از آموزش قرآن در کودکی تا تألیف کتاب در بزرگسالی
کد خبر: 3652929
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴

از آموزش قرآن در کودکی تا تألیف کتاب در بزرگسالی

گروه فعالیت‌های قرآنی: یک مدرس قرآن عنوان کرد: با یاری خداوند توانستم کتابی در قالب پرسش و پاسخ قرآنی تألیف کنم که متأسفانه به دلیل عدم برخورداری از بودجه مالی و نیروی انسانی جهت نگارش نهایی به مرحله چاپ نرسیده است.

حسین وهابی، مدرس و پژوهشگر قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان اظهار کرد: 25 ساله و فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه پیام نور همدان هستم.
وی با بیان اینکه از همان دوران کودکی مشغول به تدریس قرآن بوده ‌است افزود: به دلیل حضور در خانواده‌ای متدین در کنار پدر، روخوانی قرآن را به صورت ابتدایی فرا گرفتم سپس با همان سواد اندک قرآنی برای هم نوعان خود تدریس قرآن را آغاز کردم.
وهابی اضافه کرد: سال‌های 85-84 وارد بسیج شده و در آنجا با تشویق اساتید مجربی همچون آقایان مهدی ساعد، مهدی حسینی و علی بخشیان دوره‌های آموزش روخوانی و روانخوانی، تجوید و قرائت را به صورت تخصصی آغاز کردم.
این مدرس قرآن با بیان اینکه فضای مستقلی جهت آموزش قرآن وجود نداشت ادامه داد: فضای آموزشی دوره‌ها بسیار ساده و کوچک بود و بیشتر مواقع در مساجد برگزار می‌شد اما با این وجود به یاری خداوند دوره روخوانی و روانخوانی قرآن را طی 3 ماه گذراندم.
وی با اشاره به اینکه در کنار دوره‌ها، نکات احکام و اخلاق نیز گفته می‌شد عنوان کرد: در دوران تحصیل علاوه بر فعالیت در نهاد رهبری و کانون‌های فرهنگی دانشگاه دوره حفظ قرآن را نیز با راهنمایی‌های استاد قرائی آغاز کرده و موفق به حفظ 2 جزء از قرآن کریم شدم.
وهابی یادآور شد: از همان سال‌های 92-91 در کنار دوره حفظ قرآن، تجوید را نیز تحت نظر استاد بخشیان آغاز کردم، دوره تخصصی قرائت را نیز با هدایت های ارزشمند استاد ساعد گذراندم و از آن زمان با پیشنهاد آقای ساعد سرگروه حلقه‌های صالحین شدم.
این پژوهشگر قرآن با بیان اینکه استقبال از کلاس‌های آموزشی خوب بوده ابراز کرد: با گذشت زمان به دلیل تخصص و فن بیان بالا فعالیت خود را در سپاه و پایگاه مقاومت بسیج آغاز کردم سپس جهت گذراندن چند  دوره‌ به اصفهان اعزام شدم .
وی اشاره ای به مکان‌های تدریس خود داشت و گفت: علاوه بر همدان در آستان مبارک عبدالعظیم حسنی در شهر ری و مدارس دولتی این شهر نیز به صورت حق التدریس مشغول به آموزش قرآن شدم در مسابقات قرآن نیز در رشته‌های حفظ، مفاهیم و قرائت موفق به کسب رتبه شدم.
معافیت از سربازی زمان مناسبی جهت تألیف کتاب
وهابی اظهار کرد: معافیت از سربازی، زمان مناسبی جهت تألیف یک کتاب شد شیوه نگارش کتاب به گونه‌ای بود که با قرائت قرآن سوالاتی از معنای این کتاب آسمانی که ترجمه آقای مهدی محمودیان بود در ذهن من شکل گرفت که با ارجاع دوباره به آیه قابل پاسخ بود.
این معلم 25 ساله قرآن با بیان اینکه تاکنون نامی برای این کتاب معین نکرده است افزود: اینگونه بود که توانستم کتابی در قالب پرسش و پاسخ قرآنی تألیف کنم که متأسفانه به دلیل عدم برخورداری از بودجه مالی و نیروی انسانی جهت نگارش نهایی به دست چاپ نرسیده است.
