۴ اثر تاریخی و طبیعی در اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارند
کد خبر: 3653554
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل به مهر خبر داد؛

۴ اثر تاریخی و طبیعی در اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارند

گروه فرهنگی: مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: چهار اثر تاریخی طبیعی در این استان قابلیت ثبت جهانی دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، به نقل از مهر، کریم حاجی زاده تصریح کرد: دو اثر طبیعی شامل کوه سبلان و جنگل فندقلو با توجه به ویژگی های برجسته قابلیت ثبت جهانی دارند.
وی افزود: کوه سبلان برجسته ترین اثر طبیعی- فرهنگی با ارتفاع چهار هزار و ۸۱۱ متر به عنوان سومین قله مرتفع کشور بوده و ثبت جهانی آن با اولویت دنبال می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: جنگل فندقلو نیز که در گروه جنگل های هیرکانی است یکی از مناطق بکر طبیعی کشور محسوب می شود و می تواند به عنوان اثر طبیعی به ثبت جهانی برسد.
حاجی زاده متذکر شد: مشابه جنگل های قندقلو، جنگل های ارسباران در تبریز است که تکمیل پرونده و تلاش برای ثبت جهانی آن  دنبال می شود و لازم است این مهم در خصوص جنگل های فندقلو نیز پیگیری شود.
وی افزود: علاوه بر این اثر باستانی شهریری نیز قابلیت ثبت جهانی دارد که در این خصوص تا زمانی که مطالعات این سایت باستانی تکمیل نشده نمی توان اعلام نظر قطعی کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان همچنین بازار تاریخی اردبیل را نیز مستعد ثبت جهانی دانست و گفت: در خصوص بازار تاریخی اردبیل نیز ضروری است مطالعات لازم صورت گرفته و در ادامه نظر قطعی برای ثبت جهانی ارائه کرد.
حاجی زاده با بیان اینکه بازار تاریخی اردبیل متعلق به دوره صفوی است اما بنای باقیمانده یک ششم بنای دوره صفوی است، تصریح کرد: در مرحله واگذاری مطالعات بازار به مشاور هستیم تا پس از آن موضوع ثبت جهانی بررسی شود.
وی با بیان اینکه تنها اثر ثبت جهانی استان اردبیل، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است، اضافه کرد: ثبت جهانی کوه سبلان با اولویت دنبال می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه ثبت جهانی نیازمند مطالعه جامع این اثر است، ادامه داد: در سال جاری اختصاص ۷۰۰ میلیون تومان برای آغاز مطالعات از اعتبارات استانی و به همین میزان از سوی سازمان مرکزی در دستور کار قرار گرفته است.
حاجی زاده تاکید کرد: با توجه به گستردگی این اثر طبیعی تکمیل مطالعات آن حداقل به پنج میلیارد تومان اعتبار نیازمند است.
captcha