اعتماد به تئاتر دانشجویی برای رسیدن به اهداف متعالی
کد خبر: 3653008
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
در نشست خبری «تئاتر تجربه» عنوان شد؛

اعتماد به تئاتر دانشجویی برای رسیدن به اهداف متعالی

گروه هنر: در نشست خبری هجدهمین جشنواره «تئاتر تجربه» عنوان شد که آثار دانشجویان شرکت‌کننده در آن پا را فراتر از مرزهای تئاتر سنتی گذاشته و دانشجوی هنرمند در فرایند این جشنواره فراخواهد گرفت که به فرض کمبود امکانات، نهایت حسن استفاده را از آنها در جهت رسیدن به اهداف متعالی خود به انجام برساند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری هجدهمین جشنواره «تئاتر تجربه» پیش از ظهر امروز یکشنبه 23 مهر با حضور مجید سرسنگی؛ معاون فرهنگی دانشگاه تهران، فریدون علی‌یاری از اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره، رحمت امینی؛ مدیرگروه هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، جواد کاوندی؛ دبیر هجدهمین دوره جشنواره «تئاتر تجربه» و جمعی از مسئولان برگزاری این رویداد تئاتری در تالار امیرکبیر معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد.

مجید سرسنگی در ابتدای این نشست با اشاره به پیشینه برگزاری این جشنواره گفت: اواخر دهه 60 بود که این جشنواره از سوی گروه هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران شکل گرفت با این نیت که مسئولان در پی ایجاد پیوند میان آموزه‌های دانشجویان در محیط دانشگاه با عرصه عمل و انجام امور اجتماعی بودند ضمن آنکه از این طریق جشنواره به معرفی استعدادهای جوان به عرصه حرفه‌ای تئاتر می‌پرداخت.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تهران ادامه داد: این جشنواره با مشارکت دانشجویان طی 12 دوره توسط جهاد دانشگاهی برگزار شد و پس از آن دانشگاه تهران برگزاری آن را به دست گرفت و همانطور که اشاره شد و باز هم تأکید می‌کنم هدف از برگزاری این جشنواره ارائه ماحصل تحصیل دانشجویان در محیط دانشگاه بر روی صحنه تئاتر بوده است.

سرسنگی تصریح کرد: همانگونه هم که از نام این جشنواره برمی‌آید دانشجویان شرکت کننده در آن با استفاده از تجارب نو و ارزنده خود در  زمینه اجرای تئاتر خلال این جشنواره به دنبال شیوه‌های نوین بیان مسائل و موضوعاتی هستند که خود به آن علاقه‌مندند؛ موضوعات متنوعی که همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... را دربرمی‌گیرد و زبان تئاتر ابزاری برای بیان مؤثر و هدفمند آنهاست.

این کارشناس و کارگردان تئاتر افزود: تئاتر دانشگاهی جریانی پیشرو است و نباید آن را مرحله قبل از تئاتر حرفه‌ای به حساب آورد، فرایند مستقلی است که در آن دانشجوی خلاق و مبتکر با نگرشی کاملاً هنری به طرح موضوعات می‌پردازد که با استفاده از ابزار تئاتر که یا به شکل کامل و یا جزئی نسبت به مناسبات آن اشراف دارد، این امر محقق می‌شود اما در عین پیشرو بودن و نگاهی آوانگارد که دانشجوی خالق و کارگردان تئاتر نسبت به اثرش دارد در عین حال تجربه‌گرا نیز هست که این مؤلفه موجب پویایی و سرزندگی تئاتر دانشگاهی می‌شود؛ در حقیقت دانشجو در سایه چنین نگرشی است که از مرزها و چارچوب تئاتر سنتی پا را فراتر گذاشته و متناسب با مطالبات و خواست جامعه‌ای که در آن زیست می‌کند هم به لحاظ محتوا و هم فرم به دستاوردهای جدیدی می‌رسد که اثر او را از بسیاری جهات با دیگر آثار حتی در دنیای حرفه‌ای تئاتر نیز متمایز می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه هجدهمین جشنواره «تئاتر تجربه» 9 تا 19 اسفند برگزار خواهد شد گفت: جشنواره امسال به جهت دایر شدن دبیرخانه و فرم و شکل منظمی که پیدا کرده است تا حد زیادی هویت متفاوتی نسبت به دوره‌های گذشته پیدا کرده است و علاوه بر این معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تهران قصد دارد تا پیش از برگزاری آن نخستین جشنواره فرهنگ را نیز ویژه دانشجویان آذرماه سال جاری برگزار نماید.

