مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ رسم‌الخط ملی کتابت قرآن در صدر اخبار
کد خبر: 3653148
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ رسم‌الخط ملی کتابت قرآن در صدر اخبار

گروه فعالیت‌های قرآنی: روز 23 مهرماه صفحات معارفی رسانه و خبرنگاران این حوزه تلاش کرده بودند تا خبرهای متنوعی از این حوزه مخابره کنند تا خوراک خبری مطلوبی برای مخاطبان خود داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، امروز یکشنبه بیست و سوم مهرماه خبرهای متنوعی در صفحات معارفی رسانه‌ها منتشر شد که خبری از سازمان دارالقرآن الکریم در مورد رسم الخط کتابت قرآن کریم دارای بیشترین تکرار در بین خبرهای این روز بوده است. همچنین در این روز شاهد حضور رئیس جمهور آمریکا و واکنش به اظهارات وی در مورد ایران که روز 22 مهرماه صورت گرفته بود نیز بودیم، تا به این ترتیب برای اولین بار پای دونالد ترامپ نیز به خبرهای معارفی باز شود. خداحافظی نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه از عرصه مسابقات دیگر عنوان خبری مهم در این روز بوده است. در ادامه نگاهی به صفحات معارفی رسانه‌ها شده است.
کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان گزارش اصلی روز 23 مهرماه خود را به گزارشی با عنوان «نقش ائمه اطهار(ع) در صیانت از اسلام ناب محمدی» اختصاص داده است، گزارشی که آیت الله جعفر سبحانی آن را به نگارش درآورده است. این گزارش که بخش اول آن در روزهای گذشته منتشر شده است، در طلیعه شماره دوم خود به وضعیت امت اسلامی بعد از شهادت امام علی(ع) پرداخته و در بخش‌هایی از آن آمده است؛ «پس از شهادت امیرمؤمنان علی(ع) بسیاری از صحابه در مدینه و در نقاط دیگر، ندای حق را لبیک گفتند و به یک معنا دوران تابعان آغاز شد، هرچند در میان این تابعان گروهی از صحابه نیز می‌زیستند. در این دوره که دوره تاریک خلافت اسلامی به شمار می‌رود، خلافت از مسیر واقعی خود، خواه تنصیصی و خواه شورایی، خارج شد و به صورت سلطنت موروثی درآمد».
در این گزارش همچنین تلاش شده است تا شرایط امت اسلامی در زمان هر یک از ائمه(ع) برای مخاطب تبیین و تشریح شود.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز 9 خبر بر روی خروجی خود قرار داده است. این خبرگزاری همچون روزهای گذشته این صفحه را با انتشار فایل صوتی یکی دیگر از صفحات قرآن کریم با صدای استاد شهریار پرهیزکار به روز کرده است.
این خبرگزاری علاوه بر خبر فوق، طی خبری از موسسه قرآنی بیت الاحزان از اضافه شدن 247 حافظ کل قرآن کریم به تعداد حفاظ کشور خبر داده و در بخشی از آن اعلام کرده است که تعداد حفاظ کل قرآن این موسسه به 1650 نفر رسیده است.
انتشار لوح فشرده «تدبر در قرآن، اجزای 24 و 25» به همت موسسه تدبر در قرآن و سیره و تدوین خبر دیگر این خبرگزاری است. همچنین این خبرگزاری امروز گفت وگوی خبری کوتاهی با «احمد زرنگار»، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن انجام داده است، زرنگار در این گفت‌وگو از ابلاغ قانون «ترویج کتابت قرآن کریم به رسم‌الخط مفاخر ملی» به وزارت ارشاد خبر داده و ابراز امیدواری کرده است که با اجرای این قانون شاهد چاپ قرآن با کتابت سهل‌القرائة مفاخر ملی باشیم.
گفت‌وگو با امیر لعل اول، نفر اول مسابقات بین المللی قرائت قرآن کشور روسیه و اعلام خبر کناره گیری این قاری مشهدی از مسابقات قرآن، یکی دیگر از خبرهای امروز صفحه فعالیت های قرآنی خبرگزاری فارس است. لعل اول در این گفت وگو در مورد خداحافظی خود از مسابقات گفته است؛ «خود من چند سال است که در مسابقات شرکت می‌کنم و کسب این مقام را نقطه‌ مناسبی برای کناره‌گیری از رقابت‌ها می‌دانم، متأسفانه در کشور ما مسابقه همه چیز قاری قرآن شده و به دلایل واهی همه به دنبال کسب مقام در مسابقات ایران و مالزی هستند».
