مروری بر اخبار معارفی رسانه‌‌ها/ رسانه‌های ایران امروز همه به موضوع اربعین پرداختند
کد خبر: 3653552
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌‌ها/ رسانه‌های ایران امروز همه به موضوع اربعین پرداختند

گروه جامعه: قرآن و عترت از هم جدا نشدنی هستند حتی در خبر. اما گویی اعتقاد مسئولان سرویس‌های مختلف خبرگزاری‌های کشور این است که اخبار اربعین اجتماعی است و ربطی به صفحه معارف یا قرآن و عترت ندارد!

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) صفحه تمامی خبرگزاری های ایران امروز مملو از اخبار مربوط به اربعین حسینی و گردهمایی مسئولان اربعین بود. اما به جز خبرگزاری ایسنا، سایر خبرگزاری‌ها اخبار مربوط به این برنامه را در سایر سرویس‌های خبری خود منتشر کردند. آیا به نظر مسئولان این خبرگزاری‌ها قرآن و عترت از هم جداشدنی هستند؟

ایسنا/ سرویس فرهنگی و هنری/ صفحه دین و اندیشه

خبرگزاری ایسنا اخبار صفحه معارفی خود را امروز دوشنبه 24 مهر ماه با خبر گردهمایی مسئولان اربعین سال جاری آغاز کرده‌اند.

ایسنا در مورد این مراسم خبر داده است: «ذوالفقاری: مسائل کردستان تاثیری بر مراسم اربعین نخواهد داشت»، «رئیس ستاد مرکزی اربعین: ورود زائران بدون روادید به عراق ممنوع است/ تردد زائران در مرزها باید مدیریت شود»، «راجح الموسوی: ١٢ دفتر کنسولی موقت در ایران برای زائران اربعین ایجاد کرده‌ایم»، «مسجدی: مراسم اربعین باید مردمی شود/ زائران به قوانین عراق احترام بگذارند» و «وزیر کشور: باید محتوا و معانی اصلی اربعین به مردم دنیا معرفی شود».

امروز همچنین ایسنا از برپایی کنگره امام سجاد(ع) این اخبار را ارائه کرده است: «حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی: کنگره امام‌سجاد(ع) نماد وحدت میان شیعه و سنی است»، «برگزاری برنامه‌های کنگره امام سجاد(ع) در ۱۲ کشور جهان» و «پیام آیت‌الله علوی گرگانی به کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)».

مهر/ سرویس دین و اندیشه

خبرگزاری مهر اخبار مربوط به گردهمایی مسئولان اربعین را در صفحه اجتماعی خود کار کرده بود و مصاحبه: «حجت الاسلام خسروپناه در گفتگو با مهر: برای شناخت افکار رهبر انقلاب از روش منظومه‌ای استفاده کرده‌ام» تیتر بعد از ظهر سرویس دین و اندیشه این خبرگزاری بود.

این خبرگزاری همچنین مطالب: « نشست خبری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی ـ اسلامی؛ اندیشه سکولار دانشگاه را به بند کشیده است»، « داوری اردکانی: خرد توسعه، خرد هماهنگ ساز و سازنده است/ به کجا خواهیم رفت؟»، « شهریار زرشناس: غایت علم مدرن تسلط است/ تاریخچه شکل گیری رویکرد علم مدرن در غرب»، «یادداشت؛فضائل و مناقب زینت عباد در میان شیعه و سنّی»، « حجت الاسلام حسین انصاریان: کفر خطرناک‌ترین حجاب برای قلب است/ حق تلاوت قرآن چیست؟»، « یادداشتی از مصطفی دلشادتهرانی؛ شاخصه‌های موفقیت در حکومت و مدیریت»، « رمضان علی‌تبار در نشست مولفه‌های دینی بودن علم:وصف دینی‌ بودن در علوم، دارای مراتب تشکیکی است» و « در نشست خرد و توسعه مطرح شد؛نسبت توسعه با خرد چیست؟/توسعه فقط مربوط به اقتصاد نیست».

