مؤسسات قرآنی در جذب افراد موفق نیستند
کد خبر: 3653083
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴

مؤسسات قرآنی در جذب افراد موفق نیستند

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر مؤسسه قرآن و عترت بینه با بیان اینکه مؤسسات قرآنی در جذب افراد زیاد موفق نیستند، گفت: رمز موفقیت مؤسسات، تلاش جهادگونه و شبانه‌روزی و تعیین دقیق اهداف است.

مرتضی بشیری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بینه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: اگر وضعیت فرهنگی جامعه خوب باشد، به این معناست که مؤسسات قرآنی وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌اند و اکنون که شاهد وضعیت فرهنگی مناسبی در جامعه نیستیم، پس مؤسسات قرآنی وظایف خود را به درستی انجام نداده‌اند.
وی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی در جذب افراد زیاد موفق نیستند، افزود: این مسئله دلایل متعددی دارد و شاید بخشی از آن مربوط به بودجه و هزینه باشد، اما عمده دلایل این امر به جذاب و به روز نبودن برنامه‌ها و مدیریت‌های ضعیف برمی‌گردد.
بشیری ادامه داد: اگر مؤسسات قرآنی با بهره‌گیری از هنر برنامه‌هایی جذاب و به روز تدوین کنند، قطعا افراد به سمت آنها جذب می‌شوند؛ ولی آنچه که مشاهده می‌کنیم، این است که برنامه‌ها عموما کلیشه‌ای و فاقد جذابیت‌اند و خروجی‌های ضعیفی دارند.
وی با اشاره به دلایل خروجی‌های ضعیف مؤسسات قرآنی، گفت: یکی از دلایل آن، عدم برنامه‌ریزی مناسب است و اینکه آزمون‌های صحیحی برگزار نشده و در مورد آنها پیگیری صورت نمی‌گیرد.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت بینه بیان کرد: به نظر من مقصر اصلی در این خصوص، مؤسسات قرآنی هستند. اگر مسئولی به فعالیت‌های قرآنی بها دهد، بالاخره دیر یا زود پست خود را واگذار می‌کند و از طرف دیگر ممکن است مسئولی بر سر کار بیاید که برای فعالیت‌های قرآنی اهمیتی قائل نباشد. مؤسسات قرآنی عمدتا مردمی هستند، بنابراین اگر بخواهند فعالیت خود را به مسئولین و بودجه‌های دولتی و برنامه‌های مورد نظر آنها گره بزنند، باید منتظر مانده تا در صورت نظر مساعد مسئولان به فعالیت بپردازند که اصلا منطقی نیست.
وی اضافه کرد: زمانی که کشور با مشکلات اقتصادی دست به گریبان باشد، اولین موضوعی که بودجه آن با قطع یا کاهش مواجه می‌شود، فعالیت‌های فرهنگی است. البته استفاده از امکانات دولتی و بهره‌گیری از نظرات ارگان‌های مختلف با فعالیت مؤسسات قرآنی منافاتی ندارد، اما نباید تعیین‌کننده و محور فعالیت مؤسسات باشد. اگرچه مؤسسات در زمینه دریافت مجوز با دستگاه‌های دولتی سروکار دارند، اما باید خود ابتکار عمل را در دست گرفته و با بدنه مردم ارتباط داشته باشند و بر اساس شناسایی نیازها و ظرفیت‌های موجود حرکت کنند.
 بشیری خاطرنشان کرد: زمانی که در رابطه با فعالیت یک مؤسسه قرآنی صحبت می‌کنیم، مسائلی چون امکانات، طراحی و تدوین برنامه‌ها، خروجی و آزمون‌ها مجزا از یکدیگر نیستند، بلکه زنجیروار به هم مرتبط‌اند و مؤسسه‌ای می‌تواند موفق باشد که تمام این مسائل را در نظر بگیرد. تعدادی از مؤسسات امکانات خوبی در اختیار دارند، ولی خروجی آنها ضعیف است که بررسی‌ها نشان می‌دهد یک یا چند حلقه از این مسائل مفقودند.
وی با اشاره به اینکه برخی از مؤسسات به فعالیت‌های قرآنی به چشم فرصت نگاه می‌کنند، گفت: این مؤسسات به دنبال کسب منفعت هستند که هم می‌تواند نفع مادی و هم کسب اعتبار و امتیاز باشد، بنابراین خود را به زحمت نمی‌اندازند؛ چرا که برای مثال بازنگری و تجدیدنظر در شیوه‌های آموزشی دردسرهای خاص خود را به همراه دارد.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت بینه تصریح کرد: مؤسسات قرآنی باید مجاهدانه وارد میدان شوند و فعالیت شبانه‌روزی انجام دهند تا ثمره آن را ببینند. گاهی مواقع که انجام کاری به کسی واگذار می‌شود، به معنای انجام صحیح آن نیست، بلکه باید بر روند انجام آن نظارت کرد و در مواردی، خود شخصا وارد میدان شد؛ در این صورت است که مشکلات کمتر و خروجی‌های بهتری را شاهد هستیم.
وی افزود: مؤسسات قرآنی برای کسب موفقیت باید هدف خود را مشخص کرده و تمام امکانات و قوای خود را در راستای دستیابی به آن هدف به خدمت بگیرند و این مسئله تنها به مباحث تخصصی مربوط نمی‌شود. 
بشیری ادامه داد: در تمام مراکز فرهنگی، مساجد و مؤسسات قرآنی ارگان‌ها کلاس روخوانی وجود دارد، اما بهتر است بررسی شود که چه تعداد از افرادی که در این کلاس شرکت می‌کنند، روخوانی قرآن را یاد می‌گیرند؛ می‌توان گفت اکثرا در این زمینه مشکل دارند. می‌خواهم بگویم که در مؤسسات قرآنی، این مباحث تخصصی نیست که لازم است، بلکه رشته‌های عمومی ضرورت بیشتری دارد. به گونه‌ای باید برنامه‌ریزی شود که وقتی فردی وارد یک مؤسسه می‌شود، هنگام ترک آن واقعا روخوانی قرآن را یاد گرفته باشد.

captcha