افزایش تصادفات جاده‌های روستایی یزد
کد خبر: 3653157
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۹

افزایش تصادفات جاده‌های روستایی یزد

گروه جامعه: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای یزد گفت: تصادفات جاده‌های روستایی در یزد در بعضی مواقع تا ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، محسن صادقیان، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای یزد در همایش تجلیل از راهوران محله با اشاره به اینکه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، یک سال پیش با ادغام راهداری در حمل و نقل به وجود آمد، اظهار کرد: یکی از مزیت های تشکیل این سازمان، هماهنگی بسیار خوب انجام شده این اداره کل با پلیس راه استان است.
وی یکی از اقدامات بسیار خوب صورت گرفته در ارتباط با وضعیت تصادفات در استان یزد را تشکیل بانک اطلاعاتی تصادفات دانست و ادامه داد: اطلاعات کاملی در ارتباط با تصادفات گردآوری شده که به صورت جی ای اس در آمده و می توانیم با تحلیل درست آنها، قدم محکمی در زمینه کاهش تصادفات و تلفات جاده ای برداریم.
صادقیان افزود: اگر به بحث کشته های جاده ای، تلفات و تصادفات از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۵ نگاه کنیم مشاهده می کنیم که با شیب نزولی بسیار خوبی همراه بودیم و از ۴۴۰ کشته در سال، به ۱۳۴ نفر کشته در جاده های برون شهری رسیدیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد ادامه داد: اگر به نمودار این تصادفات نگاه کنیم می بینیم که در سالهای اولیه کاهش بسیار چشمگیری داشتیم ولی اکنون و در چند سال گذشته، متاسفانه شیب نموداری این تصادفات کاهش پیدا کرده و تقریبا در حال رسیدن به یک خط صاف هستیم.
صادقیان بیان کرد: سال ۱۳۹۴ کشته های تصادفات برون شهری یزد ۱۴۱ نفر و در سال ۱۳۹۵ تعداد کشته ها ۱۳۴ نفر بوده و کاهش تعداد تلفات بسیار کم شده و به کمتر از  ۱۰ نفر در سال رسیده است.
وی با اشاره به اینکه کاهش تصادفات برون شهری در یزد نیازمند یک اندیشه نو و راهکار جدید است، خاطرنشان کرد: اگر سه ضلع مثلث تصادفات جاده، انسان و وسیله نقلیه را در نظر بگیریم بررسی ها نشان می دهد که در سال گذشته هر سه بخش، کار بسیار خوبی را انجام داده اند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای یزد افزود: در بحث جاده ها با دو بانده کردن آنها و نصب تابلوها، شیب شیروانی ها و رفع نقاط حادثه خیز کارهای بسیار خوبی انجام گرفته و اکنون نیز باید در بحث راهداری و نگهداری جاده ها این فعالیت ها ادامه پیدا کند.
صادقیان تصریح کرد: اکنون به نقطه‌ای رسیده ایم که در ترافیک به آن بدنه سخت گفته می شود و عبور کردن از آن نیاز به یک تلاش ویژه و فکر نو دارد.
این مسئول افزود: هر سال میلیاردها تومان برای نگهداری و اصلاح جاده ها هزینه می کنیم و باید این هزینه ها ادامه پیدا کند ولی نکته قابل توجه این است که این هزینه ها نمی تواند به تنهایی تاثیر بالا و کافی داشته باشد.
وی ادامه داد: اکنون سامانه های بسیار زیادی از جمله سامانه های ترددشمار، دوربین های نظارتی، توزین های در حال حرکت و موارد مختلف دیگر برای پیشگیری از تخلفات رانندگی استفاده می شود و در مدیریت راه ها بانک جامعی از این اطلاعات داریم.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای یزد عنوان کرد: این اطلاعات باید در اختیار پژوهشگران و تحلیل‌گران قرار گیرد تا آنها بتوانند به ما راهکار ارائه کنند و ما هم در زمینه رفع مشکلات احتمالی موجود قدم برداریم.
صادقیان با تاکید بر اینکه علل تصادفات به وسیله این بانک اطلاعاتی کاملا مشخص است، بیان کرد: عمده تصادفات ما از نوع واژگونی است که این موضوع هم دو علت اصلی دارد که شامل سرعت غیرمجاز و خواب آلودگی می شود.
وی افزود: ما سرعت را به وسیله دوربین های کنترل سرعت و تخلف تحت نظر داریم و این سامانه ها روز به روز در حال پیشرفت است و می توانیم در اسرع وقت اقداما لازم برای برخورد با تخلفات و کاهش خطرات رانندگی در جاده ها را انجام دهیم.
وی عنوان کرد: همه این سامانه ها به ویژه سامانه سپهتن که در تمام اتوبوس ها نصب شده و از اول مهر امسال تمام نفت‌کش‌ها و سواری کرایه ها هم ملزم به نصب آن شده اند، نقش بسیار مهمی در کاهش تصادفات داشته اند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد گفت: کامیون های باربری استان یزد هم پس از نفت‌کش‌ها و سواری کرایه ها ملزم به نصب این سامانه می شوند تا بتوانیم حمل و نقل در استان را به صورت کامل تحت کنترل قرار دهیم و از بروز مشکلات جلوگیری کنیم.
وی افزود: تمام موارد گفته شده که کنترل شد، تنها یک موضوع باقی می ماند و آن هم خواب آلودگی راننده است که یک رفتار انسانی است و باید بررسی کنیم در مقابل این رفتار چگونه عمل کنیم.
صادقیان با اشاره به اینکه در دنیا آنچنان کاری در ارتباط با خواب آلودگی انجام نمی شود، اظهار کرد: ما باید بررسی های لازم را انجام دهیم که چه اقدامی می توانیم در این زمینه انجام دهیم چرا که بسیاری از راننده ها نه مبدا و نه مقصدشان یزد نیست و تنها خواب آلودگی شان را به یزد می آورند و احتمال تصادف و خطر در جاده های یزد برای آنها و دیگر رانندگان به وجود می آید.
وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از تلفات جاده ای استان یزد مربوط به یزدی ها است، گفت: متاسفانه تلفات راه های روستایی یزد بالغ بر ۲۰۰ درصد افزایش یافته به ویژه روستاهایی که نزدیک به شهر هستند با افزایش میزان تلفات روبرو شده اند.
منبع: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد
captcha