برای گسترش گفتمان دینی مجازی اعلام آمادگی می‌کنیم/ زیرساخت‌ها را فراهم خواهیم کرد
کد خبر: 3653476
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۸
موسویان:

برای گسترش گفتمان دینی مجازی اعلام آمادگی می‌کنیم/ زیرساخت‌ها را فراهم خواهیم کرد

گروه فناوری اطلاعات: رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مرکز رسانه‌های دیجیتال اعلام آمادگی کرده‌ایم تا تشکل‌ها بیایند و وارد میدان شوند و ما هم زیرساخت‌ها را برایشان آماده می‌کنیم؛ ما می‌توانیم به این هم‌افزایی برسیم و در نهایت همدلی داشته باشیم.

سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به ایجاد گفتمان دینی در فضای مجازی اظهار کرد: یکی از مزایای رقابتی ما به عنوان انقلاب اسلامی و با عنوان جمهوری اسلامی ایران امکان استفاده از فرهنگ بسیار غنی حاصل از فعالیت‌ها و احادیث و روایات به جا مانده ائمه اطهار و کار بی‌نظیر علما در قرون مختلف تا به حال بوده است؛ به شکلی که هیچ مشکلی با هیچ یک از تحولات نوظهور نداریم؛ درحالی که الباقی ادیان و مذاهب صحنه را خالی کردند و برخوردشان سلبی است.

وی ادامه داد: در معارف عرفانی ماست که بحث طی‌الارض مطرح می‌شود و حالا زمانی که این موضوع را در آزمایشگاه‌ها به صورت علمی کار می‌کنند، چندان برایمان عجیب نیست؛ اما متأسفانه در این فضای نوین که اجازه ارائه نظر بدون سانسور وجود دارد، ما کم کاری کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم حقانیت مذهب شیعه را به اثبات برسانیم.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تلاش‌های‌مان برای تبیین مباحث علمی موضوعات دینی در فضای مجازی باید از دایره احساس خارج شود و به صورت علمی وارد میدان شویم. صحبت‌ها به نزاع نمی‌انجامد بلکه به هرحال پایه‌های علمی مبنا قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه در این زمینه کاستی‌های زیادی داریم و موضوع نگران‌ کننده شبهاتی بوده که در فضای مجازی منتشر می‌شود و باید پاسخگوی این شبهات باشیم.

موسویان با اشاره به روایت داستانی از امام صادق(ع) گفت: شخصی نزد امام صادق(ع) آمد و گفت آن فرد شکاکی که هر روز در درس شما یک شک مطرح می‌کرد، از دنیا رفت. امام شروع به دعا کردن و طلب غفران برای او کرد. شخص از کار امام تعجب کرد و گفت که چرا شما برای او که هر روز برای درس شما یک شکی مطرح می‌کرد، دعا می‌کنید. امام فرمودند: او با شک‌های خود باعث توسعه علم شد و توضیحاتم می‌تواند اساس و پایه‌ای برای دیگرانی باشد که وقتی با این شک‌ها روبرو می شود، پایه‌های اعتقادیشان درست می‌شود.

وی ادامه داد: امروز حوزه‌های علمیه، علما و افراد دارای سابقه و تجربه، مسئولیت سنگینی دارند. آنها بایستی در میدان‌هایی که شک و شبهه وجود دارد، حاضر شوند و با توضیح در مورد این شکها جوانان را متوجه موضوع کنند که ما برای هر شکی پاسخی داریم. دین راستین در اختیار ماست و آنچه که ما داریم، به قدری عمیق است که با مذاهب سطحی دیگران قابل مقایسه نیست.

موسویان اظهار کرد: یکی از مواردی که مؤسسات، بنیادها، و افراد باید دنبال می‌کنند و وظیفه شرعی دارند، این است که گفتمان دینی را که نیاز امروز بشر و جوانان است، جوانی که به لحاظ علمی و منطقی برخی از خرافه‌های دین را باور می‌کند و فکر می‌کند دین همین است؛ اما اگر او بداند که مذهبی به نام مذهب شیعه وجود دارد که بسیار پویاست و جوابگوی نیازهای اوست، عاشقانه به دنبال این معرف خواهد آمد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی شده است که حدود 17 سال دیگر تجربه خواهیم کرد که ارتباطات مجازی تنها با مغز انسان خواهد بود و از مغز فرمان می‌گیرد و این یعنی در دنیای کاملا آزاد فعالیت خواهد کرد و هیچ امر سلبی به کار ما نخواهد آمد؛ مگر اعتقادات و باورهای فرد که اگر آن باورها درست باشد، تقوا به دنبال خواهد داشت و نتیجه همان سبک دینی می‌شود.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: گفتمان دینی در همه بسترها می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. هم‌اکنون تعداد کانال‌ها و گروه‌های مذهبی که تشکیل شده بسیار زیاد است و با علاقه در این زمینه کار می‌کنند. با کمپین‌های مختلف باید یک سری از فرامین دینی را تبدیل به فرهنگ کنیم.

وی بیان کرد: کاستی ما در عمل نکردن است آنچه که ما می‌بینیم و اثر نگرفته‌ایم به دلیل عمل نکردن بوده است و تنها به زبان آورده‌ایم. گفتمان دینی در همه بسترهای مجازی می‌تواند شکل بگیرد و اثرش فراتر از اینها باشد و به این موضوع باید نگاه غیردولتی باشد.

موسویان اظهار کرد: هیئات مذهبی به صورت خودجوش ایجاد می‌شود اما بیشترین مخاطبشان نزدیک به یکصدنفر می‌رسد درحالی که تعداد مخاطبان فضای مجازی غیرقابل قیاس با فضای حقیقی است.

وی افزود: در مرکز رسانه‌های دیجیتال اعلام آمادگی کرده‌ایم تا تشکل‌ها بیایند و وارد میدان شوند و ما هم زیرساخت‌ها را برایشان آماده می‌کنیم. ما می‌توانیم به این هم‌افزایی برسیم و در نهایت همدلی داشته باشیم.

موسویان اظهار کرد: همه آرشیوهایمان را در فضای مجازی قرار داده‌ایم و هیچ خساستی در این زمینه به خرج نداده‌ایم و همه باید از محتواها بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: ما باید از سنین پایین یعنی دوره ابتدایی این مباحث فرهنگ‌سازی را آغاز کنیم و اگر غافل شویم، زمینه‌ها را از دست خواهیم داد.

captcha