ساماندهی متکدیان در حد حذف صورت مسئله/ فقر با شعار ریشه‌کن نمی‌شود
کد خبر: 3653317
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷
موسوی چلک:

ساماندهی متکدیان در حد حذف صورت مسئله/ فقر با شعار ریشه‌کن نمی‌شود

گروه اجتماعی: رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور گفت: متأسفانه هنوز آیین‌نامه ساماندهی متکدیان را به خوبی اجرایی نکرده‌ایم تا نقاط ضعف و قدرت آن نمایان شود درواقع تاکنون اجرای ساماندهی متکدیان فقط در حد حذف صورت مسئله بوده و فقط شکل تکدی‌گری را تغییر ‌داده‌ایم.

سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به پدیده تکدی‌گری گفت: متکدیان چند گروه هستند؛ گروهی که دلیل اصلی گدایی آنها فقر است و به عنوان راهکار برای این گروه، باید حمایت اجتماعی تا رسیدن به توانمندی لازم تقویت شود.
وی ادامه داد: نباید آرمانی فکر کرد و شعار داد فقر باید ریشه کن شود چراکه متأسفانه در شرایط فعلی این امر شدنی نیست، گروه دوم، متکدیانی هستند که به قدر گروه اول نیازمند نیستند اما این کار را به عنوان یک شغل انتخاب کرده‌اند. علیرغم اینکه در قوانین، تدابیری برای ساماندهی متکدیان دیده شده است اما در واقعیت، حکم قضایی برای آنها صادر نمی‌شود و هیچ گدایی راهی زندان نمی‌شود هرچند خود این کار هم اثربخشی لازم را ندارد.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور ادامه داد: بارها شاهد جمع آوری و ساماندهی متکدیان بوده‌ایم اما عملاً این اقدامات اثربخش نبوده‌اند شاید با اقدامات موقتی، ظاهر شهر به ویژه معابر، از حضور آنها خالی شود اما، مکان حضور آنها از خیابان‌ها به درب منازل تغییر می‌کند درواقع با اجرای ساماندهی متکدیان، راهکاری ایجاد نکرده‌ایم بلکه شکل تکدی‌گری در جامعه را تغییر می‌دهیم.
موسوی چلک با بیان اینکه شیوه تکدی در مناطق مختلف کشور متفاوت است گفت: مسلماً در شهرهای زیارتی شیوه تکدی با شهرهای سیاحتی فرق دارد. راهکار تبریز در مواجهه با متکدیان می‌تواند الگویی مؤثر باشد در این شهر به طور مستقیم به متکدی پول داده نمی‌شود بلکه مردم کمک‌های خود را به مؤسسات و خیریه‌هایی چون «مستمندان»، «نوبر» و... که سال‌هاست فعالیت می‌کنند می‌دهند و این مؤسسات کمک‌ها را در راستای توانمند سازی و حمایت آنهم فقط برای متکدیان هزینه می‌کنند.
وی بیان کرد: نمی‌توان تبریز را شهر بدون متکدی نامید اما در این شهر شیوه صحیح کمک به فرد متکدی فرهنگ سازی شده است و چنین اقداماتی را هیچ دستگاه و نهاد متولی دولتی انجام نداده‌ بلکه مردم متولی کار شده‌اند.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور تاکید کرد: اطلاع رسانی درباره گروه‌های مختلف متکدی نقش مهمی در کاهش متکدیان در سطح جامعه دارد، فقر و نیازمندی حلقه مفقوده متکدیان است و اقدامات نیز باید در راستای رفع این معضل باشد هر چند افراد سودجو در هر حرفه‌ای وجود دارند.
موسوی چلک افزود: یکی از دلایل اصلی عدم ساماندهی درست متکدیان در کشور نبود هماهنگی دستگاه‌ها و جزیره‌ای عمل کردن است، اگر دستگاه‌های متولی، آیین نامه ساماندهی متکدیان را مبنا قرار دهند و بر اساس ماده 2 مصوبه شورای اداری سال 78  عمل کنند بخش عمده‌ای از مشکلات حل می‌شود.
وی ادامه داد: طبق ماده 12 این آیین نامه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موظف شده است اعتبارات آیین نامه را به دستگاه‌ها تخصیص دهد ولی متاسفانه در اکثر مواقع این امر محقق نمی‌شود.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور تصریح کرد: عامل دیگر در عدم موفقیت ساماندهی متکدیان، عدم اثر بخشی برنامه‌های جانبی ستاد ساماندهی است، متکدی شناسایی، غربالگری و ساماندهی می‌شود اما بعد از مدتی این افراد رها می‌شوند. با شرایط فعلی اقتصادی نمی‌توان از تکدی گری جلوگیری کرد و روز به روز با تغییرت فرهنگی و اجتماعی، شاهد شکل جدیدی از تکدی‌گری هستیم به عنوان مثال امروزه با پدیده تکدی گری مجازی مواجه هستیم.
موسوی چلک در پایان بیان کرد: متأسفانه هنوز آیین نامه ساماندهی متکدیان را به خوبی اجرایی نکرده‌ایم تا نقاط ضعف و مثبت آن نمایان شود، در واقع تاکنون اجرای ساماندهی متکدیان فقط در حد حذف صورت مساله بوده و همچنان معضل تکدی‌گری به صورت ریشه‌ای پابرجاست.

کوروش دیباج
captcha