کمک طب سنتی به کاهش عوارض شیمیایی داروها
کد خبر: 3653032
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵

کمک طب سنتی به کاهش عوارض شیمیایی داروها

گروه اجتماعی: مجتبوی با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر استفاده از طب مکمل افزایش یافته، در خصوص مزایای این طب، گفت: کاهش مشکلات بیماران، کاهش عوارض شیمیایی داروها و کاهش وابستگی به خارج از کشور از جمله مزایای این طب است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدجواد مجتبوی مدیر طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در نشست خبری جایگاه طب سنتی ایرانی که 23 مهرماه در محل شهرک دانش سلامت برگزار شد، گفت: با توجه به اقبال و احساس نیاز مردم به استفاده از طب سنتی، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی با جدیت بیشتری به این عرصه ورود پیدا کرده است.
وی افزود: تاریخ طب به بدو خلقت بشر برمی‌گردد و پناه بردن به غار، کشف آتش، کشف کشاورزی و سایر اکتشافات بشر در راستای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها بوده است.
مجتبوی ادامه داد: در یکی دو قرن اخیر نیز پیشرفت زیادی در حوزه طب داشته‌ایم که شامل مجموعه اقدامات پیشگیرانه، تشخیص، درمان و سایر موارد می‌شود.
وی گفت: اما با وجود پیشرفت علم بیماری‌هایی وجود دارد که غیر قابل درمان بوده، ضمن اینکه تأثیر شیمیایی بسیاری از داروها نیز عوارضی را به دنبال داشته و دارد.
مجتبوی در تعریف طب سنتی که در سال 1978 طی بیانیه‌ای از سوی سازمان جهانی بهداشت ارائه شد، اظهار کرد: طب سنتی مجموعه‌ای از علوم نظری که در تشخیص، پیگیری و درمان بیماری‌های جسمی، روانی و ناهنجاری‌های اجتماعی است.
وی ابراز کرد: اما این تعریف در سال 2002 با جزئیات بیشتری تعریف و واژه سنتی در قالب گسترده‌تر، سیستم‌های طب سنتی با عناوین طب چینی، هندی و ... مطرح شد.
مدیر طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اما با توجه به مزایای این طب، تهدیدهایی نیز در استفاده از طب سنتی برای بیماران احساس می‌شود.
مجتبوی، کمبود آگاهی مردم، کمبود و عدم آگاهی ارائه‌دهندگان طب سنتی، ورود افراد سودجو به این زمینه با هدف قرار دادن بعد مذهبی مردم و استفاده از عنوان طب اسلامی را از تهدیدهای این طب برشمرد.
مدیر طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برخی در لباس روحانیت اقدام به مداخله‌گری و ارائه طب با عنوان اسلامی می‌کنند، در صورتی که احادیث وارده از ائمه معصومین(ع) در زمینه سلامت بیشتر توصیه‌های بهداشتی و جنبه پیشگیری دارد، گفت: وزارت بهداشت طبی با عنوان طب اسلامی را به رسمیت نمی‌شناسد.
در ادامه مهدی یوسفی، رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: دانشکده طب سنتی از سال 89 تشکیل و تاکنون 8 دانشجو فارغ التحصیل و 60 دانشجو در حال تحصیل دارد.
وی گفت: این دانشجویان دارای مدرک پزشک عمومی بوده و پس از اتمام دوره، مدرک دکترای تخصصی طب ایرانی به آنان اعطا خواهد شد.
یوسفی افزود: در کل کشور 600 دانشجو در این زمینه در حال تحصیل و 130 دانشجو فارغ‌التحصیل شده‌اند.
رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون در بیمارستان‌های قائم، رضوی، امام رضا(ع) و دو سلامتکده طب سنتی، پزشکان  خدمات طب ایرانی یا همان سنتی را به بیماران ارائه می‌دهند.
یوسفی با اشاره به ضرورت افزایش مراکز درمانی طب ایرانی اظهار کرد: متأسفانه خدمات طب ایرانی تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارد، که امید است با پیوستن بیمه سلامت به بدنه وزارت بهداشت، پوشش بیمه‌ای شامل حال این رشته شود.
captcha