبب می‌شود درآمد زیادی حاصل مردم استان نشود.

وی اظهار کرد: در زمینه ارتقاء بخش کشاورزی و استفاده از آب و خاک باید با مدیریت مصرف آب و استفاده از روش‌های نوین آبیاری تلاش‌های مضاعفی همچنان انجام شود.

وی گفت: کشور همچنان دچار مشکل در تحقق درآمد پایدار است بنابراین باید از توان بخش خصوصی استفاده کرد.

سعادت گفت: در این سال‌ها خوشبختانه دولت از زیرساخت‌ها حمایت کرد بنابراین در این مدت بودجه‌ها به سمت حوزه حمل و نقل که مشکل اساسی استان است و سپس آموزش و پرورش سوق داده شد به گونه‌ای که در حوزه راه ، پروژه‌های خوی - رازی و تبریز - بازرگان یا نقده - تمرچین به اتمام رسیده است.

وی افزود: در ارتباط با مشکلات آموزش و پرورش از نظر میزان سواد پیش از سیستان و بلوچستان در رتبه 30 کشوری هستیم گرچه کارهای زیادی در ارتقای شاخص آموزش و پرورش صورت گرفته و امیدواریم از این پس نیز با تحقق درآمدهای کشور شاهد بهبود و اصلاح شاخص‌های استان باشیم.

سعادت گفت: معضلات جدی اشتغال جوانان و سرمایه گذاری در این حوزه وجود دارد با این حال در این دوره در جذب سرمایه گذاری خارجی رتبه 7 در کشور توسط آذربایجان غربی کسب شده است که این امر از دستاوردهاي بزرگي بود كه در تاريخ استان مثال زدني است .

سعادت با اشاره به تحولات منطقه در عرصه بین الملل اظهار کرد: با وجود سه مرز مشترک با کشورهای همسایه و با وجود برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان به سبب مشارکت تمامی قومیت‌ها در این استان شاهد هیچ‌گونه ناآرامی در استان نبودیم بطوریکه هم اینک امنیت پایدار و مردمی مدنظر رهبری در آذربایجان غربی برقرار است و این مرهون تمامی مردم استان است.

استاندار سابق آذربایجان غربی با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی در استان ، گفت: در دولت یازدهم 600 واحد راکد در آذربایجان غربی مجدداً به چرخه تولید برگشت  و این منجر به ایجاد 22 هزار فرصت شغل شد و علاوه بر آن 63 واحد تولیدی نیز برای سامان یابی هدف‌گذاری شده است.

وی گفت: قطعاً سابقه درخشان آقای محمدمهدی شهریاری در حوزه‌های سیاسی و مطالعاتی ، استان را در مسیر خوبی قرار خواهد داد.
captcha