بقعه قيدار نبی، نيازمند نجات‌بخشی است
کد خبر: 3653114
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰
مديركل ميراث‌ فرهنگی استان زنجان:

بقعه قيدار نبی، نيازمند نجات‌بخشی است

گروه فرهنگی: مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: بقعه قيدار نبی، نيازمند نجات بخشی و حفاظت اضطراری است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، به نقل از ایسنا، یحیی رحمتی اظهار کرد: با توجه به مداخلات انجام شده در بقعه قيدار نبی، حفاظت اضطراری و نجات بخشی از اين بقعه از الزامات برنامه‌های پیش روی ميراث زنجان است؛ در واقع این بقعه یکی از پنج بنای سلجوقی در استان زنجان به‌شمار می‌رود ولی متاسفانه بر اثر بی‌توجهی و به خاطر الحاقات موجود و مداخلات صورت گرفته، به تدریج عمق تاریخ خود را از دست می‌دهد .
این مسئول ادامه داد: تاریخ یک ملت در صورت برخورداری از عمق تاریخی، مایه افتخار است و بناهای تاریخی بخشی از این عمق را رقم میزنند. در استان زنجان نيز پنج بنا از نشانه‌های اصلی معماری اسلامی در دوره سلجوقی هستند که بقعه قیدار نبی یکی از آن‌ها است .
وی با تاکید بر اینکه همه ملت‌ها باید برای حفظ هویت خود هزینه کنند، افزود: این بقعه در دوره سلجوقی و بر اساس طرح کعبه ساخته شده است ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که مداخلات صورت گرفته، طرح آنرا بهم زده است .
رحمتی با بیان اینکه معماری اسلامی حاصل تفکر اسلامی است، تصریح کرد: تولیدات فرهنگی یکی از تاثیرگذارترین اقدامات ادیان در جامعه محسوب می‌شود و هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم از اسلام صحبت کنیم در حالی که معماری اسلامی را نادیده گرفته‌ایم. علاوه بر این، بقعه قیدار نبی یکی اصلی‌ترین محورهای گردشگری مذهبی در کشور محسوب می‌شود و بر اساس اسناد و روایات، یکی از معتبرترین و ارزشمندترین بقاع پیامبران در ایران است. به همین خاطر، هویت اين بنا باید برای آیندگان حفظ شود .
به گزارش ایسنا، به استشهاد 65 نفر از علمای طراز اول، قيدار بن اسماعيل بن ابراهيم (عليه السلام) يكی از پيامبران الهی است و بنای بقعه بر اساس كتيبه به جای مانده در تاريخ 719 ه.ق،  توسط بلغان خاتون همسر غازان خان، ششمين سلطان ايلخانی تجديد ساخت شده است.
captcha