دعا در منظر قرآن
کد خبر: 3653369
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵

دعا در منظر قرآن

گروه معارف: ارزش و اهمیت دعا در فرهنگ اسلامی، مسلم بوده و جای تردیدی در آن نیست و تأکید فراوان آیات و روایات نشان دهنده جایگاه ویژه دعا در اسلام است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، ارزش و اهمیت دعا در فرهنگ اسلامی، مسلم بوده و جای تردیدی در آن نیست و تأکید فراوان آیات و روایات نشان دهنده جایگاه ویژه دعا در اسلام است.

انسان در مسیر زندگی خود همواره با دعا و نیایش مأنوس و رفیق بوده است. نیاز بشر به دعا آن چنان گسترده است که اختصاص به مؤمنان نداشته و در طول تاریخ، کافران نیز به دعا و نیایش رو آورده اند؛ لکن آنان در اثر گمراهی، از این یار دیرینه و مؤثر در غیر جایگاه اصلی و حقیقی آن استفاده کرده‌اند.

دلیل اصلی رو آوردن به دعا نیازهای معنوی انسان است

حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشاه در گفت‌ وگو با ایکنا، اظهار کرد: دلیل اصلی رو آوردن به دعا و راز و نیاز با معبود توانا همانا نیازهای مادی و معنوی انسان است.

وی افزود: دعا همان میل و توجه به سوی خداست و به وسیله آن موجودی از خداوند چیزی را درخواست می‌کند.

وی با استناد به آیه 50 سوره غاقر خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: دعای کافران که غیر خدا را می‌خوانند، در گمراهی است و به جایی نمی‌رسد.

حجت‌الاسلام ناصری، دعا را باعث تقويت ارتباط مستمر با مبدأ هستی بخش دانست و  ادامه داد: نيايش، برقراری ارتباط معنوی و توجه روح به ذات اقدس يگانه است. دعا، باعث تقويت ارتباط مستمر و مأنوس شدن با مبدأ هستی بخش است؛ كه تمام شئون زندگی وابسته به فيض و عنايت او است.

امام‌جمعه خسروشاه یادآور شد: یکی از خدمات بزرگ اسلام، به بشریت این است که فرزندان آدم را از این انحراف بازداشته و آنان را در مسیر صحیح و شایسته هدایت کرده است.

وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: در نزد خداوند هیچ چیز بهتر از این نیست که از او سؤال شود و از آنچه نزد او است درخواست شود.

حجت‌الاسلام ناصری تاکید کرد: دعا کننده باید با تمام وجود متوجه قدرت خداوند باشد و باور راسخ داشته باشد که او قادر و توانا بر همه ممکنات است و از غیر او دل کنده و امیدی به دیگران نداشته باشد.

دعا نيايش سبب می‌شود؛ تا بشر به نیازمندی‌های خویش پی‌ببرد

حجت‌الاسلام سعید مرادپور، امام جمعه اسکو، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: دعا و نيايش سبب می‌شود؛ تا بشر به نیازمندی‌های خویش پی برده و در برابر ذات پاک و بی همتای پروردگار متعال، خضوع کند. 

وی افزود: بدون شک دعا و نیایش تنها یک نوع عبادت و خضوع انسان در برابر خداوند توانا نبوده، بلكه از آثاری اجتماعی، سياسی، اقتصادی و تربیتی فراوان برخوردار است. 

وی با استناد یه آیه 110 سوره اسراء خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: بگو: خدا را بخوانید یا "رحمان" را، هر کدام را بخوانید، ذات پاکش یکی است و برای او بهترین نامهاست!

حجت‎الاسلام مرادپور افزود: اجابت دعا شرایط ویژه می‌طلبد و چنانچه دعا کننده شرایط استجابت دعا را رعایت نکند، ممکن است، دعا و نیایش او پذیرفته نشود و عدم پذیرش به دلیل عدم قابلیت و عیب و نقص خود دعا کننده خواهد بود. اگر دعا همراه با شرایط باشد، دعا انسان را بالا می برد تا به جایی که خداوند به دعا کننده می فرماید: "من به تو نزدیکم و دعایت را اجابت می‌کنم تو فقط به سراغ خودم بیا." این حالت برای انسان مقام والا و بالایی است.

امام جمعه اسکو، یادآور شد: مكان دعا کردن در چگونگی اجابت دعا نقش دارد، هر چند در هر مکان خدا را بخوانیم، او حاضر است، لکن اسلام برای برخی مکانها مقام ویژه قایل شده است. مکان هر چه مقدس تر باشد، دعا به اجابت نزدیک تر است.

وی بااشاره به فرموده مولای متقیان علی(ع) ادامه داد: مولی الموحدین علی(ع) می فرمایند: دعا اسلحه و ابزار مؤمن است و نیز پایه دین و نور آسمان و زمین است.

حجت‌الاسلام مرادپور دعا را برترین عبادت‌ها دانست و تاکید کرد: دعا، نيايش و کوشش و تلاش دو بال است برای پرواز انسان به سمت کمال و کامیابی دین و دنیا و این دو، هماهنگ و همدوش وسیله رسیدن انسان به تعالی و ترقی است؛ انسان به طور طبیعی مجذوب کمال است، کششی فطری در درون انسان وجود دارد که او را به سوی بی نهایت سوق می‌دهد و انسان با تلاش، بدون دعا و توجه به خدا به سرانجام مطلوب و سعادت بخش نخواهد رسید؛ بنابراین عبادات باید با نیت تقرب به خدا به جا آورده شود و دعا كه از برترین عبادت هاست تنها با همین نیت باید انجام گیرد تا اينكه باشد وسيله‌ای برای رسيدن به مرام كه درپيش رو داريد.

captcha