تلاش برای حفظ و احیای هنرهای از دست‌رفته اصفهان
کد خبر: 3653102
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶

تلاش برای حفظ و احیای هنرهای از دست‌رفته اصفهان

گروه فرهنگی: مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان از برگزاری کارگاه‌هایی جهت احیای هنرهای ازدست‌رفته اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ‎بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، شهر اصفهان به‌عنوان پایتخت صنایع دستی جهان، مانند تاریخچه‌ای گویا از بخش بزرگی از تاریخ هنری بشر است، کسب این نشان دلیل گستره بسیار بالای این هنر مردم این سرزمین در رشته‌های مختلف صنایع دستی است، اما صد افسوس که برخی از این هنرها به فراموشی سپرده شده و تعدادی نیز در خطر فراموشی هستند.
مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان یکی از مراکزی است که همت خود را در شناخت پیشینه هنرها و صنایع دستی اصفهان گذاشته است و گام‌های مؤثری نیز در احیای این سرمایه ارزشمند برداشته که کارگاه‌های آموزشی «احیای هنرهای ازدست‌رفته اصفهان» در این راستا برگزار می‌شود.
حمید فرهمند رئیس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل در مورد برپایی این کارگاه‌ها اظهار کرد: این مجموعه کارگاه با هدف حفظ و احیایی هنرهایی برگزار شد که در حال حاضر تنها چند تن از اساتید آن باقی مانده‌اند، این هنرها در گذشته از هنرهای رایج اصفهان بوده‌اند.
وی به برگزاری اولین کارگاه با عنوان لایه چینی اشاره کرد و بیان داشت: لایه چینی از هنرهایی است که در دوره صفویه رواج ویژه داشته و در کاخ‌های بازمانده از دوران صفوی به‌وضوح می‌توان آن را مشاهده کرد. استاد خادم خراسانی از اساتید سرآمد در لایه‌چینی است که در مرمت لایه چینی‌های تاریخی تلاش بسیار نموده است.
فرهمند «هنر سوخت چرم» را به‌عنوان دومین کارگاه از مجموعه کارگاه‌های آموزشی «احیای هنرهای ازدست‌رفته اصفهان» معرفی کرد و گفت: در حال حاضر در ایران تنها دو نفر در این هنر فعالیت دارند و موفقیت در احیای این هنر کاری بسیار ارزشمند است، سعی می‌کنیم تا جوانانی را با این رشته‌ها آشنا کنیم تا گامی در احیای این هنرها برداشته شود.
وی برگزاری اولین جلسات کارگاه لایه چینی را موفقیت‌آمیز دانست و گفت: استقبال از این کارگاه بسیار خوب بود و پس از شروع اولین جلسات عده‌ای برای شرکت در این کارگاه اعلام آمادگی کردند و بلافاصله پس از پایان دوره اول این کارگاه تکرار می‌شود.
رئیس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در ادامه در مورد شیوه برپایی کلاس‌ها تصریح کرد: این دوره‌ها در سه سطح برگزار می‌شود و در کارگاه لایه چینی هنرجویان با خط ابداعی استاد خراسانی با نام «ماه نشان» که نتیجه 7 سال تلاش این استاد بوده آشنا می‌شوند و از این خط در لایه چینی استفاده می‌کنند.
وی یادآور شد: این امکان فراهم شده تا علاقه‌مندان با حداقل هزینه در این دوره‌ها شرکت کنند و برای ثبت‌نام می‌توانند از طریق سایت مرکز اصفهان شناسی و یا مراجعه حضوری آمادگی خود را برای حضور در این کلاس‌ها اعلام کنند.
captcha