عاشورا مظهر زیباترین جلوه‌های انسانیت و صفات عالی بشری است
کد خبر: 3652932
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲

عاشورا مظهر زیباترین جلوه‌های انسانیت و صفات عالی بشری است

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان با تاکید بر اینکه ویژگی بارز یاران سیدالشهداء و مهدی (عج) بصیرت است، گفت: عاشورا مظهر زیباترین جلوه‌های انسانیت و صفات عالی بشری است

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سمنان،حجت‌الاسلام حسین روحانی نژاد،معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان امروز 23 مهر در مراسم زیارت قرائت عاشورای کارکنان این اداره در ایام محرم مهمترین ویژگی یاران سیدالشهداء و حضرت مهدی(ع) را بصیرت دانست و گفت: حضرت عباس(ع) زیباترین جلوه های بصیرت را در کربلا به نمایش گذاشت.
وی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم یاران حضرت امام حسین(ع) و یاران حضرت مهدی(عج) بصیرت است که باید سرلوحه منتظران قرار گیرد، بصیرت یکی از خصلت‌ های ستودنی حضرت عباس(ع) است که در زیارت ایشان و در وصفی که حضرت سجاد(ع) از ایشان دارد، به آن تأکید شده است؛ "کان عمنا نافذ البصیره؛ عموی ما، اهل بصیرت بود". بصیرت به معنای ورود دقیق و آگاهینه است و افرادی دارای بصیرت شمرده می شوند که هم اطلاعات جامع نسبت به مسائل مختلف داشته باشند و هم بر معیار های حق و باطل اشراف داشته باشند و هم اینکه بتوانند قدرت تجزیه و تحلیل مسائل بر اساس آن معیارها پیدا کنند.
معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به کلیدیترین مسائلی که نیاز حیاتی زندگی در صراط مستقیم الهی است و تشخیص یا عدم تشخیص آن نقش مهمی در سعادت یا شقاوت انسان دارد و نمونه بارز آن درکربلا اتفاق افتاد یاداور شد: کربلای امام حسین(ع) در عاشورای سال 60 هجری برای همیشه تاریخ تفاوت جبهه حق و باطل را ترسیم نمود و در از آن مهمتر اینکه به همگان نشان داد چه کسانی و با چه عملکردی در کنار امام حق قرار گرفتند و چه کسانی مقابلش صف آرایی کردند و چه افرادی با وجود ادعای تدین و التزام به احکام دین از یاری ایشان بازماندند، کربلا امام حسین(ع) نشان داد، اتخاذ چه شیوه ای در زندگی انسان را دچار چنان قساوت قلبی می‌کند که حتی به طفلی بی گناه رحم نمی کند و یا چنان انسان را فداکار می‌کند که حاضر نمی شود وقتی امام و رهبرش و کودکان تشنه اند لب به آب زند.
وی ادامه داد: عاشورا مظهر زیباترین جلوه‌های انسانیت و صفات عالی بشری و در مقابل زشت ترین مراتبی است که انسان در آن سقوط کرده و حتی از درندگان و وحوش پست تر می‌شود.
روحانی نژاد شاخص ترین مصداق‌ها و جلوه‌های بصیرت را که سبب یافتن مسیر هدایت در هر زمان و با وجود فتنه های مختلف می‌شود را برشمرده و اظهار کرد: معرفت به امام حق اولین جلوه­ ی بصیرت است. بصیرت به آنکه امام چه جایگاهی دارد؟ چه اهدافی را دنبال می­کند؟ چه دغدغه ای دارد؟ چگونه باید او را یاری کرد؟ وظیفه دیگران در قبال او چیست؟
به گفته روحانی نژاد منتظر وقتی جایگاه بی بدیل ولی خدا را دریافت که سخن و رفتار او نشانة الهی دارد و رفتار او باذن و اراده ی الهی است جز بر مسیر الهی نمی­گوید،ولی خدا، تنها راه هدایت است،که جز همراهی با آن راه نجاتی وجود ندارد حتی اگر انسان پسر نوح باشد.
منبع: روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان
captcha