دیگر عناوین خبری این خبرگزاری که در صفحه فعالیت های قرآنی منتشر شده است عبارت از؛ «3 ویژگی کسانی که حق تلاوت قرآن را رعایت می کنند»، «طرح ارتقای آموزش قرآن در پایه سوم ابتدایی اجرا می‌شود» و «جدیدترین تلاوت رحیم خاکی» هستند.
این خبرگزاری همچنین امروز خبر معرفی دو عضو حقیقی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم را منتشر کرده تا جزء معدود خبرگزاری هایی باشد که این خبر را در این روز در صفحه فعالیت های قرآنی خود منتشر کرده باشد.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم امروز 23 مهرماه هشت خبر مخابره کرده است که شاید مهم ترین آن را خبر «ابهام در تعیین رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ» عنوان کرد. خبری که البته جدید نبوده و پیش از این در برنامه «رصد» شبکه قرآن و معارف سیما و توسط یکی از معاونین دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان شده بود. با این وجود این خبرگزاری امروز به آن پرداخته و آن را با عنوان ابهام در معرفی رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ منتشر کرده است.
همچنین یکی دیگر از خبرهای مهمی که این خبرگزاری امروز آن را مخابره کرده است خبری با موضوع کتابت قرآن کریم است که با عنوان «قانون ترویج کتابت قرآن به رسم‌الخط مفاخر ملی به وزارت ارشاد ابلاغ شد» منتشر شده است. این قانون به رسم‌الخط مفاخر ملی در جلسه علنی روز چهارشنبه هشتم شهریورماه ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۲ شهریورماه امسال به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
«چهار خصلتی که خدا در شهادت امام حسین(ع) قرار داد»، «تمدید مهلت ارسال آثار تا پایان محرم/ بانوان عاشورا  نخستین «نوحه ­سرایان»»، «نشست خبری سومین همایش بین المللی طریق القدس»، «رونمایی از آیتم جدید دهه شصت در برنامه گلستان شبکه قرآن»، «مقتل خواندم که خط به خطر گریه کنم / بر تشنگی امیر شط گریه کنم» و «چرا برای زندگی ابدی مان فکری نمی کنیم» دیگر عناوین خبری این خبرگزاری در صفحه قرآن و عترت روز یکشنبه 23 مهرماه است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران امروز هفت خبر منتشر کرده است. این خبرگزاری همچون دیگر خبرگزاری ها خبر مربوط به «رسم الخط ملی در کتابت قرآن» را با عنوان «ترویج کتابت قرآن کریم به رسم‌الخط مفاخر ملی» که از سازمان دارالقرآن الکریم دریافت کرده منتشر کرده است.
«انهدام باند بزرگ جعل ویزای عتبات عالیات/کشف بیش از 100 هزار ویزای جعلی اربعین در تهران» دیگر عنوان خبری امروز ایسناست، در این خبر که فرماندهی انتظامی تهران بزرگ آن را اعلام کرده آمده است؛ «در این عملیات اعضای ۶ نفره این باند جاعل که اقدام به چاپ و فروش ویزای جعلی کشور عراق می کردند دستگیر و به مرجع قضایی معرفی و ضمنا دو چاپخانه نیز پلمپ شدند».
ایسنا همچنین در تکمیل خبر دستگیری باند جاعل ویزای عراق، در خبر دیگری از رئیس پلیس جعل و کلاهبرداری آگاهی ناجا نسبت به فریب خوردن زائران از تبلیغات دروغین برخی سایت ها هشدار داده و آن را در قالب تیتر «دریافت ویزای عراق از طریق سامانه "سماح"/ زائران فریب تبلیغات دروغین برخی سایت‌ها را نخورند» منتشر کرده است.
