اردوی معرفتی ـ زیارتی اصحاب رسانه فارس به مشهد مقدس پایان یافت
کد خبر: 3653460
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵

اردوی معرفتی ـ زیارتی اصحاب رسانه فارس به مشهد مقدس پایان یافت

گروه اجتماعی: اردوی معرفتی ـ زیارتی اصحاب رسانه فارس به‌همت سازمان بسیج رسانه این استان در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، اردوی معرفتی ـ زیارتی اصحاب رسانه فارس به‌همت سازمان بسیج رسانه این استان طی روزهای 20 تا 23 مهرماه جاری در مشهد مقدس برگزار شد.

در این اردو برنامه‌های متنوع معرفتی، بصیرتی، سیاحتی و زیارتی برای 40 نفر از اصحاب رسانه استان فارس در بخش‌های مختلف برگزار شد.

از جمله برنامه‌های این اردو می‌توان به برگزاری نشست هم‌فكری و هم‌اندیشی اصحاب رسانه استان فارس با موضوع بررسی چالش‌ها و موانع استان فارس و نقش رسانه‌های مطالبه‌گر اشاره كرد كه این برنامه‌ به‌همت صدا و سیمای فارس برگزار شد و در آن جمعی از اصحاب رسانه به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود در این رابطه پرداختند.

برگزاری نشست معرفتی و بصیرتی با سخنرانی رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و خطیب توانمند كشورمان در محل جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مشهد مقدس از دیگر برنامه‌های این اردوی زیارتی ـ معرفتی بود.

همچنین از دیگر برنامه‌های معرفتی این اردو می‌توان به دیدار جمعی از بانوان بسیجی خبرنگار استان فارس با خانواده شهید علیرضا توسلی، فرمانده و مؤسس تیپ فاطمیون معروف به ابوحامد اشاره كرد.

اجرای برنامه‌های زیارتی و سیاحتی و تفریحی، بازدید از ورزشگاه بزرگ امام رضا(ع) متعلق به آستان قدس رضوی، بازدید از موزه قرآن‌های نفیس، هدایای مقام معظم رهبری و فرش آستان قدس رضوی و همچنین شركت در برنامه روضه رضوان از دیگر برنامه‌های این اردو بود.

بنا بر این گزارش، رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خود با اصحاب رسانه فارس به تبیین نكاتی درباره تفاوت‌های رسانه اسلامی و غیراسلامی و همچنین رسانه طراز انقلاب اسلامی پرداخت.

وی در عین حال به اظهارات اخیر ترامپ اشاره كرد و آن را یك دوره فشرده آمریكاشناسی برای افرادی كه دم از دوستی و اعتماد به آمریكا می‌زنند دانست و گفت: این اظهارات نشان داد كه چرا ما 40 سال شعار مرگ بر آمریكا را سر می‌دهیم.

پورازغدی با بیان اینكه آمریكا ایران را به تروریسم منطقه تهدید می‌كند، گفت: اینان سی سال است كه ما را به تروریسم متهم می‌كنند و بهانه اخیر آمریكا این بود كه ما در منطقه زیاد نفوذ پیدا كرده‌ایم و این بار نام سپاه را به میان آوردند و دو اشكال را برای ما مطرح كردند؛ یكی اینكه چرا موشك‌های دوربرد قوی برای دفاع از خود داریم و دوم اینكه چرا در منطقه آنقدر زیاد نفوذ پیدا كرده‌ایم.

این استاد دانشگاه اظهار كرد: درد آمریكا این است كه در عراق، سوریه،‌ یمن و افغانستان سرمایه‌گذاری زیادی كرده است اما می‌گوید چرا ایران قدرت اول منطقه است لذا با زبان رسانه‌ای می‌گوید چرا ایران در منطقه دخالت می‌كند؛ در حالی كه خودش در افغانستان دخالت می‌كند و نیروهایش در آنجا به سر می برند این دخالت نیست و به خودش حق می‌دهد كه اگر در جایی احساس خطر كرد، حضور پیدا كند اما برای دیگران چنین حقی را قائل نیست.

وی با بیان اینكه آنان قوانین بین‌المللی را برای همه می‌نویسند به جز برای خودشان و اگر كسی این كار را انجام دهد، می‌شود تروریسم، گفت: آنان به وسیله رسانه‌های خود جای حق و باطل و شهید و جلا را عوض می‌كنند و اصلاً به واقعیت كاری ندارند و برای دیگران انتخاب می‌كنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به تبیین تفاوت‌های رسانه مشروع و غیرمشروع و اسلامی و غیراسلامی پرداخت و گفت: نخستین تفاوت، ورود به حوزه‌هاست؛ رسانه غیراسلامی سعی می‌كند وارد حریم خصوصی دیگران شود در حالی كه رسانه اسلامی معنی حریم خصوصی می‌فهمد.

