داستان‌های رئال در «قصه‌های نهج‌البلاغه»
کد خبر: 3653072
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶

داستان‌های رئال در «قصه‌های نهج‌البلاغه»

گروه فرهنگی: نویسنده کتاب «قصه‌های نهج‌البلاغه»، موضوع سه جلد دوم کتاب «قصه‌های نهج‌البلاغه» را کلمات قصار حضرت علی(ع) به‌صورت داستان رئال امروزی دانست.

مجید ملامحمدی، نویسنده کتاب «قصه‌های نهج‌البلاغه»، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص موضوع این کتاب، اظهار کرد: کتاب «قصه‌های نهج‌البلاغه» در شش جلد برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته شده که تا امروز سه جلد آن به چاپ رسیده است.
وی ادامه داد: سه جلد این کتاب در ارتباط با خطبه‌ها و سخنان حضرت علی(ع) و ماجراهایی است که باعث شده تا حضرت خطبه‌ای را ایراد کنند؛ در این کتاب، این ماجراها به صورت داستان‌های کوتاه نوشته شده است. 
بازآفرینی داستان‌های نهج‌البلاغه در کتاب «قصه‌های نهج‌البلاغه»
ملامحمدی با اشاره به ایجاد نوآوری در کتاب «قصه‌های نهج‌البلاغه»، اظهار کرد: ایده‌ای که در کنار نوشتن داستان ایجاد کردم، این بود که علاوه بر متن داستان، قسمتی از سخنان حضرت علی(ع) را که با آن داستان ارتباط داشته، به صورت روان، ساده و با فونت دیگری در ادامه آوردم تا مخاطب علاوه بر خواندن داستان، صحبت حضرت را در همین خصوص نیز بخواند. در واقع مباحثی که در نهج‌البلاغه مطرح شده و پتانسیل داستان را داشته‌اند، در این کتاب برای بچه‌ها بازآفرینی شده است.
این نویسنده با اشاره به چند جلدی بودن این کتاب، افزود: سه جلد اول کتاب قصه‌های مربوط به زمان حضرت علی(ع) است. جلد اول به نام «درختی که حرکت کرد» در چهل صفحه و با تصویرگری اسماعیل چشم‌رخ، جلد دوم به نام «در مهمانی پولدارها» در 48 صفحه با تصویرگری اسماعیل چشم‌رخ و جلد سوم به نام «گرسنه‌ای که سیر نمی‌شود» در چهل صفحه با تصویرگری مسعود قره‌باغی نوشته شده است.
وی با تأکید بر اتمام نوشتن سه جلد دوم کتاب «قصه‌های نهج‌البلاغه»، ابراز کرد: سه جلد دوم این کتاب رو به اتمام است و در دست هاتفه ملکی‌جو برای تصویرگری است. عنوان جلد چهارم نیز «ابرها منتظر نمی‌مانند» و جلد پنجم با نام«لطفا بگویید نمی‌دانم» و جلد ششم نیز «گنجشک‌ها تب کرده‌اند» است.
کلمات قصار حضرت علی(ع) به صورت رئال
ملامحمدی بیان کرد: موضوع سه جلد دوم کتاب «قصه‌های نهج‌البلاغه»، کلمات قصار حضرت علی(ع) به صورت داستان رئال امروزی است.
این نویسنده هدف از نوشتن کتاب «قصه‌های نهج‌البلاغه» را بازآفرینی داستان‌های نهج‌البلاغه به زبان ساده و روان برای کودکان و نوجوانان دانست و عنوان کرد: تا بچه‌ها با خواندن این کتاب با سخنان بلیغ و رسای امام علی(ع) آشنا شوند.
وی با بیان اینکه در حیطه کودک و نوجوان کتابی به صورت کامل با موضوع نهج‌البلاغه نوشته نشده است، اظهار کرد: اولین فکری که به ذهنم رسید، این بود که داستان‌های نهج‌البلاغه را برای آشنایی بیشتر کودک و نوجوان با سیره امام علی(ع) بنویسم و تمام سعیم این بود که داستان‌ها را تا جایی که پتانسیل دارد، برای بچه‌ها انتخاب کنم و بنویسم.
ملامحمدی با اشاره به اینکه چاپ کتاب «قصه‌های نهج‌البلاغه» را مؤسسه «به‌نشر» انتشارات آستان قدس رضوی عهده‌دار بوده است، گفت: با همت انتشارات «به‌نشر»، کتاب‌ها به شکل زیبا و شکیلی به چاپ رسید و آن‌ها نیز از ادامه نوشتن کتاب «قصه‌های نهج‌البلاغه» استقبال کردند.
نویسنده کتاب «قصه‌های نهج‌البلاغه» با اشاره به اینکه انتشار کتاب به دلیل آماده نبودن تصویر آن توسط تصویرگر به تعویق افتاد، بیان کرد: این کتاب در سال 92 نوشته شد اما تأخیر در چاپ کتاب به خاطر تمام نشدن طرح تصویرگر بود.
وی وضعیت کتاب‌های مذهبی در حوزه کودک و نوجوان را در کشور خوب ارزیابی کرد و تصریح کرد: کارهای بسیار خوبی در حیطه کودک و نوجوان انجام شده است و نویسندگان در این حوزه دارای خلاقیت و استعداد خوبی هستند و نسبت به آثار دینی علاقه و اهمیت نشان می‌دهند.
ملا‌محمدی ادامه داد: هنوز بر روی بسیاری از زوایای ادبیات دینی، تاریخ اسلام، سیره اهل بیت(ع)، اخلاق و سبک زندگی اسلامی کار نشده است و لازم است کتاب‌هایی در این زمینه برای کودک و نوجوانان نوشته شود چراکه ما نویسنده‌های خوب و مشتاقی داریم، لذا اگر متولیان فرهنگی و ناشران بزرگ حمایت کنند، سفارش کار داده شود و منابع و مستندات اولیه در اختیار نویسندگان قرار بگیرد، می‌توانیم شاهد آثار بیشتر در زمینه‌های مذهبی باشیم. 
این نویسنده با اشاره به مهم‌ترین ویژگی نویسنده کودک و نوجوان، عنوان کرد: مهم‌ترین ویژگی نویسنده کودک و نوجوان شناخت بچه‌ها و مخاطبان است، چراکه مخاطبان هر دوره با هم متفاوت هستند و بچه‌های امروزی که در دنیای ارتباطات به دنیا آمده‌اند با بچه‌های 10 سال پیش فرق می‌کنند. لذا علایق و سلیقه‌هایشان نیز متفاوت است و اگر نویسنده شناختی درست از مخاطب خود داشته باشد، می‌تواند آثار بهتری را خلق کند.
وی گفت: کتاب نهج‌البلاغه مهم‌ترین منبع تحقیقاتی بود که در نوشتن کتاب‌ «قصه‌های نهج‌البلاغه» از آن استفاده کردم و در کنار آن نیز از ترجمه‌های مختلف از جمله ترجمه محمد دشتی و شهیدی و کتاب «قصه‌های نهج‌البلاغه» از محمد محمدی اجتهادی بهره بردم.
در حال نوشتن کتاب «تاریخ اسلام» هستم
ملامحمدی از کتاب دیگر که به سفارش انتشارات کتاب جمکران در حال نوشتن است، یاد کرد و گفت: نوشتن کتاب تاریخ اسلام برای نوجوانان رو به اتمام است، این کتاب در معرفی شخصیت‌ها، اصحاب و دوستان پیامبر(ص) از جمله عمار، یاسر، ابوذر غفاری، مسلم بن عقیل و سلمان فارسی در 10 جلد نوشته شده است.
captcha