«مهرواره تئاتر ماه» نیازمند نگاه ویژه به تولیدات شهرستانی است
کد خبر: 3653266
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶

«مهرواره تئاتر ماه» نیازمند نگاه ویژه به تولیدات شهرستانی است

گروه هنر: علی حیدری، نویسنده و کارگردان تئاتر می‌گوید صرف دعوت از آثار منتخب و برگزیده جشنواره‌های تئاتر با موضوعات دینی و ارزشی در «مهرواره تئاتر ماه» منصفانه نیست و لازم است مسئولان با نگاهی ویژه، آثار باکیفیت را حتی اگر شانس حضور در جشنواره هم پیدا نکرده‌اند برای شرکت در این مهرواره فرا بخوانند.

علی حیدری، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآن(ایکنا) گفت: «مهرواره تئاتر ماه» حوزه هنری رویداد مؤثر و خوبی در عرصه پرداختن و بها دادن به فعالیت گروه‌های نمایشی شهرستان‌هاست؛ گروه‌هایی که شاید تنها مجال و فرصت برای آنها حضور در جشنواره‌ها و رویدادهای رقابتی تئاتر باشد و کمتر بتوانند در جریان برنامه‌ای همچون مهرواره، آثار خود را در معرض تماشای عده بیشتری از مخاطبان قرار دهند.

وی که با کارگردانی نمایش«بهشت 50 درجه بالای صفر» در دوره پیشین این مهرواره شرکت کرده بود گفت: با تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های شاخصی که این مهرواره دارد اما باید به مواردی نیز اشاره کرد که شاید مسئولان برگزاری به عنوان نقاط ضعف این رویداد باید در جهت رفع آنها همت گمارند؛ یکی از این موارد که می‌توان به آن اشاره کرد اینکه گزینش آثار برای حضور در این رویداد باید کمی با دقت بیشتری صورت گیرد و معیارهای دیگر غیر از توفیق اثر نمایشی مثلاً در جشنواره‌های تئاتری حوزه هنری برای انتخاب آنها ملاک نظر باشد.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: ممکن است اثر و یا آثاری نمایشی در جریان جشنواره و رویدادهای رقابتی تئاتر علیرغم همه ویژگی و قابلیت‌های فنی و هنری که دارند بنا به دلایلی مورد توجه هیئت ارزیاب و داوران برای انتخاب به عنوان اثر برگزیده قرار نگیرند اما وقتی مجدد با آنها مواجه می‌شویم موارد قابل تأملی را در آنها مشاهده می‌کنیم که حتی به نسبت آثار برگزیده از کیفیت بهتری برخوردار باشند.

حیدری افزود: به نظرم مسئولان در قالب برگزاری «مهرواره تئاتر ماه» باید به چنین آثاری که حتی شانس حضور در جشنواره را با حداکثر دو اجرا پیدا نکرده‌اند بهای بیشتری بدهند تا این رویداد نمایشی که خوشبختانه بازه زمانی یک ساله نیز برای آن در نظر گرفته شده است تنوع بیشتری از نظر پرداخت نمایشی به موضوعات دینی و ارزشی پیدا کند.

وی در پایان گفت: به هر حال رویکرد جدید مهرواره یعنی افزایش تعداد اجراهای عمومی آثار شرکت‌کننده در آن ستودنی است اما در کنار این افزایش ظرفیت، دوستان مسئول برگزاری این رویداد باید با تبلیغات مؤثر و اطلاع‌رسانی درست سعی در ترغیب مخاطبان حرفه‌ای و عمومی تئاتر برای تماشای این آثار داشته باشند.

یادآور می‌شود، سومین «مهرواره تئاتر ماه» از سوی دفتر امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در حال برگزاری است و برای شروع آن دو نمایش «سرخ اُو» و «شیدایی» هم‌اکنون به روی صحنه‌اند.

 

 

     

captcha