همتیآهویی در ادامه گفت: با این توصیف، دیگر نباید نگران شأن و جایگاه این سوگواره بود؛ آثار خلاقانه هنرمندان در هر دوره از این سوگواره نسبت به ادوار گذشته به چنان قوام و پختگی رسیدهاند که همواره این رویداد هنری را به سمت تعالی و پیشرفت سوق میدهد.
این هنرمند پیشکسوت تصویرگری تاکید کرد: هم در دورههای گذشته که در جریان روند اجرایی این سوگواره حضور داشتم و هم اکنون توصیه به برگزارکنندگان این رویداد هنری داشته و دارم که به دنبال تقویت جنبه کاربردی آثار و محصولات سوگواره باشید؛ تا به این لحظه چنان بوده است که آثار شرکتکننده چندان نمود بیرونی و خارجی نداشته باشند و مثلاً در فضای نگارخانه برای عده خاصی از مخاطبان به نمایش درآیند در حالی که حداقل باید آثار برگزیده این سوگواره در محافل و مجامع گوناگون به نمایش درآیند تا در نظرگاه مخاطبان و عام جامعه نیز منجر به تنوع بصری شوند.
همتیآهویی ادامه داد: پرسش من در مورد برگزاری این سوگواره و سایر رویدادهای مشابه هنری و از برگزارکنندگان آن همواره این است که اگر قرار باشد مخاطبان و عموم مردم کمترین سهمی از برکات و ثمرات آن نداشته باشند و تنها عده قلیلی از مردم که اغلب نیز از جامعه هنری هستند و نسبت به تواناییها و قابلیتهای یکدیگر آگاهی دارند از آثار و محصولات این سوگواره بهرهمند شوند، پس چه نیازی است که یک رویداد در قالب سوگواره آن هم با بودجهای قابل توجه برگزار شود؟
هنرمند پیشکسوت تجلیل شده در جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر با اشاره به جشنوارهای که چندی پیش با هدف صرفهجویی در مصرف آب برگزار شد گفت: در این جشنواره شاهد تولید و ارائه آثار مهم و حائزاهمیت فرهنگی و هنری بودیم اما همانجا هم من این پرسش را مطرح کردم که آیا تحقیقی به عمل آمده است که برگزاری این جشنواره تا چه حد در فرهنگسازی میان مردم برای صرفهجویی در مصرف آب مؤثر بوده است؟ و یا اینکه ما صرفاً جشنوارهای را برگزار کردهایم که برگزار کرده باشیم؟ به مسئولان آن جشنواره گفتم اگر به جای این همه مخارج عدهای را مأمور میکردید که بر سر چهار راهها با دادن یک بطری آب معدنی به مردم، از آنها درخواست کنند که مراقب مصرف آب باشند به نظر میرسد که تأثیر فرهنگی بیشتری داشت تا اینکه جشنوارهای با صرف مقدار قابل توجهی هزینه برگزار کنید.
این هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی تأکید کرد: به نظر میرسد که در مورد سوگواره هنر عاشورایی نیز شاهد روی دادن چنین اتفاقی باشیم؛ آثار در بخشهای مختلف مورد ارزیابی قرار میگیرند و پس از آن منتخب آثار در فضای گالریها به نمایش درمیآیند، به برگزیدگان آنها جوایزی اهدا میشود و نهایتاً نیز از آثار منتخب کتاب گردآوری میشود و در قالب کتاب به چاپ میرسد اما اینکه این آثار چه کارکردی می توانند در جامعه داشته باشند و موجب ارتقای سلیقه بصری عام مردم شوند، مشخص نیست.
وی در پایان گفت: به نظر میرسد هم به جهت کاربردی کردن آثار این سوگواره و هم به منظور ایجاد انگیزه مضاعف در میان جامعه هنری نیاز به استفاده از آثار منتخب و برگزیده آن در مصارف مختلف داشته باشیم؛ از اقلام و کالاهای تبلیغاتی موجود در ایام عزاداری محرم و صفر نصب شده در دیوار تکایا و حسینیهها گرفته تا مسیر حرکت دستهجات عزاداری و پیادهروی باشکوه اربعین و همچنین فضاسازی و تزئین معابر شهری که باید در این ایام با استفاده از این آثار صورت گیرد اما در عمل چندان بهرهبرداری از آنها نمیشود.
علاقهمندان به شرکت در یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی که از سوی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار میشود میتوانند آثار خود را در بخشهای نقاشی، تصویرسازی، پوستر و پرچمهای سوگواری حداکثر تا 30 مهر به دبیرخانه این سوگواره به نشانی تهران، خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری، طبقه منفی یک، دبیرخانه مرکزی جشنوارههای حوزه هنری ارسال کنند.