ثبت ملی یكی از شاخص‌ترین نسخه‌های خطی قرآن مربوط به مكتب شیراز
کد خبر: 3653347
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵

ثبت ملی یكی از شاخص‌ترین نسخه‌های خطی قرآن مربوط به مكتب شیراز

گروه فرهنگی: مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از ثبت‌ ملی یكی از شاخص‌ترین نسخه‌های خطی قرآن كریم مربوط به مكتب شیراز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مصیب امیری، مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس امروز، 24 مهرماه از ثبت‌ ملی یكی از شاخص‌ترین نسخه‌های خطی قرآن كریم مربوط به مكتب شیراز همزمان با سفر اخیر رئیس سازمان میراث فرهنگی كشور به شیراز خبر داد.

وی با یادآوری اینكه این قرآن كریم هم‌اكنون در موزه پارس شیراز قرار دارد، افزود: در سفر اخیر رئیس سازمان میراث فرهنگی كشور به شیراز فرآیند تهیه شناسنامه ثبت نخستین اثر منقول فرهنگی تاریخی استان فارس در فهرست آثار ملی ایران کلید خورد.

امیری با بیان اینكه این كار در ششصدمین سالگرد وفات حاکم، فاضل و هنرمند ولایت فارس در عصر تیموری انجام شده است، گفت: در این راستا یک جلد قرآن از منتخبات سوره‌های قرآن به خط ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ و نواده تیمور و ثلث نویس مشهور نیمه اول قرن نهم هجری، جهت ثبت در فهرست آثار ملی ایران انتخاب و شناسنامه ثبت آن تکمیل و به دفتر ثبت میراث فرهنگی کشور ارسال شد.

مدیركل میراث فرهنگی فارس با تصریح اینكه این نسخه خطی ارزشمند از نظر ابعاد بسیار بزرگ است (46×64 سانتی متر) و کاغذ آن جزو بزرگترین قطع وراقی ممکن در جهان اسلام است، گفت: نسخه خطی مذکور، منتخبی از سوره‌های قرآن است که تولید این گونه مصاحف در نظام نسخه‌برداری در تمدن اسلامی کم نظیر و نادراست و از نظر ویژگی‌های کتاب‌سازی، نسخه‌آرایی و کتاب‌آرایی یکی از شاخص‌ترین نسخه‌های خطی مکتب شیراز در دوره تیموری محسوب می‌شود.

captcha