گردهمایی مسئولان اربعین 96/ تأکید بر مردمی برگزار شدن/ رونمایی از 2 طرح
کد خبر: 3653410
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹

گردهمایی مسئولان اربعین 96/ تأکید بر مردمی برگزار شدن/ رونمایی از 2 طرح

گروه جامعه: در گردهمایی مسئولان اربعین حسینی سال جاری سخنرانان بر مردمی برگزار شدن اربعین و توجه به میزبانی مردم عراق تأکید کردند و اعلام شد: تاکنون 500 هزار ویزا برای زائران اربعین صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) گردهمایی دست اندرکاران مراسم اربعین حسینی سال 96 با حضور مقامات ارشد ایران در مراسم اربعین و سفیر عراق در تالار وزارت کشور برگزار شد. در ابتدای این مراسم ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین خواستار توجه همه مسئولان به سنت‌ها و ارزش‌های مردم و دولت عراق شد و گفت: میزبان اصلی، مردم عراق هستند و ما باید به این کرامت در عمل و گفتار و کارکردها توجه کنیم.

ذوالفقاری با خاطر نشان کردن این مسئله که آرزوی همه مسئولان اربعین این است که همه مردم رایگان به اربعین بروند گفت: اما هر چیزی مقررات خود را دارد و دولت عراق حذف ویزا را قبول نکرد افرادی که بدون روادید به مرزها می‌روند موجب اختلال در روند اعزام زائران می‌شوند و این کار از نظر شرعی و قانونی قابل قبول نیست.

در ادامه این مراسم، راجح الموسوی، سفیر عراق در ایران با اشاره به راه اندازی ۱۲ دفتر کنسولی موقت برای صدور ویزا گفت: این اقدام در روابط بین‌الملل بی‌نظیر است و این کار جایگاه برادران ایرانی را نزد ما نشان می‌دهد و می‌تواند جواب خوبی باشد به کسانی که در خصوص روابط ایران و عراق پرس و جو می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: شبانه روز در دفاتر کنسولی کار می‌کنیم تا هر چقدر ویزا لازم است صادر شود. تاکنون ۵۰۰ هزار ویزا اربعین صادر شده است و انتظار داریم امسال تعداد زائران ایرانی بیشتر و مراسم منظم‌تر برگزار شود.

بر اساس گزارش ایکنا مسجدی سفیر ایران در عراق نیز با اشاره به اینکه در عراق هیچ کس مسئول اربعین نیست و مردم خودشان موکب ها را برپا و خودشان جمع می کنند و فقط دولت مسئول تأمین امنیت و نظم است، گفت: اما شرایط زائران ما متفاوت است و زائران ما باید به یک کشور دیگر سفر کنند. البته در گذشته میزان آشنایی مردم با فرهنگ مردم عراق کم تر بود اما اکنون این آگاهی افزایش یافته است اما باز هم نیاز به زمان داریم.

وی ادامه داد: زائران ایرانی از مرز که عبور می کنند به دنبال اتومبیل برای حرکت به سمت شهرهای مذهبی هستند و فکر می کنند که این مسئولیت ستاد است که برای آنها اتومبیل، امکانات اسکان، تغذیه، بهداشت و ... را فراهم کند در حالی که مردم عراق از دولتشان چنین توقعی ندارند.

سفیر ایران در عراق در ادامه سخنان خود به ارائه پیشنهادهایی برای برگزاری مراسم اربعین در سال های آتی پرداخت و گفت: اینکه گفته می شود اربعین باید مردمی برگزار شود به این معنی است که مردم هزینه های مراسم اربعین را پرداخت کنند. پیشنهاد من این است که در سال های آینده از زائران اربعین هزینه های برگزاری این مراسم گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه زائران ایرانی در سفر اربعین برخلاف مردم عراق که پس از رسیدن به حرم سلام می کنند و باز می گردند و حتی گاهی به داخل حرم هم وارد نمی شوند، گفت: زائران ایرانی به سامرا و کاظمین هم سفر می کنند و انتظار دارند امکانات لازم برای خدمت رسانی به آنها در این دو شهر هم به صورت موکب فراهم باشد. من در دیداری که با مردم سامرا داشتم آنها گله می کردند که چرا زائران ایرانی فقط از مغازه های شیعیان خرید می‌کنند؟ چرا اینجا هتل و رستوران نمی سازند؟ و ... . به نظر من باید در این شهرها سرمایه‌گذاری کنیم.

مسجدی ادامه داد: چرا ما باید اتوبوس به عراق ببریم قبل از اربعین با شرکت های حمل و نقل عراق قرارداد ببندیم تا آنها مسئولیت حمل و نقل را بر عهده بگیرند آنوقت در صورتی که اتوبوس کم داشتند ما بقیه نیاز را تأمین کنیم. ما باید در اربعین نقش پشتیبانی داشته باشیم و محوریت را به عراقی ها واگذار کنیم.

حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در این گردهمایی به تشریح اهمیت و آداب زیارت اربعین پرداخت و اظهار کرد: از امام صادق(ع) سوال شد آیا زیارت اربعین همانند حج و عمره وظایفی دارد که ایشان فرمودند با همسفران خوش رفتار باشید کم سخن بگوید، مرتب مشغول ذکر خدا باشید، لباس تمیز بپوشید، خشوع داشته باشید و مداوم بر رسول خدا و آل او صلوات بفرستید. چشمانتان را کنترل کنید و به نیازمندان کمک برسانید از آنچه خدا نهی کرده دور کنید، با کسی درگیر نشوید، سوگند بی خود نخورید، اگر اینها را انجام دادید درست مثل این است که حج و عمره مقبول انجام داده‌اید.

رحمانی فضلی، وزیر کشور امروز نیز با تاکید بر اینکه اربعین باید تجلی معرفت زائران امام حسین(ع) باشد، گفت: در این سفر با مجموعه عبادت‌ها، اعمال و رفتار از بدو حرکت یک زائر مومن و موحد تا زمان بازگشت همگی باید تجلی معرفت باشدچند سال است که مراسم اربعین در سطح وسیع در رسانه‌های دنیا انعکاس دارد و همه افکار و عقاید جهانی را به داوری فرا می‌خواند.

در بخش پایانی این مراسم نیز از پوستر دو طرح «تکه تکه های قلب من با تو ای حسین» و «زیارت نیابتی» رونمایی شد.

captcha