امکان لغو یکجانبه برجام برای رئیس‌جمهور آمریکا وجود ندارد
کد خبر: 3653127
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰

امکان لغو یکجانبه برجام برای رئیس‌جمهور آمریکا وجود ندارد

گروه سیاست و اقتصاد: یک استاد دانشگاه گفت: شکست طرح‌های آمریکا در منطقه و قدرت گرفتن ایران باعث شده تا رئیس‌جمهور آمریکا از طریق شانتاژ و ایجاد جو روانی، مواضع تندی را علیه دولت و ملت ایران اتخاذ کند.

محمدعلی بصیری، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا اظهار کرد: ترامپ از زمانی که تبلیغات انتخاباتی را شروع کرد و بعدا که به قدرت رسید، فردی غیر قابل پیش‌بینی، فاقد ثبات و غیر منطقی به نظر می‌آمد و با همین رویه به کاخ سفید راه یافت و مخالفان وی حین و بعد از انتخابات نسبت به این رویه‌ها اعتراض داشتند.
وی با بیان اینکه رویه رئیس‌جمهور آمریکا در سیاست داخلی و خارجی ضد و نقیض و بی‌ثبات است، افزود: وی حتی ممکن است برخلاف عرف، حقوق و نظم بین‌الملل حرکت کند و سخنانش در رابطه با برجام و توهین به دولت و ملت ایران در همین چارچوب قابل درک و تحلیل است.
بصیری ادامه داد: ترامپ با برجام مخالف و به دنبال بر هم زدن آن است، ولی عملا تعهدات بین‌المللی آمریکا و عرف و موازین بین‌المللی چنین اجازه‌ای را به وی نداده است، در صورتی که اگر چنین اجازه‌ای داشت، تاکنون این کار را انجام داده بود؛ البته تلاش می‌کند برجام را بی‌اثر یا کم اثر و حداکثر ملغی کند. شاید رئیس‌جمهور آمریکا قصد داشته باشد با این رویه، مشکلات مربوط به سیاست داخلی را فرافکنی کند.
وی با بیان اینکه این سخنان و موضع‌گیری‌ها از دلایل مختلفی ناشی می‌شود، گفت: مسائل منطقه‌ای در این خصوص مؤثر بوده، چرا که طرح‌های آمریکا در منطقه از جمله حمایت از داعش به منظور سرنگونی نظام سوریه و عراق نتیجه مطلوب به دنبال نداشته و بی‌ثباتی‌هایی که این کشور در منطقه ایجاد می‌کرد تا به نفع خود آنها را مدیریت کند، جواب نداده است. ایران نیز توانسته از بحران تحریم‌ها در جهت قدرتمند شدن خود در منطقه استفاده کرده و برای آمریکا و متحدانش مانع ایجاد کند. همه این عوامل دست به دست هم داده تا رئیس‌جمهور آمریکا از طریق شانتاژ و ایجاد جو روانی به اتخاذ مواضع تند رو بیاورد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بحث بازنگری در برجام از طریق کمیته و شورا پیش‌بینی شده است و رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند پیشنهاد آن را بدهد که در صورت پذیرش، امکان تغییر در متن برجام وجود دارد؛ ولی لغو یکجانبه امکان‌پذیر نیست و اگر سایر اعضا با آن موافق نباشند، کما اینکه نیستند، امکان بازنگری وجود ندارد.
وی اضافه کرد: ترامپ رئیس‌جمهور آمریکاست و اختیارات زیادی نیز در داخل و خارج از این کشور دارد، ولی نمی‌تواند در نظام بین‌الملل هر کاری که خواست، انجام دهد؛ سایر اعضا نیز در خصوص برجام نقش دارند و اگر با لغو آن موافق نباشند، امکان لغو یا تغییر یکجانبه در برجام برای رئیس‌جمهور آمریکا وجود ندارد. این سخنان بیشتر جنبه شانتاژ یا تبلیغات دارد.
بصیری بیان کرد: ایران باید اتهامات وارده را پاسخ گفته و با پنج عضو دیگر پیمان رایزنی‌های لازم را انجام دهد، کما اینکه این کار را انجام داده است و اگر مواضع این اعضا با مواضع رئیس‌جمهور آمریکا ناسازگار باشد، تمام این جریان خنثی و مهار می‌شود. 

captcha