مهر همچنین اخباری با این عناوین منتشر کرد: «همایون همتی: علم کارکردهای دین را ندارد/ فرق سکولاریسم با اندیشه های الحادی»، «حمید رضا غریب رضا: تحول اربعین حسینی از جنس بعثت نبوی است/ ۴۰ پیشنهاد برای اربعین»، «نشست تخصصی اخلاق و خدا برگزار می شود»، « نشست گونه شناسی و نقد انواع مطالعات اسطوره و قرآن برگزار می شود»، «انعقاد تفاهم نامه میان بنیاد شهید مطهری و پژوهشگاه علوم انسانی» و «در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می شود؛ رونمایی از فهم جوهره اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در عرصه عدالت».

تسنیم/ سرویس فرهنگی / صفحه قرآن و عترت

علی رغم اینکه مراسم اربعین موضوعی مرتبط با عترت است، خبرگزاری تسنیم نیز اخبار مربوط به گردهمایی اربعین را در صفحه اجتماعی خود پوشش داده است. در این خبرگزاری می خوانیم: «اعلام زمان برگزاری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی»، « دبیر علمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی خبر داد: ارسال ۴۷۰ اثر به دبیرخانه کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی»، « مشارکت ۴۰ نهاد علمی و فرهنگی در چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی»، «در شورای اندیشه‌ورزی شبکه قرآن مطرح شد: طرح قرآنی «بشارت ۱۴۵۲» با محوریت احتمالی سوره «ممتحنه» کلید می‌خورد»، «ماحصل هشتاد و هفتمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی: یک تذکر و یک انتخاب/ دو دستور معوق» و « رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی:«کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی» از حمایت‌های دولتی محروم است.

تسنیم در ادامه از «نشست خبری همایش بین‌المللی «طریق الحسین»،ـ «رحیمیان: راهپیمایی اربعین فرصتی برای تمهید ظهور امام زمان(عج) است»، «نشست خبری همایش «طریق‌الحسین»-۲همایون: پدیده اربعین فرادینی و فرامذهبی است/ تشریح محورهای سومین همایش طریق‌الحسین» و «دبیر اجرایی سومین همایش طریق‌الحسین(ع)-۳ می‌خواهیم این حرکت حسینی در عینیت ماجرای اربعین رخ دهد».

«مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی به تسنیم خبر داد/ ترکیب ۶۰ نفره کاروان نور اربعین»، «با همکاری اداره کل ارشاد استان گلستان؛ فراخوان دومین جشنواره ملی نقاشی «آیات» اعلام شد»، «امیرنیا به تسنیم خبر داد: حمایت از نشر قرآن با رسم‌الخط ایرانی در دستور کار وزارت ارشاد» و «میزگرد شعر آیینی «کشته اشک» /بخش اول زیبایی دستگاه سیدالشهدا(ع) در تکثر است/توقف در محبت امام حسین(ع) آسیب نیست» دیگر اخبار امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهد.

فارس/ گروه فرهنگی/ صفحه فعالیت‌های قرآنی

فارس هم با انتشار اخبار مربوط به اربعین خود در صفحه اجتماعی در صفحه فعالیت های قرآنی خود منتشر کرده است: «با حضور اعضای شورای اندیشه ورزی طرح قرآنی «بشارت ۱۴۵۲» در شبکه قرآن سیما کلید خورد»، «سهم مؤسسات از بودجه منشور توسعه به ۵۰ درصد افزایش یافت»، «در محضر استاد انصاریانچرا برخی امت‌های مجرم از نعمت‌های خدا بهره‌مندند؟/ بدترین «کِبر» نپذیرفتن حق است»، «مسیب‌زاده در گفت‌وگو با فارس: حضور ۳ میلیون حافظ نیم جزء و موضوعی قرآن در آموزش و پرورش»، «در جلسه مجمع مشورتی مطرح شد: انتقاد دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از عدم ارائه برنامه‌های کمیسیون‌ها»، «فراخوان دومین جشنواره ملی آیات در رشته «نقاشی» اعلام شد»، «ماجراى سرکشى ابلیس از فرمان خداوند/ چرا شیطان انسان را گمراه می‌کند؟» و «ترتیل صفحه ۱۹۹ قرآن با صدای استاد «پرهیزکار»+دریافت».


