چگونه زیارت اربعین مقبول داشته باشیم/ اربعین دانشگاه رشد انسان‌ها است
کد خبر: 3653326
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
قاضی عسکر تشریح کرد:

چگونه زیارت اربعین مقبول داشته باشیم/ اربعین دانشگاه رشد انسان‌ها است

گروه جامعه: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به تشریح مهمترین آداب زیارت اربعین پرداخت و تصریح کرد: اربعین یک زیارت تشریفاتی نیست بلکه هدف گذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در گردهمایی مسئولان اربعین حسینی به بیان اهمیت و آداب زیارت اربعین پرداخت و گفت: در کلمه زیارت دو نکته مهم وجود دارد اول مسئله میل است و دوم مسئله عدول است به این معنی که وقتی کسی به قصد زیارت سفر می‌کند تمام توجه و علاقه‌اش به زیارت است و از غیر خدا عدول می‌کند. اگر کسی می‌خواهد زیارتش فایده داشته باشد باید برای خدا حرکت کند.

وی ادامه داد: در روایات آمده است که مسئله زیارت هدف خاصی دارد این هدف درست خلاف جهتی است که اکنون در جامعه ما مطرح شده است؛ شنیده می‌شود که افراد به زیارت می‌روند تا حاجت بگیرند امام صادق(ع) فرموده‌اند هر کسی بعد از مرگ ما، ما را زیارت کند مثل این است که در هنگام حیات ما به دیدار ما آمده است یعنی همان هدفی که دیدار با پیشوایانمان دارد و آن آشنا شدن با سبک زندگی و الگو گرفتن از زندگی ائمه هست در زیارت هم همین هدف وجود دارد. در بیانات ائمه(ع) در خصوص هدف زیارت آمده است که امام حسین(ع) برای این شهید شدند که بشریت را از جاهلیت، نادانی و سرگردانی جاهلیت نجات دهند. یعنی هدف نجات بشریت و توسعه فرهنگ اسلامی که نهایتا به سود بشریت است.

حجت الاسلام قاضی عسکر تصریح کرد: باید زائران با هدف زیارت آشنا شوند، ما از مسئله آداب زیارت غفلت کرده‌ایم اولین آداب زیارت معرفت است. کسی که به زیارت امام حسین(ع) می‌رود باید از ایشان شناخت کامل داشته باشد. اما چند زائر نسبت به امام حسین(ع) این شناخت را دارند؟

جبرئیل، میکائیل و اسرافیل به بدرقه او می‌روند

وی اخلاص را یکی دیگر از آداب زیارت امام حسین(ع) دانست و خاطر نشان کرد: براساس روایت‌ها کسی که فقط به خاطر خدا به زیارت امام حسین(ع) برود به حدی اجر پیدا می‌کند جبرئیل، میکائیل و اسرافیل به بدرقه او می‌روند تا زمانی که به خانه باز می‌گردد. بعد از معرفت و اخلاص، عشق و شوق از دیگر آداب زیارت است انسان آنقدر فریفته حسین(ع) می‌شود که با عشق به این زیارت می‌رود و کسی که عاشق شد به غیر از حسین(ع) به غیر او توجه نمی‌کند.

اربعین دانشگاهی است که برای رشد انسان‌ها

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه تشریح کرد: محزون بودن از دیگر آداب زیارت است اربعین دانشگاهی است که برای رشد انسان‌ها در مکتب حسین(ع) وجود دارد. دل شکسته بودن، غمگین بودن، ژولیده و غبار آلود بودن از دیگر ویژگی‌های است که زائر امام حسین(ع) باید داشته باشد. چرا که حسین(ع) اینگونه شهید شد. ما هم باید تمرین کنیم که امامان برای دین چگونه شهید شده است.

وی با اشاره به احادیثی از امام صادق(ع) در خصوص نحوه پذیرایی از زائران امام حسین(ع) گفت: در پذیرایی‌هایمان اسراف می‌کنیم قرار نبود این اتفاق بیفتد آنجا جای سفره انداختن نیست آنجا باید برویم ببینیم چه بر سر حسین(ع) آمده است و بازگردیم و پیام امام حسین(ع) را منتقل کنیم. غسل کردن و استفاده نکردن از عطر، رعایت کردن سکوت جز وقتی که حرف خوب برای گفتن داریم. وقار و آرامش، ادب و احترام، سنگین حرکت کردن، دوری کردن از حرکت‌های که موجب وهن شیعه می‌شود از جمله دیگر آداب زیارت است.

حجت الاسلام قاضی عسکر به حدیث دیگری از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: از امام صادق(ع) سوال شد آیا زیارت اربعین همانند حج و عمره وظایفی دارد که ایشان فرمودند با همسفران خوش رفتار باشید کم سخن بگوید، مرتب مشغول ذکر خدا باشید، لباس تمیز بپوشید، خشوع داشته باشید و مداوم بر رسول خدا و آل او صلوات بفرستید. چشمانتان را کنترل کنید و به نیازمندان کمک برسانید از آنچه خدا نهی کرده دور کنید، با کسی درگیر نشوید، سوگند بی خود نخورید، اگر اینها را انجام دادید درست مثل این است که حج و عمره مقبول انجام داده‌اید.

در پرتو زیارت باید مردم تربیت شوند

قاضی عسکر ادامه داد: زیارت امری تشریفاتی نیست بلکه هدف گذاری شده است در پرتو زیارت باید مردم تربیت شوند تربیت زائران باید به حدی برسد که در بازگشت از اربعین بیمه شوند و در کشور مشکل اخلاقی و اجتماعی پیدا نکنیم.

قاضی عسکر در خاتمه گفت: در اربعین باید با ائمه پیمان واقعی ببندیم اربعین رنگ و بوی شیعی ندارد و بسیاری از اهل سنت با همان هدف متعالی به زیارت می‌آیند. مسیحیان و یهودیان نیز در این مراسم حضور دارند چرا که یک مراسم جهانی است.

captcha