تشکیل هیئت اندیشه‌ورز در خبرگان رهبری؛ ضرورتی انکارناپذیر
کد خبر: 3653075
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴

تشکیل هیئت اندیشه‌ورز در خبرگان رهبری؛ ضرورتی انکارناپذیر

گروه سیاست و اقتصاد: عضو مجلس خبرگان رهبری تشکیل گروه اندیشه‌ورز را از ضروریات مجلس خبرگان رهبری دانست و گفت: از رهگذر تشکیل گروه‌های اندیشه‌ورز، هم خبرگان رهبری و هم دستگاه‌هایی که در یک خلاء تحلیلی و تئوریک نسبت به انقلاب اسلامی قرار دارند، منتفع خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‌الله احمد مبلغی در یادداشتی تاکید کرد: مجلس خبرگان رهبری با توجه به جایگاه، ترکیب و امکانات معنوی، فکری، اجتماعی و انقلابیِ در اختیار، باید با تشکیل هیات اندیشه ورز، به ایفای نقش های مهم خود در ارتباط با انقلاب اسلامی دست بزند. 
وی با بیان اینکه طرح تشکیل گروه اندیشه‌ورز از سوی رهبر معظم انقلاب، از طرح های اساسی، بنیادی و تاریخی است، بیان داشت: گروه اندیشه ورز باید حاصل اندیشه های خود را در اختیار مجلس خبرگان قرار دهند تا اقدام آنها، به موقع، موثر و برخاسته از اندیشه و سودمند به حال انقلاب نسبت به موضوعات مختلف باشد.
مبلغی تصریح کرد: اگر گروه اندیشه‌ورز مورد نظر رهبر معظم انقلاب در خبرگان رهبری شکل نگیرد و یا حتی اگر این هیات در صورت تشکیل، متناسب با جایگاه خبرگان نباشد، ممکن است به جایگاه منحصر به فرد خبرگان در چشم‌ها و چشم اندازها آسیب وارد کند.   
وی با اشاره به این که مجلس خبرگان رهبری دارای جایگاهی جدی، محوری و فرااندیش در مقایسه با سایر نهادها است، گفت: به همین دلیل این مجلس باید بر روی ریل اندیشه ورزی حرکت کند و در اندیشه ورزی خود بر کلان‌ترین چارچوب های برخاسته از منطق انقلاب اسلامی تمرکز نماید.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآور شد: رویکرد هیات اندیشه‌ورز مجلس خبرگان رهبری به مباحث انقلاب اسلامی نباید مقطعی، درجا زننده، یا نسبت به وضعیت های خاص زودگذر باشد، بلکه این گروه باید قبل از هر چیز مجهز و مسلح به منطق انقلاب اسلامی باشد.
مبلغی گفت: رنگ و لعابی که بر اندیشه‌ها، طرح کردن‌ها و عرضه نمودن‌های گروه اندیشه‌ورز می‌نشیند باید رنگ و لعاب انقلاب اسلامی باشد، زمانی که انقلاب مبنا قرار گیرد حمایت از همه دستاوردهای انقلاب اسلامی محل اندیشه ورزی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر هر حادثه و مساله ای که در این چارچوب قرار بگیرد را باید بر اساس این منطق یعنی انقلاب اسلامی مورد سنجش قرار داد.
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: اگر گروه اندیشه‌ورز با تمرکز بر منطق انقلاب اسلامی نسبت خود را با نهادها، پدیده ها و جریان ها تعریف کند، جایگاه مجلس خبرگان رفیع تر، اساسی تر، منسجم تر، معنادارتر و برش‌دارتر خواهد شد.
آیت الله مبلغی یادآور شد: ما اکنون نهادی که به هویت و ماهیت انقلاب اسلامی، روندها، جریان پذیری و تحول پذیری های اجتماعی مربوط به آن بپردازد، را نداریم، زیرا سایر نهادها یا قانونگذاری می کنند و یا فعالیت های اجرایی، عملیاتی و ... را دارند.
وی بیان داشت:  نهاد خبرگان باید سیر کردن در آسمان انقلاب اسلامی را وجهه همت خود قرار دهد و کل انقلاب را از گذشته تا کنون مورد بررسی قرار دهد، و با نگاهی دقیق و در عین حال آگاه به نقاط انعطاف، دستور کارهایی اساسی و هوشمند را برگزیند و پی گیرد.
وی گفت: با بیان این که گروه اندیشه پرداز و پردازنده به انقلاب اسلامی یک ابتکار، ابداع، ضرورت و امر بسیار کلانی است که رهبر معظم انقلاب آن را مطرح فرمودند، عنوان کرد:  طرح تشکیل این هیات، برخوردار از یک منطق معلوم، شفاف و دارای نتایج شنیدنی و از سوی دیگر بر دوش  گیرنده حمایت و پاسداری جدی از انقلاب اسلامی می باشد.
وی با اشاره به الزامات این گروه اندیشه‌ورز گفت: وقتی سخن از اندیشه به میان می آید، شعارها باید بعد از شکل گیری اندیشه ها باشد، نه اینکه ابتدا شعار بدهیم بعد اندیشه ورزی کنیم، در این صورت اندیشه و حرکت و تاثیر آن متضرر می‌شود.
آیت الله مبلغی تصریح کرد: خبرگان باید یک موضع جامع الاطرافی در مورد مسائل کشور داشته باشد و همه باید از خبرگان درس تقویت همه نهادهای برخاسته از انقلاب را بشنوند، البته  داشتن موضع تذکر جدی، قاطع و انقلابی برای این نهاد یک ضرروت است.
captcha