باشگاه خبرنگاران جوان/ سرویس فرهنگی هنری/ صفحه قرآن و عترت

این خبرگزاری امروز اخبار اربعین خود را در صفحه سیاسی کار کرده و در صفحه قرآن و عترت اخبار: «دبیران بخش‌های مختلف جشنواره ملی مدرسه عشق معرفی شدند»، «بسته شعری شهادت امام سجاد (ع)»، «همراه باشهدا؛ زندگی نامه شهید امامعلی سبزی»، «جمع‌آوری نذورات شهروندان به مناسبت اربعین حسینی»، «تصاویری به یاد ماندنی از پیاده روی اربعین در تهران»، «خطبه امام سجاد (ع) در شام»، «بیست و پنجم محرم؛ پدید آمدن مشهد نقطه» و «در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ افشاگری یک روحانی از توطئه انگلیسی ها در ایران + فیلم» منتشر کرده است.

میزان/ سرویس فرهنگی / صفحه دین و اندیشه

میزان امروز سه مطلب در صفحه دین و اندیشه خود منتشر کرده است با عنوان‌های: «شمس در گفت و گو با میزان: پرداخت زکات باید فرهنگسازی شود/ویژگی طرح حجت‌الاسلام قرائتی در پرداخت زکات»، «در میدان ۱۳ آبان تهران؛ هفتمین اجتماع بزرگ فدائیان دوبانوی دمشق برگزار می‌شود» و «در گفت و گو با میزان مطرح شد: ثواب خواندن نماز امام زین‌العابدین(ع) در روز شهادت ایشان/علم لدنی از بارزترین ویژگی‌های امام چهارم(ع)».

روزنامه جمهوری اسلامی

این روزنامه امروز صفحه «حوزه» داشت که در این صفحه دو مطلب به چاپ رسیده است با تیترهای: «بایسته‌های حکمت اسلامی: در پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی به اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی» و معرفی کتاب «کارآمدی روش اجتهادی امام خمینی به قلم غلامحسین مقیمی».

روزنامه اطلاعات

این روزنامه نیز امروز از «دريافت ويزاي عراق فقط از طريق سامانه سماح امكانپذير است»، «چهلمين سالگرد آيت الله سيد مصطفي خميني در تهران و نجف برگزار مي‌شود» خبر داد.

روزنامه کیهان

این روزنامه نیز امروز در مطلبی با عنوان: «تأملاتی در تصویرسازی ماوراء و مفاهیم معنوی در سینما و تلویزیون- بخش آخر انحراف در نمایش مقدسات» منتشر کرده است: «چرا باید خدا را فقط در روستا و کنار امامزاده و با یک آدم مشنگ و با به تصویرکشیدن یک بدویت ناکارآمد به تصویر کشید؟ مگر در متن معرکه شهر، در مترو و ترافیک، در ازدحام نفوسی که امروزه جهان را مبتلا به خود کرده و در هر جا و هر موقعیت دیگری، خدا وجود ندارد؟! مگر خدا را فقط باید در دشت و روستا جست؟
این چه رویکرد سکولار و لائیکی است که برخی از هنرمندان محترم ما- البته احتمالاً بدون آنکه بدانند و بفهمندش و صرفاً مبتنی بر تکرار مکررات و با کپی کردن از روی دست دیگران- مدام در حال تکرارش هستند؟
متأسفانه دوستان هنرمند ما در ایران، معنویت و معرفت و توجه به امر قدسی و ماورا و چیزهایی از این دست را با ابتدایی‌ترین ادا و اطوارهای مضحک و دم دستی و به قول شهید آوینی با «عرفان‌های سیبیلی» و کاذب و عافیت طلبانه‌اشتباه گرفته‌اند!
این در حالی است که اندیشه اسلامی و هنر ایرانی و میراث غنی و سرشار مکتب فلسفی و معرفتی ما مملو از این‌ اشاره‌ها و یادآوری‌های حکمی و عبرت‌آمیز و پندآموز است و مگر نه اینکه همه مقصد و مقصود هنر ماورایی و معرفت‌گرای اصیل، برای توجه دادن انسان به همین حقیقت غیبی و الهی است تا زندگی‌اش را از منجلاب مادیت صرف و گرفتار آمدن در مهلکه شیطان برهاند و خدایی شود».

captcha