رییس‌جمهور آمریکا نماد ادبیات و تکبر فرعونی است
کد خبر: 3653091
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰

رییس‌جمهور آمریکا نماد ادبیات و تکبر فرعونی است

گروه سیاست و اقتصاد: حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی با بیان اینکه سخنان اخیر ترامپ جای هیچگونه دفاعی را برای این ملت نگذاشته است و ترامپ نماد و تصویر بدون روتوش آمریکا است، گفت: امروز نماد ادبیات فرعونی و تکبر را در رییس‌جمهور آمریکا ملاحظه می‌کنیم، ترامپ با اداهای خود نمونه کوچکی از فرعون است و ژست ترامپ در صحبت کردن و نوع ادبیات بدون کمترین مایه‌های استدلال و پشتوانه منطقی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در تجمع اعتراضی دانشگاهیان دانشگاه شهید چمران اهواز به سخنان اخیر ترامپ که امروز 23 مهرماه پس از نماز ظهر و عصر در مسجد امام خمینی(ره) دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: باید ببینیم دل‌مشغولی ما چه است و از دولت آمریکا چه خاطراتی در حافظه خود داریم.

وی افزود: این دولت، دولت باسابقه‌ای نیست و کم سن و سال است و باید خاطرات خود را در یکی دو قرن اخیر بررسی کنیم، زیرا پیش از این آمریکایی وجود نداشت.

رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ادامه داد: به یاد داریم در 28 مرداد سال 32، دولتی در این کشور با دغدغه‌ها و آرمان‌های علاقمندانه به استقلال و خوداتکایی شکل گرفت و اساسی‌ترین دغدغه این دولت این بود که نفت سرمایه ملی ما باشد. ما مالک نفت هستیم و نه حافظ و نگهبانان آن؛ بر این اساس ملی شدن نفت دنبال شد اما شادمانی آن با حرکت دولتمردان آمریکا به تلخی گرایید و رژیم آمریکا تصمیم گرفت دولتی که برخاسته از رای مردم بود را از کار بیندازد و دولت دست‌نشانده خود را روی کار بیاورد.

شفیعی افزود: ما گفتیم این دولت خام است و باید پخته شود و در طی زمان رفتار درست را خواهد آموخت. در سال 57 اراده کردیم که بار دیگر استقلال را به نمایش بگذاریم اما آمریکا همچنان در همان مسیر حرکت کرد و بنای خود را در تکرار جرم و خطا گذاشته است.

وی خاطرنشان‌کرد: در 22 بهمن سال 57 نشان دادیم که در این مرز و بوم، آنچه که ملت ایران اراده کند، حاکم خواهد شد و نشان دادیم که اینجا خودمان تصمیم می‌گیریم و اراده می‌کنیم. بار دیگر به آمریکا فرصت دادیم تا ببینیم در این کشور می‌توان بین دموکرات و جمهوری‌خواه تفاوتی قائل شد یا خیر! و فهمیدیم که در نگاه نظام آمریکا فرقی بین آن‌ها نیست و این‌ها نمایش‌های متفاوتی هستند که جوهره آن‌ها یکی است.

رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ادامه داد: ما ملت مدعی و طلبکار از حمایت مطلق ایالات متحده از نظام پهلوی بودیم که در کمال ناباوری از همان موضع تکبر، خودشان یک‌سویه رابطه با ملت ایران را قطع کردند. رژیم آمریکا در دوران پهلوی، ایران را یک ایالت از ایالات آمریکا به حساب می‌آورد اما وقتی نظام جمهوری اسلامی به حاکمیت نشست، ارتباط خود را با ملت ایران قطع کرد.

شفیعی با بیان اینکه معادلات جهان در جنگ تحمیلی هشت ساله تغییر کرد و ایران وحدت بلوک غرب و شرق را در برابر خود دید، عنوان کرد: ملت نشان داد این ریشه ماندگارتر از آن است که با یک باد و طوفان از جا درآید. هشت سال ایستادگی، یک نماد برای مقاومت و ایستادگی است و در فرهنگ پایداری، مقاومت با عدد هشت گره خورده است.