وی ادامه داد: رسانه غیراسلامی شایعه را به اندازه خبر و بلكه مهم‌تر از خبر تلقی می‌كند اما رسانه اسلامی شایعه را پخش نمی‌كند و كار آن در حقیقت خبرر سانی است نه شایعه پراكنی و این‌ها با هم فرق می‌كند. برای رسانه غیراسلامی آبرو و هویت انسان‌ها و حقوق معنوی و كرامت كسی مهم نیست و مهم جذب مشتری و تیراژ بالاست اما برای رسانه اسلامی این‌ها خط قرمز است.

پورازغدی با بیان اینكه رسانه غیر اسلامی جعل خبر كرده و خبر دروغ منتشر می‌كند، در حالی كه رسانه اسلامی تنها به حقایق می‌پردازد، گفت: هر دو نوع رسانه به لحاظ تكنیكی یكسان عمل می‌كنند اما در مباحث اخلاقی متفاوت هستند یعنی آن بخشی كه تكنیكی است هم رسانه اسلامی و هم غیراسلامی از آن‌ها استفاده می‌كنند اما رسانه اسلامی وارد حریم خصوصی افراد نمی‌شود.

این استاد دانشگاه، تفاوت دیگر رسانه‌های اسلامی و غیراسلامی را در اولویت‌دهی به اخبار دانست و گفت: در رسانه اسلامی كمیت و كیفیت اخبار و همچنین تأثیرگذاری آن در سرنوشت مهم است و بر اساس این مقوله اولویت‌گذاری انجام می‌دهد در حالی كه در رسانه غیراسلامی منافع فردی، باندی و قبیله‌ای حرف اول را می‌زند.

وی با یادآوری اینكه عدالت یعنی هر چیزی را به جای خود و هر خبری را به اندازه وزن واقعی آن پرداختن است، گفت: قرآن، تجسس در حریم خصوصی افراد را گناه بزرگ می‌شمارد در حالی كه اینان چنین كاری را افتخار می‌دانند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: كار آمریكا این است كه به ظاهر هزاران پخش كننده خبر و هزاران بلندگو قرار می‌دهند و مردم گمان می‌كنند كه واقعاً آزادی بیان است اما تمام این بلندگوها به یكی دو میكروفون وصل هستند یعنی بلندگو زیاد است اما گوینده تنها چند نفر هستند؛ هزاران روزنامه و كمپانی سینما وجود دارد اما پشت صحنه كل هالیوود ۵۰ نفرند كه خط قرمز آن‌ها صهیونیست‌ها هستند.

وی ادامه داد: در حقیقت دیكتاتوری كامل رسانه‌ای برقرار است و فرق آن‌ها با كمونیست‌ها این است كه كمونیست‌ها رو باز می‌كردند و می‌گفتند تنها یك موج رادیو در جهان كافی است اما این‌ها می‌گفتند چرا یك موج، هزار موج وجود داشته باشد اما فرستنده و همه حرف‌ها یكی است.

پورازغدی یادآور شد: می‌خواهند از طریق رسانه جهان را مدیریت كنند و نمی‌خواهند به جهان قدرت تشخیص دهند و آزادی را سلب می‌كنند، منتهی به شیوه نرم‌افزاری و زنجیرهای نامرئی آزادی را سلب می‌كنند و اگر نتوانست نوبت به بمب اتم و اشغال و بمباران می‌رسد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار كرد: غرب به چیزی تحت عنوان افكار و سلیقه عمومی، احترام نمی‌گذارند و در واقع افكار عمومی را می‌سازند كه همان عوام‌الناس سابق است و این‌ها می‌خواهند عوام سواری كنند و اسمش را عوام سالاری می‌گذارند و به آن‌ها یاد می‌دهند كه از این به بعد چه می‌خواهند و برای افراد سلیقه می‌سازند و افكار عمومی را درست می‌كنند.

وی گفت: ما فكر می‌كنیم رسانه برای انتشار اطلاعات درست و انتقال افكار عمومی و احترام به دیدگاه و نظر مردم است اما در حقیقت همه این‌ها بازی و عكس است و بزرگ‌ترین شیوه برای تخریب افكار عمومی و دیكتاتوری حساب شده و نرم‌افزاری است و در آن غربی‌ها به انسان‌ها سبك زندگی می‌خواهند یاد دهند و برای آنان قهرمان و ضد قهرمان تعریف می‌كنند و نمونه قضیه توافق هسته‌ای است كه دو سال پیش روزنامه‌ها چه‌ها كردند و كاری انجام دادند كه كسی جرأت نمی‌كرد حرفی بزنی و می‌گفتند آن ها طرفداران تحریم هستند.

captcha