اعتدال روحی ثمره باور به معاد است
کد خبر: 3653225
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱

اعتدال روحی ثمره باور به معاد است

گروه معارف: حافظ کل قرآن‌‎کریم گفت: تعادل روحی انسان با باور به معاد به دست می‌آید چون اگر باور به معاد باشد انسان‌ها وقتی مصیبتی به آنها می‎رسد چون باور دارند که این جهان گذرا است صبر پیشه می‌کنند و باز با باور به همین گذرا بودن دنیا به داشته‌هایشان مغرور نمی‌شود.

حمیدرضا جعفری، حافظ کل قرآن‌کریم و دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان‌جنوبی، گفت: خداوند در قرآن کریم اشاره می‌کند که هرگز بر چیزی که از دست داده‌اید تأسف نخورید و هرگز به واسطه چیزی که به دست آورده‌اید مغرور نشوید و در حقیقت یک نوع تعادل روحی را از انسان انتظار دارد.
وی اظهار کرد: اگر نیک تأمل کنیم، درمی‌یابیم، تعادل روحی انسان با باور به معاد به دست می‌آید چون اگر باور به معاد باشد انسان‌ها وقتی مصیبتی به آنها می‎رسد چون باور دارند که این جهان گذرا است صبر پیشه می‌کنند و باز با باور به همین گذرا بودن دنیا به داشته‌هایشان مغرور نمی‌شود.
این حافظ قرآن‌کریم بیان کرد: نه تنها در عرصه های فردی بلکه در حوزه اجتماعی نیز باور به معاد ثمربخش است، به عنوان مثال اگر اعتقاد به سرای دیگر وجود نداشته باشد با چه انگیزه‌ای انسان به سمت شهادت و جانفشانی در راه کشور و اعتقادات حرکت کند.
جعفری  ادامه داد: یکی از سوره‌های قرآن که بسیار درباره معاد سخن گفته سوره مبارکه نباء است که در آیات اول با یک سؤال از اختلاف مردم درباره باور به قیامت و سرای دیگر سخن می‌گوید .
وی افزود: در آیات 6 تا 16  سوره نیز از برخی نعمت‌های الهی سخن به میان آمده که برخی بیان می‌کنند این آیات می‌خواهد قدرت خداوند را بیان کند و برخی دیگر نیز معتقدند این آیات استدلالی بر معاد و قیامت است .
دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی گفت: حرکت آرام زمین که در سوره از آن به عنوان گهواره‌ای برای انسان یاد شده، خواب در شب، کوه، زوج‌هایی که خداوند برای مخلوقات آفریده و.... از جمله نعمت‌هایی است که در این سوره از آن یاد شده است.
جعفری ادامه داد: همچنین در ادامه سوره از پاداش و جزای بهشتیان و عذاب دوزخیان سخن گفته شده است و در حقیقت سرنوشت آینده انسان‌ها را در برابر چشمشان به تصویر می‌کشد تا با آگاهی مسیر زندگی خویش را اتخاب کنند.
وی افزود: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که در این سوره مبارکه نباء در آیه 40 آن از ..« عَذَابًا قَرِيبًا عذابی نزدیک» سخن به میان آمده است و به انسان‌ها هشدار می‌دهد که قیامت و جزا و پاداش را دور نپندارید.
این حافظ قرآن‌کریم یادآور شد: اگر باور قلبی به معاد وجود داشته باشد بی‌شک بسیاری از بداخلاقی‌ها و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.
captcha