شاکله قصه‌گویی مذهبی مراجعه به منابع معتبر است
کد خبر: 3653027
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳

شاکله قصه‌گویی مذهبی مراجعه به منابع معتبر است

گروه فرهنگی: مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به انتخاب منابع معتبر در قصه‌های مذهبی، عنوان کرد: قصه‌گو همیشه باید منابع قصه‌هایش معتبر باشد چراکه اگر کودکی منابع قصه بیان شده را پیگیری کرد منابع درست و صحیحی در اختیارش قرار بگیرد. در واقع شاکله قصه‌گویی مراجعه به منابع معتبر است.

سید احمد مصطفوی، مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص شاکله قصه‌گویی مذهبی، اظهار کرد: در بیان قصه‌ها و با توجه به درک و مفهومی که برای مخاطب ایجاد می‌شود قصه‌گو باید انتخاب درست و خوبی نسبت به قصه‌ داشته باشد و این انتخاب درست در گروی منابع صحیح و معتبر است.
شاکله قصه‌گویی مذهبی مراجعه به منابع معتبر است
وی با اشاره به انتخاب منابع معتبر در قصه‌های مذهبی، ادامه داد: قصه‌گو همیشه باید منابع قصه‌هایش معتبر باشد چراکه اگر کودکی منابع قصه بیان شده را پیگیری کرد منابع درست و صحیحی در اختیارش قرار بگیرد. در واقع شاکله قصه‌گویی مراجعه به منابع معتبر و معرفی آن کتاب در جهت آشنایی کودکان و نوجوانان با آن کتاب است.
این مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قصه‌گویی در خصوص جایگاه قصه‌گویی در ایران، ابراز کرد: قصه‌گویی در ایران سابقه‌ای دیرینه دارد و جایگاه آن بسیار ارزشمند است. اگر مسئولان همت کنند و قصه‌ را همانند دیگر کتب درسی کودکان و نوجوانان به کتاب‌های آنان اضافه کنند، می‌تواند قدمی در جهت آشنایی آن‌ها با ادبیات داستانی باشد.
انتخاب منابع معتبر برای قصه‌های مذهبی
ارتباط گرفتن با مخاطب؛ رمز موفقیت قصه‌گو
مصطفوی با تأکید بر اینکه رمز موفقیت قصه‌گو ارتباط گرفتن با مخاطب است، عنوان کرد: رمز موفقیت قصه‌گو انتخاب منابع معتبر، تمرین تخصصی، انتخاب قصه خوب‌ و ارتباط گرفتن با مخاطب است. قصه‌گو باید آنقدر ماهر و هنرمند باشد که در لحظه بتواند برای هر گروه سنی قصه بگوید و کلامش، کلامی باشد که همه را جذب کند.
وی گفت: قصه‌گو باید آنقدر ماهرانه و هنرمندانه قصه را تعریف کند تا خوراک خوبی به مخاطب کودک و نوجوان خود بدهد، ما از این دست قصه‌گوها داریم و باید از توانایی‌هایشان استفاده کنیم.
این مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قصه‌گویی بیان کرد: اگر قصه‌گویان در بخش‌های مذهبی خوب کار کنند و بتوانند بچه‌ها را به طور غیرمستقیم با داستان‌های مذهبی آشنا کنند کودکان خود به دنبال شناخت بیشتر شخصیت‌‌های داستان می‌روند.
قصه‌گویی مذهبی باید به طور غیرمستقیم به کودک و نوجوان انتقال یابد
مصطفوی در ادامه گفته‌های خود با اشاره به قصه‌گویی مذهبی، اظهار کرد: در قصه‌گویی مذهبی، قصه‌گو مستقیما به معرفی شخصیت امام حسین(ع) نمی‌پردازد؛ بلکه از شخصیت ایشان به عنوان انسان آزاد و شخصیت یزید را به عنوان مرد ظالم و قُلدر نام می‌برد. لذا در پایان قصه‌ کودک خود به دنبال شناخت مرد آزاد و ... می‌رود.
انتخاب منابع معتبر برای قصه‌های مذهبی