گفت وگو با حجت‌الاسلام محمدصابر جعفری، استاد حوزه و دانشگاه و انتشار آن با عنوان «رسانه فقط از غم و اندوه باید سخن بگوید؟»، بیان برنامه های اوقاف در مراسم پیاده روی اربعین برای پذیرایی از زائران و معرفی ویژه برنامه شب شهادت امام سجاد(ع) که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می شود، دیگر عناوین خبری خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران چهار خبر معارفی در صفحه معارف خود منتشر کرده است. ارائه گزارش عملکرد چهار ماهه دانشگاه مذاهب اسلامی، اعلام خبر برگزاری مسابقه طراحی موکب های اربعین به همت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری و معرفی آیتم جدید برنامه گلستان که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می شود از جمله عناوین خبری این صفحه است.
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت وگویی با یکی از مدیران کل معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد انجام داده است. اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در این گفت وگو در پاسخ به این سوال که آیا قرآنی که در چین چاپ می شود مورد تأیید است، گفته است؛ «خیر و برای حمایت از فعالان و ناشرانی که در حوزه چاپ قرآنی در داخل فعالیت می کنند، از ظرفیت داخلی باید بهره گرفت و باید حرمت قرآن هنگام چاپ به صورت کامل حفظ شود».
باشگاه خبرنگاران جوان
خبرگزاری وابسته به سازمان صدا و سیما امروز 10 خبر در حوزه قرآن و عترت منتشر کرده است. خبرهایی که در بین آنها از بارگذاری فایل صوتی تلاوت قاریان طراز اول جهان اسلام تا اظهار نظر یکی از کارشناسان مذهبی در مورد رئیس جمهور آمریکا به چشم می خورد. تا به این ترتیب برای اولین بار شاهد حضور «دونالد ترامپ» در خبرهای معارفی باشیم.
«تلاوت مجلسی سوره تحریم، زلزال شحات محمد انور»، «روایتی از زندگی شهید مدافع حرم رجایی فر از زبان همسرش»، «راه زدودن كينه‌ از دل‌ها در کلام امام علی (ع)»، «جایگاه جوانان در کلام رسول الله(ع)» و گفت وگویی با حجت الاسلام والمسلمین «شهاب مرادی» در واکنش به صحبت های مطرح شده رئیس جمهور آمریکا در مورد ایران از جمله خبرهای منتشر شده در این خبرگزاری بوده است.
با وجود گذشت چند روز از تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) و عزاداری سرور و سالار شهیدان، باشگاه خبرنگاران جوان تعداد زیادی از خبرهای خود را به اخبار حول این موضوع اختصاص داده است.
از جمله این خبرها می توان به عناوینی همچون «بیست و چهارم محرم؛ اظهار بیزاری مسیحیان از دشمنان امام حسین (ع)»، «گلچین مداحی آذری با نوای موذن زاده اردبیلی + دانلود»، «تصاویری دیدنی از پیاده روی اربعین در کربلا»، «ندای هل من ناصر ینصرنی ابا عبدالله الحسین(ع) برای نجات بشر است» و «بدون سند بودن برخی اشعار آیینی آزار دهنده است» اشاره کرد.
مهر و آریا
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر امروز 23 مهرماه خبری بر روی خروجی خود قرار نداده است. آخرین خبرهای این صفحه مربوط به روز نوزدهم مهرماه است. همچنین صفحه قرآن و عترت خبرگزاری آریا امروز هیچ خبری منتشر نکرده است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران امروز سه خبر منتشر کرده است که در بین آنها یک یادداشت از «ستار عودی»، دانشیار گروه تاریخ اسلام بنیاد دایره‌المعارف جهان اسلام قابل تأمل تر است. یادداشتی که در آن ضمن مروری بر مهم‌ترین کتاب‌های مقتل، بر انجام پژوهشی محققانه با استناد به منابع اصیل و مورد تایید اکثریت برای نشان دادن شکوه و عظمت این نهضت، تاکید کرده است.
همچنین در خبر دیگری که از سوی مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن کریم اعلام شده است، از چاپ مصحف منسوب به امیرالمومنین (ع) با حاشیه نویسی روزنامه ای خبر داده شده است. خبر دیگر این خبرگزاری به آغاز رسمی مراحل داوری سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال از روز 23 مهرماه خبر داده شده است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان امروز دو خبر با عناوین «حکم پاک شدن نجاسات» و «از درست انتخاب نشدن بازیگران پنچری تا نقش موثر اینستاگرام در آثار نمایشی/ علیرام نورایی با از یادها رفته در قاب تلویزیون+ عکس» منتشر کرده است.
captcha