وی ادامه داد: دولت‌های برخاسته از مردم‌سالاری با گرایشات سیاسی روی کار آمدند و ما نه در جنگ تحمیلی و نه در فصل گفتگو شناخته نشدیم و محور شرارت شناخته شدیم. ما متوجه شدیم ایستادگی به شرارت، استقلال به زبان‌درازی و منافع ملی به توهمات واهی تبدیل می‌شود. پس از پیش آمدن انرژی هسته‌ای بار دیگر دولت آمریکا در معرض قضاوت ملت ایران قرار گرفت و مذاکره کردیم اما ظاهراً این دولت مایل به ثبت یک خاطره شیرین در ارتباط خود با ما نیست و میل به درگیری و دعوا دارد.

دو راه پیش روی ماست

رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: اکنون دو راه بیشتر پیش روی ما نیست؛‌ یا باید در برابر دشمنی که اقتضای او دشمنی است، تسلیم شویم و یا باید اعلام کنیم که آزموده را دوباره آزمودن خطا است.

شفیعی با اشاره به داستان حضرت موسی(ع) و فرعون در سوره اعراف، گفت: فرعون در آن زمان به ساحران خود گفت که «چرا بدون اجازه من ایمان آوردید» و ساحران خود را تهدید کرد. امروز نیز نماد ادبیات فرعونی و تکبر را در رییس‌جمهور آمریکا ملاحظه می‌کنیم.

ترامپ با اداهای خود نمونه کوچکی از فرعون است

وی خاطرنشان‌کرد: ترامپ با اداهای خود نمونه کوچکی از فرعون است و ژست ترامپ در صحبت کردن و نوع ادبیات بدون کمترین مایه‌های استدلال و پشتوانه منطقی است. سخنان اخیر ترامپ جای هیچگونه دفاعی را برای این ملت نگذاشته است و ترامپ نماد و تصویر بدون روتوش آمریکا است. صحبت‌هایی که نقض تعهدات بین‌المللی است، برای دولتی که دیگران را به نقض تعهدات متهم می‌کند.

رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان افزود: اگر این فرد از معلومات تاریخی بهره‌مند بود می‌دانست که با ژست عصبانیت نمی‌توان عناوین حقوقی را عوض کرد. ما امروز خدا را شاکریم که فرصتی را برای ما فراهم کرد که ملت ایران به طور یکپارچه قدرت خود را به نمایش بگذارد و دولت آمریکا هیچ مجالی نگذاشت که حتی بخشی از جامعه ما بخواهد از آن دفاعی کند و موجودیت و هویت این ملت را در فصل حسینی بودن و عاشورایی بودن نشانه گرفت. آمریکا امروز از صحنه‌های مختلف جامعه خواهد دید که آن سازوکاری که کسی از اخم کردن دیگری بترسد، گذشته است.

امروز همه ملت ایران یک‌صدا است

شفیعی تصریح کرد: جرم ما این است که می‌فهمیم، می‌دانیم، تصمیم می‌گیریم و مطابق میل خود عمل می‌کنیم. اگر قرار بود برابر تعهدات ترامپ جا بخوریم، شعار «هیهات من الذله» را زیر پا گذاشته بودیم؛ امروز همه ملت ایران یک‌صدا است.

وی ادامه داد: جلسه مبارک امروز به عنوان موضع جامعه دانشگاهی به نمایش گذاشته شده و جامعه دانشگاهی و نخبگان این ملت برای عربده‌کشی آمریکا اعلام موضع می‌کنند که آیینه اعلام موضع ملی باشد.

رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان خاطرنشان‌کرد: ترامپ اظهار ناراحتی می‌کند که چرا این کشور شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهد اما پس از این سخنرانی نیازی به پاسخ این سؤال نیست. اگر می‌خواستید این شعار فراموش شود، باید رویه خود را اصلاح می‌کردید و این ملت در برابر هر زورگویی خواهد ایستاد.

برابر یاوه‌گویی ترامپ تنها یک شعار باید از حنجره ملت شنیده شود

شفیعی با قرائت پیام امام خمینی(ره) در روز 20 فروردین سال 59، گفت: امروز پیام ما مشخص است. نقدها و گلایه‌هایی وجود دارد؛ برخی روش‌ها قابل بازخوانی است اما امروز برابر یاوه‌گویی ترامپ تنها یک شعار باید از حنجره ملت شنیده شود و آن «هیهات من الذله» است. امام حسین(ع) به ما یاد داد، در برابر زور تسلیم نشویم و اگر آن روز شعار امام حسین(ع) ایستادن در برابر یزید بود، این شعار نیز امروز در شعار کلیدی ملت ایران که همان «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» است، متجلی می‌شود.

iqnakhouzestan@

captcha