وی مهم‌ترین مشکل حوزه قرآن را متخصص نبودن مدرسان قرآن اعلام کرد و گفت: آموزش ابتدایی قرآن امری مهم است و باید توسط متخصصان این فن به این مهم پرداخته شود.
وهابی اضافه کرد: آموزش قرآن باید به صورت دقیق اما ساده باشد و در کنار آن قواعد عربی رعایت شود و برای رفع مشکلات موجود در این زمینه هزینه شود تا علاقمندان به قرآن به صورت ریشه ای و درست قرآن را فرا گیرند.
این پژوهشگر قرآنی عنوان کرد: چرا باید در ایران که جامعه‌ای برگرفته از قرآن و سنت اهل بیت(ع) دو گوهر بازمانده از پیامبر(ص) است تا این اندازه قرآن مهجور باشد، چرا مردمان این سرزمین برای هر آنچه به ذهن می‌رسد بدون چشم داشت هزینه می‌کنند اما به قرآن که می‌رسد همه چیز تمام شده است.
وی بیان کرد: در بسیاری از مناطق محروم همین استان، استعداد ‌های قرآنی زیادی وجود دارد که متأسفانه به دلیل فقر مالی از آموزش و گذراندن دوره‌ها محروم هستند، چه خوب است که دولت و دستگاه‌های دیربط از این افراد، حمایت جدی به عمل آورند.
وهابی با تاکید بر ارائه تسهیلات به استعدادهای قرآنی ادامه داد: یک فرد پس از تحمل سال ها تلاش و کوشش موفق به گذراندن دوره‌های آموزشی شده و بعد ها به عنوان یک حافظ و قاری مطرح می‌شود اما متأسفانه هیچ حمایتی از آنها نمی‌شود چه خوب است که پس از آن این افراد در جامعه رها نشده و برای ارتقاء آنها چاره‌ای اندیشیده شود.
این مدرس قرآن گفت: برگزاری مسابقات قرآن برای کودکان و نوجوانان می‌تواند امری مهم در تشویق آنها جهت حضور در فعالیت‎های قرآنی باشد در این بین اعطا هدایا می‌تواند این مهم را دوچندان کند هرچند که مسابقه ملاک ارزیابی یک فرد نخواهد بود.
وی یادآور شد: حضور دوست خوب، حمایت همه جانبه خانواده و محیط زندگی و وجود یک استاد متخصص و مجرب می‌تواند عوامل مهمی در تربیت یک فرد ایده آل قرآنی باشد.
وهابی عنوان کرد: من هرچه دارم از قرآن و اهل بیت(ع) است، قرآن برایم سراسر آرامش است چرا که مأنوس شدن با قرآن ناخودآگاه آرامش عجیبی به همراه خواهد داشت که در تمام ابعاد مختلف زندگی قابل درک خواهد بود.
این مدرس قرآن اشاره‌ای به اقتصاد مقاومتی و مفهوم آتش به اختیار داشت و گفت: با وجود مشکلات اقتصادی موجود در جامعه و بی ثباتی کشور‌های بیگانه، مهمترین راه برای ارتقا وضعیت جامعه، تکیه بر داشته‌های خود و حمایت از تولید داخل است.
وی افزود: کشور سرافراز ایران دارای شهدای بسیاری است که تصویر زیبای آنها می‌تواند بر لوازم التحریر دانش آموزان و دانشحویان این مرز و بوم نقش ببند حال چرا باید این وسایل منقش به تصاویر بیگانگان باشد! در این میان اعتقادات معلمان، مدیران و اساتید نقش بسزایی دارند.
وهابی یادآور شد: اگر معلم برای تهیه لوازم التحریر عده ای از دانش آموزان یا حتی فرزندان خود به مغازه ای مراجعه کند، به دلیل نا آشنایی با قرآن و ارزش‌های دینی این کشور به سمت خرید محصولاتی خواهد رفت که تولید این کشور نبوده و نیستند حال در این میان اگر این مدرس و معلم مأنوس با قرآن و اهل بیت(ع) باشند قدر داشته‌های ارزشمند کشور خود را خواهد دانست و به دانش آموزان خود نیز انتقال خواهد داد.
گفتنی است، این فعال قرآنی در زمینه کارآفرینی و آموزش فعالیت های هنری از قبیل اوریگامی نیز مهارت دارد.
captcha