فریدون علی‌یاری؛ عضو شورای سیاستگذاری جشنواره «تئاتر تجربه» نیز در ادامه این نشست به ایراد سخن پرداخت و گفت: نام «تجربه» تکلیف ما را تا حدود زیادی با این جشنواره مشخص می‌کند و لذا شرکت‌کنندگان در آن که از قشر دانشجویان هستند باید به فکر تجربه‌اندوزی باشند؛ تجربه‌اندوزی به این معنی است که باید با استفاده از امکانات کم در پی خلاقیت و ابتکار و بدعت باشیم پس این جشنواره چندان هم نباید به بودجه قابل توجهی که به آن اختصاص پیدا می‌کند و البته بعید است به جهت ماهیت دانشگاهی آن چنین اتفاقی بیفتد، دلخوش کند چرا که تجربه نشان داده است در بیشتر عرصه‌های بروز خلاقیت در مواجهه با کمبودها و دچار شدن به نواقص صورت می‌گیرد.

معاون سابق اداری و مالی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اساس کار و هدف والای این جشنواره اعتمادزایی در نسل جوان دانشجو است تا آنها بتوانند در محیط دانشگاهی با استفاده از اندوخته‌های علمی، مسائل و مشکلات گوناگون جامعه بشری و دنیای پیرامون خود را به منصه ظهور رسانند گفت: برپایه چنین فرضیه‌ای جشنواره می تواند محمل و بستر مناسبی برای دانشجویی باشد که به ایده آل‌های خود می اندیشد اما شرایط حاکم چندان مناسب و مساعد برای رسیدن او به آمال‌هایش نیست و او باید چنین شرایط و بستر را خود از نو بازآفرینی کند و با امکانات کمی که در اختیار دارد خروجی کاری که به آن اشتغال داشته است آبرومند و قابل ارائه باشد.

این گزارش حاکی است، رحمت امینی؛ مدیر گروه هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران به ایراد سخنان کوتاهی پرداخت و گفت: از جمله ویژگی‌های این جشنواره سپرده شدن مدیریت اجرایی آن به نسل جوان و شاغل به تحصیل در محیط دانشگاهی است که خودشان با خلاقیت و نگرش بلندپروازانه و البته بخردانه جوانی به افق‌ها و اهداف مورد نظر این جشنواره دست پیدا کنند.

وی گفت: اولویت ما در گروه هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بر آموزش و پژوهش است و برگزاری این جشنواره که ماهیت اجرایی نیز دارد در همین راستاست تا دانشجویان بتوانند داشته های علمی و پژوهشی خود را در قالب یک اثر نمایشی به منصه ظهور رسانند.

امینی در پایان سخنان خود گفت: گروه هنرهای نمایشی فعالیت های دیگری را نیز در این راستا در دستور کار دارد که از آن جمله می‌توان به برگزاری دوره نمایشنامه‌خوانی دانشجویی با مشارکت مدیریت تالار مولوی اشاره کرد.

در انتهای این نشست جواد کاوندی؛ دبیر هجدهمین جشنواره «تئاتر تجربه» به تشریح روند اجرایی این جشنواره پرداخت و سپس حضار به پرسش  خبرنگاران حاضر در نشست پاسخ گفتند.

              

   

 

captcha