رقابت را از جشنواره‌ها حذف کنیم؛ تجربیات قصه گویان آموزنده‌تر است
وی در خصوص جشنواره‌های قصه‌گویی، افزود: جشنواره‌های قصه‌گویی اتفاق بسیار خوبی است که هر ساله شاهد برگزاری آن هستیم. ولی اگر این جشنواره از حالت رقابتی خارج شود، خیلی بهتر و آموزنده‌تر خواهد بود. تا کسانی که در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند و روش‌های درست قصه‌گویی را از هم بیاموزند.
این مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: قصه‌گویی در قالب جشنواره رضوی فعالیت مثبتی است که بچه‌ها را با سیره رضوی آشنا می‌کند و حرمت و بزرگی امام رضا(ع) را به کودکان نشان می‌دهد. لذا باید در این حوزه بیشتر وارد شویم و فعالیت‌های جشنواره رضوی را قوی‌تر کنیم چراکه فعالیت‌های این جشنواره در آینده به نتیجه می‌رسد.
وی گفت: واقعا برگزاری هر نوع جشنواره‌ای بسیار سخت و دشوار است و هیچ کاری بدون نقطه ضعف نیست. بالاخره هر جشنواره هم نقطه ضعف‌هایی دارد که مسئولان هر ساله در تلاش هستند تا برای سال‌های آینده این موارد را حذف کنند. ولی آن چیزی که بهتر است بر روی آن کار شود تا شاهد برگزاری جشنواره‌های مؤثرتر و بهتری باشیم، کار بر روی روش‌های مدیریتی و اجرایی است.
مصطفوی با بیان اینکه جشنواره‌های قصه‌گویی در کشور ما قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست، اظهار کرد: برگزیدگان کشورهای دیگر که با ما رقابت می‌کنند در پایان جشنواره هنگامی که هم‌صحبت می‌شویم، برگزاری جشنواره قصه‌گویی را اتفاق خوبی می‌دانند و ابراز امیدواری می‌کنند که سال‌های بعد نیز در جشنواره قصه‌گویی ایران حضور داشته باشند. جشنواره قصه‌گویی ایران چیزی از کشورهای خارجی کم ندارد بلکه بالاتر است.
انتخاب منابع معتبر برای قصه‌های مذهبی
اصول قصه‌گویی در ایران استانداردتر است 
وی در خصوص تفاوت قصه‌گویی در ایران و دیگر کشورها، بیان کرد: با توجه به اینکه اصل استانداردهای قصه‌گویی در کشور ما وجود دارد، اما تفاوت‌هایی در این خصوص با دیگر کشورهای دنیا داریم، که آن هم حالت‌های نمایشی و استفاده از حرکات بدن برای اجرا بر روی سن است. در ایران حرکات بدن و نمایش، از قصه خارج است و داوران ایران اگر این حرکات را در قصه‌گویی بر روی سن ببینند حتما آن را رد خواهند کرد.
مصطفوی ادامه داد: در صورتی که قصه‌گویان دیگر کشورها در قصه‌گویی از حرکات بدن بر روی سن استفاده کرده و ایرادی به آنان گرفته نمی‌شود. اگر مادربزرگی را فرض کنید که شب برای نوه‌ خود قصه‌ می‌گوید تا خوابش ببرد، می‌بینیم که چقدر آرام و بی‌تحرک قصه را می‌گوید تا کودک خوابش ببرد، اما حال فرض کنید که مادربزرگ در قصه‌گویی تحرک داشته باشد، آیا کودک خوابش می‌برد.
این مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قصه‌گویی با اشاره به قصه‌گویی در اعیاد و شب یلدا، اظهار کرد: قصه‌گو با توجه به مناسبت‌ها می‌تواند قصه را با انتخاب منابع صحیح بگوید. در شب یلدا نیز قصه‌های متفاوتی که از پدر بزرگ و مادر بزرگ شنیده‌ایم و بیان رسومات شب یلدا در هر شهر برای کودکان باب آشنای آنها را با فرهنگ کشورمان فراهم کرده و باعث افزایش دایره لغات کودک و بالا رفتن درک او از مطلب می‌شود.
captcha