مصائب دنیوی اهل تقوا خیر محض است
کد خبر: 3653420
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
آیت‌الله محمدی ری‌شهری:

مصائب دنیوی اهل تقوا خیر محض است

گروه جامعه: جلسه درس تفسیر قرآن کریم حضرت آیت الله محمدی ری شهری در شب شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام، جلسه درس تفسیر قرآن کریم آیت الله محمدی ری شهری، یکشنبه 23 مهرماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در مصلای بزرگ ری پس از تلاوت قرآن کریم آغاز شد و تولیت آستان ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام سجاد علیه السلام، به تفسیر پنجمین آیه از سوره مبارکه بقره پرداخت.

آیت‌الله ری شهری در تفسیر آیات ابتدایی سوره بقره، پنجمین آیه از این سوره یعنی عبارت «اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون» را حاصل تقوا و نتیجه رابطه با خدا و ایجاد ملکه تقوا در وجود انسان بیان و تصریح کرد: حاصل کار و تلاش اهل تقوا، فلاح است.

وی در ترجمه کلمه فلاح گفت: بسیاری از مترجمین کلمه فلاح را رستگاری ترجمه کرده‌اند، در صورتی که این معنا برای کلمه یادشده نارسا بوده و دقیق‌ترین ترجمه فارسی برای کلمه فلاح، «کامیابی مادی و معنوی، و دنیوی و اخروی» است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام ادامه داد: در مقدمه نماز دوبار جمله «حی علی الصلوه» به معنای «بشتابید به سوی نماز» آمده و بلافاصله پس از آن به جمله «حی علی الفلاح» که در واقع تفسیر جمله قبل است اشاره می شود؛ بدین معنا که: به سوی نماز که همان کامیابی مادی و معنوی، و دنیوی و اخروی است، بشتابید.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به فرمایش «ما رأیتُ إلّا جمیلا» از حضرت زینب کبری(س) در واقعه جانکاه کربلا، در پاسخ به این سوال که اگر فلاح به معنای کامیابی مادی و معنوی و دنیوی و اخروی است، پس مصائب این دنیا به چه منظور است؟ تصریح کرد: مصائب و ناکامی‌های زودگذر اهل تقوا در واقع زمینه ساز کامیابی همیشگی آنهاست. به همین جهت در حقیقت این مصائب، نه تنها مصیبت و ناکامی محسوب نمی‌شود، بلکه این به اصطلاح ناکامی‌ها، خیر محض است.

آیت الله محمدی ری شهری با اشاره به آیات قرآن و روایات اهل‌بیت ابراز کرد: برخی لذت‌های زود گذر در این دنیا مثل مصرف مواد مخدر که در واقع لذت لحظه ای و ناچیز و زودگذری دارند، ابدا کامیابی محسوب نمی‌شوند، لذا تمام لذت‌های دنیا برای انسان های ناشایسته و نالایق مشابه‌همین مواد مخدر است برای انسان معتاد، و در نتیجه کامیابی و لذت زودگذر انسان‌های بی تقوا و آلوده، زمینه ساز ناکامی، بدبختی، شقاوت و رنج همیشگی آنها در زندگی ابدی است و نه تنها کامیابی نیست، بلکه شر محض است.

لازم به ذکر است این جلسات هر هفته یکشنبه شب‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می‌شود.

captcha